ترامادول پر عارضه‌ترین داروی مخدر

جام جم آنلاین: رییس منتخب جامعه سم شناسی پزشکی آسیا اقیانوسیه، قرص «ترامادول» را پرعارضه ترین داروی مخدر عنوان کرد.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر رضا افشاری با اشاره به اینکه این دارو یکی از مسکن های مخدر به شمار می رود، گفت: مصرف بدون تجویز و اعتیاد گونه این دارو موجب بروز تشنج، نارسایی کبد و کلیه، مشکلات قلبی و عروقی و مرگ می شود.

وی با اشاره به اینکه این دارو پرعارضه ترین داروی مخدر به شمار می رود، افزود: بر اساس آمارها بیشترین علت بستری در بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) ناشی از مصرف غیر متعادل و بدون تجویز قرص «ترامادول» است و در ۱۵ درصد موارد این دارو موجب بروز تشنج های ناگهانی می شود.

دکتر افشاری با اشاره به اینکه قرص «ترامادول» از دسته داروهای محدود و تحت کنترل به شمار می رود، خاطرنشان کرد: پزشکان باید در تجویز غیرضروری این قرص، دقت کافی را داشته باشند و بیمار را نیز از وجود ترکیبات مخدر در داروی تجویز شده مطلع کنند  همچنین حتی الامکان باید از داروهای غیر مخدر استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه این دارو باید از طریق شبکه های قانونی کشور و از طریق داروخانه ها همراه با نسخه پزشک توزیع شود، اظهارداشت: برخی از افراد سود جو اقدام به قاچاق این دارو و توزیع آن در مراکز غیر مجاز می کنند که این قرص ها با میزان ترکیبات مخدر غیر مجاز آسیب های جدی به سلامتی مصرف کننده می زند.

رییس منتخب جامعه سم شناسی پزشکی آسیا اقیانوسیه گفت: بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران توزیع این دارو به صورت غیر مجاز جرم محسوب می شود و لازم است دستگاه های ذیربط  نسبت به این مقوله توجه کافی داشته باشند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.