تدوین کتاب «ادبیات نمایشی برای کودکان ناشنوا» برای نخستین‌بار در ایران

حمید قاسم زادگان جهرمی نویسنده و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تدوین کتاب «ادبیات نمایشی برای کودکان ناشنوا»‌ برای اولین بار است که در دنیا اتفاق می‌افتد. این کتاب حاصل یک پروژه تحقیقاتی است که من و تعدادی از دانشجویان هنر انجام داده‌ایم.

وی افزود: در ابتدای کتاب، تعریفی از کودکان استثنایی ارائه می‌شود و سپس وضعیت آموزش در حوزه این کودکان، وضعیت مدارس کودکان استثنایی، زندگینامه جبار باغچه‌بان و تکنیک‌های مختلف در حوزه ادبیات کودکان و به ویژه رویکردهای مخصوص به ادبیات کودکان ناشنوا در ادامه می‌آیند. راهکارهایی که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها، از کودکان ناشنوا در کار نمایش و تولیدات ادبیات نمایشی استفاده کنیم، در فصول بعدی کتاب مطرح می‌شوند.

این محقق گفت: چگونگی به کار گرفتن موضوعات ساده و روان به وسیله عکس، ترفندهای نمایشی و تصویری هم از موضوعات دیگری هستند که در ادامه کتاب می‌آیند. این کتاب در کل ۵ فصل دارد که در پایان، نمونه نمایشنامه‌ای هم با اقتباس از یکی از داستان‌های قابوس‌نامه برای کودکان ناشنوا نوشته‌ام.

قاسم زادگان جهرمی ادامه داد: همان‌طور که اشاره کردم این کتاب حاصل یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی است که با همکاری مهناز محمدی و جمعی از دانشجویان هنر در حوزه کودکان استثنایی آماده شده است. هدف از تهیه این کتاب، بیشتر ارائه راهکارهایی برای این بوده که با نمایشنامه‌نویسی برای کودکان ناشنوا و استثنایی بیشتر آشنا شویم و در این زمینه هم کار کنیم. ناشری هم که برای این کار در نظر گرفته‌ام و به احتمال زیاد ناشر قطعی کار خواهد شد، انتشارات سوره مهر است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.