تدوین طرحی برای احیای تالاب های در معرض خطر/ تأمین حق آبه تالاب‌ها در فصول سال، متفاوت است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: معاون امور تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست از تدوین طرحی برای احیای تالاب های در معرض خطر خبر داد.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه احیا و حفاظت از تالاب های کشور از اولویت ‌های سازمان محیط زیست است، اظهار داشت: در این طرح علاوه بر همکاری سازمان حفاظت محیط زیست،‌ وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و مجلس نیز مشارکت دارند.
معاون امور تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه طرح احیای تالاب ها هم اکنون در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این طرح میزان مورد نیاز آب تالاب شناسایی می گردد و در واقع حفاظت از تالاب ها و ازجمله تالاب های در معرض خطر مانند تالاب بین المللی گاو خونی در دستور کار هیات دولت قرار گیرد.
وی درخصوص مشکلات تالاب گاوخونی اظهار داشت: اقدامات بسیاری در راستای خروج از بحران این تالاب در رابطه با برطرف کردن نیاز آبی تالاب شده است.
تأمین حق آبه تالاب‌ها در فصول سال؛ مختلف است
معاون امور تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست ادامه داد: تأمین حق آبه تالاب ها در فصل های مختلف و سطح مختلف متفاوت است. از طرفی تالابی مثل تالاب گاوخونی نیز فصلی بوده و درصورت تأمین آب جریان دارد، بنابراین نیاز آبی تالاب ها را بر اساس ضریب بارش در نظر می گیریم.
وی در پاسخ به این سوال که تالاب گاوخونی به چه میزان آب برای خروج از بحران نیاز دارد، گفت: عددی را نمی توان برای تأمین حق آبه مورد نیاز این تالاب اعلام کرد چرا که اینگونه نیست که برآورد داشته باشیم چرا که در فصول مختلف سال متفاوت است ضمن اینکه پیش بینی های لازم برای تامین حق آبه تالاب طبق محاسباتی پیچیده انجام شده است.
باقرزاده کریمی از تدوین طرحی جامع برای احیای تالاب گاوخونی خبر داد و گفت: در این طرح مصارف اصلی تالاب مشخص می گردد ضمن اینکه تمامی مصارفی که در برطرف کردن نیاز آبی تالاب وجود دارد نیز شناسایی و مورد بررسی قرار می گیرند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.