تدوین آیین نامه ایجاد داروخانه های طبیعی و سنتی

۲۷م آذر ،

با تدوین آیین نامه ایجاد داروخانه های طبیعی و سنتی در آینده داروخانه های کاملا تعریف شده در حوزه فروش داروهای طبیعی در کشور خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر جمشیدی رئیس اداره گیاهان دارویی وزارت بهداشت امروز ۲۷ آذر در نشست خبری همایش طلای سبز عنوان کرد: وزارت بهداشت تضمین محصولاتی که خود مجوز می دهد را بر عهده دارد، بنابراین فرآورده هایی که در بازار با مجوز این سازمان وجود دارد از آزمایشات مختلفی گذر کرده و وارد بازار شده است .
 
وی گفت: یکی از اهداف همایش طلای سبز فرهنگ سازی در خصوص استاندارد کردن داروهای گیاهی است.  
 
در واقع ما به صورت رندم هر چند وقت یکبار محصولاتی را که با مجوز ما در بازار وجود دارد را مورد آزمایش قرار می دهیم و اگر با استانداردهای ما هم خوانی نداشته باشد دستور جمع آوری آن را صادر می کنیم .
 
وی ادامه داد: چون گیاهان دارویی در سابقه مصرف فرهنگ مردم قرار دارند قطعا در بازار فرآورده هایی از این نوع وجود دارد که مجوز وزارت بهداشت را ندارد و ما هم نمی توانیم داروهایی که جز در داروخانه به فروش می رسند را تضمین کنیم در واقع ما باید با کمک فرهنگ سازی خود مردم را بازرس خودشان قرار دهیم تا اگر مردم با موارد غیرقانونی برخورد کردند خودشان از خریداری این نوع محصولات امتناع کنند.
 
وی با این که  ۸۳۹ قلم فرآورده های دارویی در کشور وجود دارد اظهار داشت: یکی از راهکارهای خوب برای نظام مند کردن عطاری ها ایجاد فضایی موثر برای آن ها است تا به عرضه داروهای طبیعی و سنتی بپردازند در این خصوص هم آیین نامه ای برای ایجاد داروخانه های طبیعی و سنتی تدوین شده که به وزیر بهداشت نیز ارسال شده است در واقع این داروخانه ها با استانداردهای سازمان غذا و دارو و نظارت ما به ارائه داروهای طبیعی و گیاهی می پردازند .
 
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چندین دانشکده طب سنتی پزشکی و دارو سازی سنتی در کشور وجود دارد که بیش از ۲۰۰ تحصیل کرده در این رشته ها تا پایان سال فارغ التحصیل می شوند در واقع طبق برنامه پنج توسعه باید کلیه دانشگاه های تیپ دارای یک دارای دانشکده تب سنتی شوند تا بتوانیم این فرهنگ قدیمی خود را احیا کنیم./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.