ترامادول اعتیاد خاموش است

۰۶م آذر ،
 ممتاز نیوز : یک پژوهشگر اعتیاد گفت: از ترامادول با نام اعتیاد خاموش یاد می‌شود که با گذشت زمان و مصرف طولانی‌مدت، اعتیاد ایجاد می‌‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ مریم حسینی در نشست علمی پژوهشی که چهارشنبه در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد با اعلام اینکه مقدار جذب و تاثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی آن است، افزود: به سبب مکانسیم عمل مشابه این دارو با مرفین، مصرف مداوم آن به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به موادمخدر منجر می‌شود.

وی افزود: اما به این سبب از ترامادول با نام اعتیاد خاموش یاد می‌شود که شاید در روزهای اول به ظاهر علایم اعتیاد را نشان ندهد اما با گذشت زمان و مصرف طولانی‌مدت، اعتیاد ایجاد می‌‌کند و درمانی کاملا مشابه با درمان سوءمصرف‌ مواد مخدری مانند تریاک، کراک و هروئین دارد.

این پژوهشگر اعتیاد با بیان علائم ترک ترامادول که به صورت عصبانیت، تعریق، بی‌خوابی، تهوع، اسهال، لرزش اندام‌ها و توهم بروز می‌کند، تصریح کرد: بیمارانی که در مراکز بستری جهت ترک ترامادول بستری می شوند علایم خماری یا ترک غیر قابل تحمل‌تری نسبت به سایر بیماران وابسته به موادمخدر از خود نشان می‌د‌‌هند.

حسینی با اعلام اینکه مصرف این دارو بیشتر از دو هفته مجاز نیست و وابستگی دارویی و اعتیاد را به دنبال دارد، اظهارداشت: بسیاری از اشخاص که به بهانه شادی‌آور بودن ترامادول به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند، اشخاص بی‌اطلاع و در بیشتر موارد معتادانی می باشند که به سبب مصرف یکنواخت موادمخدر و گاهی به اشتباه به سبب کاهش عوارض قطع مواد به ترامادول روی می‌آورند و گاهی جان خود را به سبب مصرف بیش از حد و یا تداخلات دارویی از دست می‌دهند.

وی افزود: مسمومیت ناشی از مصرف ترامادول همچنان جزء شایع‌ترین مسمومیت‌ها محسوب می‌شود.حسینی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعتیاد به ماده مخدر کراک نتیجه مصرف ناآگاهانه ترامادول بوده است.

این پژوهشگر اعتیاد با عنوان اینکه در حال حاضر ترامادول و مصرف داروهای سیستم اعصاب مرکزی مانند خواب ‌آورها، مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی جزء بیشترین مسمومیت‌های دارویی به شمار می‌رود، اظهارداشت: با این اوصاف ظاهرا داروی ترامادول تنها منجر به مسمومیت نمی‌شود چون اعتیاد به ماده مخدر کراک در ایران هم نتیجه مصرف خودسرانه این دارو و همچنین ریتالین است به‌طوری که مدت‌هاست گروهی داروی ریتالین را به‌عنوان قرص تقویت حافظه به جوانان معرفی می‌کنند که مصرف خودسرانه آن بدون تجویز پزشک اعتیادآور است.

وی شایع‌ترین عوارض گزارش شده مصرف ترامادول را تهوع، استفراغ شدید و کاهش فشارخون عنوان کرد و افزود: سایر عوارض نیز شامل عوارض سیستم عصبی مانند سردرد، سرگیجه، افسردگی، تشنج به‌خصوص در انواع تزریق وریدی و اختلال تنفسی در فرد معتاد به ترامادول بروز می‌کند.

حسینی اخطار داد: استفاده بیش از حد ترامادول می‌تواند کشنده باشد و علائم آن به صورت خواب آلودگی، تنفس کم عمق، کندی ضربان قلب، ضعف مفرط،پوست سرد و مرطوب ، احساس سبکی سر، غش یا کما ظهور می‌کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.