ترانس سکسوالها با دوجنسی ها فرق دارند

۱۳م آذر ،

عصر ایران: فیلم آینه های روبرو، که اکنون در سینماهای تهران بر پرده است، موضوع ترانس سکسوالیسم را شاید برای اولین بار در افکار عمومی جامعه ایران مطرح کرده است.
بسیاری از مردم، ترانس سکسوالیسم را با هرمافرودیسم و گاه حتی با همجنسگرایی یکی می گیرند. دکتر مهدی صابری، روانپزشک پزشکی قانونی، در گفتگو با عصر ایران به تشریح ماهیت عارضه ترانس سکسوالیسم ( یا اختلال هویت جنسی ) و مشکلات مبتلایان آن (مخففاً “تی اس”ها) پرداخت. وی متولد ۱۳۳۸ و فارغ التحصیل دانشگاه تهران و نیز متخصص دوجنسی هاست.

ابتدا بفرمایید ترانس سکسوالیسم چه فرقی با هرمافردویسم دارد؟

هرمافرودیسم یا دوجنسی بودن، نوعی اختلال و اشکال آناتومیک است. یعنی در بدن فرد مبتلا، اندامهای جنسی هر دو جنس مونث و مذکر وجود دارد. به طور مثالً ممکن است دستگاه خارجی تناسلی شخص، مردانه باشد اما ارگان های زنانه مثل رحم و تخمدان نیز در بدن او به شکل ناقص وجود داشته باشد. چنین فردی دوجنسی قلمداد می گردد.

فرد دوجنسی از حیث ارگانیسمش دچار نوعی ابهام جنسیتی است و نمی داند که زن است یا مرد. دوجنسی ها معمولاً عقیم هم می باشند. اما ترانس سکسوالیسم کاملاً متفاوت از هرمافرودیسم است.

فرد مبتلا به ترانس سکسوالیسم، در ساختمان بدنش هیچ اشکالی وجود ندارد. هرمافرودیت ها در ساختمان بدنشان اختلال وجود دارد اما ترانس سکسوالیست ها از حیث ساختمان بدنی، کاملاً مرد و یا کاملاً زن می باشند. اندام های جنسی خارجی و داخلی آنها کاملاً مردانه و یا کاملاً زنانه است. منظور از اندام های جنسی داخلی، رحم و تخمدان و هورمون های زنانه در زنان و هورمون های مردانه در مردان است.

رویش پستان در زنان و تجمع چربی در نواحی لگن و باسن و نازک شدن صدا در زنان و رویش ریش و سبیل و خشن شدن صدا در مردان، محصول همین هورمون های زنانه و مردانه می باشند که در ترانس سکسوالیست ها، به طور طبیعی وجود دارند.

بنابراین ترانس سکسوالیست ها یا تی اس ها، به لحاظ ظاهری و فیزیکی هیچ مشکلی ندارند. به لحاظ ژنتیک هم مشکلی ندارند. یعنی یک زن تی اس، کروموزوم های جنسی xx دارد و از این حیث کاملاً طبیعی است.

اختلاس تی اس ها، اختلال در احساسات و هیجانات و تمایلات آنهاست. یعنی فردی که به لحاظ ژنتیک و ظاهر فیزیکی زن است، احساسات و تمایلات و رفتارهایش مردانه است و دربارهٔ خودش معتقد است که باید مرد می شد. یعنی احساس می کند که تمایلات و احساسات و روحیات مردانه اش در یک قفس زنانه گیر افتاده است. مثل مردها رفتار می کند و حتی پس از رسیدن به سن بلوغ، تمایلات جنسی شان هم مثل جنس مخالفشان است. و یا برعکس، شخصی که به لحاظ فیزیکی مرد است ولی احساسات زنانه دارد، احساس می کند در قفسی مردانه گرفتار شده است.

ولی با وجود این تمایل، باز با همجنسگرایان فرق دارد زیرا خودش معتقد است که تمایل جنسی اش به زنان، تمایل به جنس مخالف است؛ چرا که او خودش را در اصل مرد می داند. درست است؟

احسنت! دقیقاً. یک همجنسگرای به طور مثالً مذکر، با علم به جنسیت مذکر خودش، باز تمایل دارد که با جنس مذکر رابطه جنسی داشته باشد. یعنی خودش را مرد می داند و به مردان گرایش جنسی دارد! اما یک مرد مبتلا به “اختلال هویت جنسی” (ترانس سکسوالیسم)، تمایلات زنانه دارد و خودش را زن می داند. رفتارها و تمایلاتش زنانه است و اصرار بسیاری هم دارد که حتی شکل ظاهری بدنش را زنانه کند. اما یک همجنسگرا هیچ وقت نمی خواهد عمل جراحی کند و تغییر جنسیت دهد.

ترانس سکسوالیسم یک بیماری روانی محسوب می گردد؟

بله، اما نباید فراموش کنیم که منظور از بیماری روانی در این جا، آن اختلالات شدید روانی، که فرد را کاملاً غیرطبیعی و مبتلا به رفتارهای عجیب و غریب می سازد، نیست. اختلالات روانی انواع گوناگونی دارند. بعضی از آنها، اصلاً به چشم نمی آیند و به راحتی قابل تشخیص نیستند.
گاه در برخوردهای نزدیک مشخص می شوند ولی کلاً اشکار نیستند. اختلال هویت جنسی هم جزو اختلالاتی است که ممکن است دیگران سال های سال متوجه آن نشوند.

شاید پدر و مادر فرد مبتلا، از همان دوران کودکی، به تدریج متوجه شوند که رفتارهای فرزندشان با با سایر بچه های همجنس فرق دارد. به طور مثالً پسر بچه آنها، رفتارهایش بیشتر دخترانه باشد. تی اس ها وقتی که به سن بلوغ می رسند، تفاوت رفتاری شان با اشخاص همجنس خودشان معمولاً به خوبی آشکار می گردد. به طور مثالً یک پسر مبتلا به اختلال جنسی، دوست ندارد بازی های پسرانه بکند و لباس های پسرانه بپوشد. او در دوران قبل از بلوغ جنسی هم، لباس های دخترانه و اسباب بازی های دخترانه را می پسندد و دوست دارد.

خانواده هایی که در ایران فرزندشان چنین مشکلی دارد، معمولاً چه برخوردی با بچه خودشان دارند؟

ممکن است بعضی از والدین در سال های کودکی، رفتارهای متفاوت فرزند مبتلایشان را تشویق هم بکنند؛ چرا که رفتارهای او برای آنها جالب و بامزه است. به طور مثالً پسر بچه ای که لاک می زند و ادای دخترها را درمی آورد، بخصوص در خانواده هایی که چند تا پسر دارند و آرزو دارند که دختر داشته باشند، ممکن است رفتارهایش برای پدر و مادرش بسیار جالب باشد. ولی رفتارهای این کودک، به تدریج پدر و مادر را نگران می کند زیرا آنها می بینند که فرزندشان مثل سایر بچه های همجنس خودش رفتار نمی کند.

چنین فرزندی، طبیعتاً سرزنش و تحقیر شده و گاه با القاب تحقیرآمیزمواجه می گردد. بچه هایی که اختلال هویت جنسی شان بسیار آشکار نشده باشد، در خلوت خودشان لباس جنس دلخواهشان را می پوشند و پسرها به طور مثالً آرایش می کنند.

به هر حال به نوعی، و البته با سختی، با این حالت خودشان کنار می آیند. اما وقتی که به سن دانشگاه می رسند و بیش از پیش وارد جامعه می شوند، به تدریج والدینش به این حالت آشکار نشده اش پی می برد و به رفتارهای او اعتراض می کنند. یعنی آنها نگران می شوند که مبادا فرزندشان انحراف جنسی پیدا کرده باشد.

 بیشتر خانواده ها، این بچه ها را مورد شماتت قرار می دهند، طردشان می کنند، با آنها مقابله کرده و مفصلاً بحث می کنند. ما بسیار کم دیده ایم که این خانواده ها متوجه اختلال فرزندشان شده باشند و برای مشاوره، به روانشناس مراجعه کنند.

خانواده ها معمولاً چنین کاری نمی کنند بلکه خود این بچه ها، پس از درگیری با خانواده و یا طرد شدن از سوی خانواده، به روانشناس مراجعه می کنند.

به علاوه از طریق مراجعه به اینترنت و مطالعات شخصی، متوجه می شوند که اختلالی در وجودشان هست که باید به آن توجه کرد. خانواده ها معمولاً مقاومت بسیاری در پذیرش این اختلال در وجود فرزندشان، دارند.

این مقاومت طبیعی است چرا که این مشکل، مشکلی نیست که به راحتی بتوان آن را پذیرفت. خانواده ها در برابر این مشکل دچار تنش و احساس گناه می شوند و گاهی پدر و مادر یکدیگر را متهم می کنند و هر یک از آنها، دیگری را عامل ایجاد این مشکل در رفتار فرزندشان قلمداد می کنند.

در اثر این فضای پرتنش، گاهی بچه های مبتلا به اختلال جنسی، خانه را ترک می کنند.   

به غیر از مشکلات فرهنگی موجود در جامعه ایران در قبال تی اس ها، احکام فقهی دربارهٔ ترانس سکشوالیست ها چگونه اند؟

اولین بار فردی به نام فریدون پورملک آرا، در پاریس نزد امام خمینی(ره) رفت و مشکل اختلال هویت جنسی اش را با امام در میان می گذارد و بعد از انقلاب، مجوز جراحی تغییر جنسیت را از امام خمینی(ره) دریافت کرد.

منبع تصویر فوق پایگاه اینترنتی انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات هویت جنسی ایران است
حضرت امام(ره) فتوا دادند که تغییر جنسیت با نظر متخصص ماهر، شرعاً بلااشکال است. پس از فتوای امام، فریدون پورملک آرا، به تایلند رفت و تن به جراحی تغییر جنسیت داد و زن شد و با نام مریم پورملک آرا، به زندگی اش ادامه داد و در فروردین ماه امسال، در سن ۶۱ سالگی، درگذشت.

مریم پور ملک آرا
او در تمام مدت زندگی اش به عنوان زن، به شدت پیگیر مشکلات تی اس ها بود و انجمنی هم برای حمایت از این اشخاص تاسیس کرد تا آنهایی که قابل درمانند، درمان شوند و کسانی هم که چاره ای جز عمل جراحی ندارند، اقدامات قانونی لازم برای عمل جراحی تغییر جنسیت آنها انجام شود.

البته مجوز قانونی این کار، بر اساس فتاوای شرعی، توسط سازمان پزشکی قانونی صادر می گردد. اشخاصی هم که اختلال هویت جنسی ندارند ولی احساس می کنند که باید جنسیتشان تغییر یابد، یعنی فرم های دیگری از این گرایش روانی را دارند که مصداق این بیماری نیست، مجوز تغییر جنیست دریافت نمی کنند.

به هر حال اشخاص مراجعه کننده به سازمان پزشکی قانونی، توسط چند متخصص روانپزشکی و نیز متخصصان پزشکی قانونی و، اگر لازم باشد، متخصصان دیگر، مثل متخصصان زنان و متخصصان جراحی، ویزیت می شوند.

 این اشخاص دوره های روانکاوی را پشت سر می گذارند و اگر قادر به تثبیت جنسیت واقعی خودشان باشند، اقدامات لازم برای بهبودشان بدون عمل جراحی دنبال می گردد و کسانی که دیگر چاره ای جز عمل جراحی ندارند، به کمیسیون مربوطه در سازمان پزشکی قانونی معرفی می شوند.

آماده سازی روانی این اشخاص و نیز خانواده هایشان برای پذیرش جنسیت تازه پس از جراحی تغییر جنسیت، یکی از اقدامات سازمان پزشکی قانونی است. بعضی از خانواده ها، به خوبی با جنسیت تازه فرزندشان کنار می آیند و بعضی ها هم نه؛ یعنی بچه هایشان را طرد کرده اند.

کسانی که مجوز تغییر جنسیت دریافت نمی کنند، چه کار باید بکنند؟

تمایل به تغییر جنیست در این اشخاص، ناشی از اختلا هویت جنسی نیست بلکه از علل دیگری نشات می گیرد. به طور مثالً ممکن است انواعی از اختلال شخصیت، افسردگی و روانپریشی، سبب این گرایش آنها باشد. این حالات با روان درمانی و داروهای روانپزشکی قابل درمان اند. بسیار از این اشخاص پس از درمان توانسته اند به طور طبیعی به زندگی شان ادامه دهند.

 به هر حال هر کسی که گرایش به تغییر جنسیت خود داشته باشد، لزوماً اختلال هویت جنسی ندارد. اختلا هویت جنسی، شیوع بسیار کمی دارد و تقریباً از هر پنجاه هزار و یا صدهزار نفر، یک نفر دچار این اختلال است.
در جمعیت ۷۵ میلیونی ایران، بین ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ نفر دارای اختلال هویت جنسی اند. کسانی به سازمان پزشکی قانونی مراجعه می کنند، بسیار بیش از این رقم است ولی همه این اشخاص دچار این اختلال نیستند. به هر حال وظیفه تفکیک این اشخاص و تشخیص بیماران واقعی در میان آنها، برعهده روانپزشکی و روانشناسی است.

برخی از کارشناسان هم می گویند منشاء این بیماری، اختلالی است که تا سه ماهگی جنین، در هیپوتالاموس مغز جنین بوجود می آید و عامل این آسیب مغزی هم شوک عصبی و روانی مادر در اثر علل متفاوت است.  پروفسور میرجلالی هم که چنین نظری دارد، می گوید بسیاری از تی اس های ایران، از جنوب و غرب کشور می آیند و این نشان می دهد که مادرانشان احتمالاً در دوران جنگ دچار شوک عصبی و روانی شده است.

این نظر به عنوان یک فرضیه مطرح شده و تحقیقاتی هم دربارهٔ آن صورت گرفته است. بعضی از همکاران ما هم در دانشگاه تهران، بر روی موضوع تغییرات آناتومیک در مغز تحقیق کرده اند و به نتایجی هم رسیده اند که این فرضیه را تقریباً تایید می کند.

اما سبب قطعی این عارضه کاملاً معلوم نیست. قبلاً تئوری های دیگری مثل طرز تربیت والدین و محیط خانواده کودک، مطرح بود که البته این تئوری ها امروزه دیگر رد شده اند.

به هر حال سبب این اختلال هنوز به طور کامل کشف نشده است. دکتر میرجلالی تعداد بسیاری از تی اس های ایران را دیده اند و حتماً آماری دارند. من از این آمار اطلاعی ندارم ولی ملاحظات ما موید نظر دکتر میرجلالی نیست.

به نظر من، استرس جنگ نمی تواند عامل ترانس سکسوالیسم تلقی شود زیرا این اختلال در همه جای دنیا وجود دارد. در بسیاری از کشورهایی که حتی یک روز هم درگیر جنگ نبوده اند، این پدیده دیده می گردد. حتی بسیاری از تی اس ها در خانواده های بدون استرس و کاملاً نرمال به دنیا آمده و بزرگ شده اند؛ خانواده هایی عاری از اختلافات زناشویی.

 به هر حال نمی توان با قاطعیت گفت که چنین استرس هایی در دوران بارداری مادر، زمینه ساز اختلال هویت جنسی در جنین است. بسیاری از خانواده ها در همان دوران جنگ در شرایط بسیار نامطلوبی قرار داشتند و استرس های شدیدی را متحمل شدند ولی فرزندشان دچار اختلال هویت جنسی نشد. من فکر می کنم این فرضیه نیاز به تحقیق بیشتر دارد.

اصلاً پدیده ای تحت عنوان زنانه یا مردانه شدن هیپوتالاموس مغز وجود دارد؟

به این شکلی که شما می فرمایید خیر؛ ولی بخش هایی از مغز می باشند که جهت گیری مغز را در هویت جنسی تعیین می کنند. این موضوع در دست مطالعات و تحقیقات گسترده است. اما لااقل تا به امروز هنوز با قاطعیت تایید نشده است که پدیده ای تحت عنوان مردانه یا زنانه شدن هیپوتالاموس مغز وجود دارد.

منظور من این بود که مغز زن و مرد تفاوت های ذاتی دارند یا خیر؟

مغز زنان و مردان از نظر حجم و کارکرد تفاوت های اندکی دارند. به طور مثالً بخشی از مغز زنان نسبت به مغز مردان پیشرفته تر است و در درک بعضی از امور هیجانی و احساسی، عملکردش متفاوت است. در مغز مردان، نیمکره مربوط به فعالیت های استدلالی و محاسبه ای، تا حدودی فعال تر است. همچنین مغز زنان هم در بعضی از قوای شناختی، قوی تر از مغز مردان است. گاهی در بیماران تی اس، همین تفاوت های کارکردی وجود دارد. به طور مثالً بیمار با اینکه مرد است، مغزش از نظر کارکردی و شناختی، شبیه مغز زنان است.

جراحی تغییر جنسیت تی اس ها معمولاً موفقیت آمیز است یا نه؟

موفقیت این جراحی ها، نسبی است. بعضی ها از عمل جراحی شان راضی بوده و پس از جراحی، زندگی تقریباً نرمالی هم داشته اند. در هر صورت، این اشخاص پس از عمل جراحی، به یک زن یا مرد کامل و بدون نقص بدل نمی شوند. این ها پس از جراحی، عقیم و نازا می باشند و در تمام عمرشان باید از داروهای هورمونی استفاده کنند و طبعاً بعضی بعضی از عوارض مصرف این داورها، دامن گیرشان می گردد.

داروهای هورمونی چه کارکردی دارند؟

صفات ثانوی را تقویت می کنند. به طور مثالً هورمون های زنانه سبب زنانه تر شدن ظاهر فرد می گردد.

زنانی هم که پس از تغییر جنسیت مرد می شوند، فاقد قدرت باروری اند؟

بله، توانایی بارور کردن یک زن دیگر را ندارند.

چرا؟

چون بیضه ندارند و در نتیجه اسپرم هم ندارند. فعلاً هیچ راهی برای بچه دار شدن این اشخاص وجود ندارد.

بر روی آنها پروتزهای مصنوعی می گذارند که ظاهری از بیضه را دارد.

شانس ازدواج تی اس ها در ایران، بعد از عمل جراحی چقدر است؟

گاهی ازدواج های پایداری داشته اند اما ازدواج هایشان، به دلایلی که کاملاً روشن است، اکثراً  ناموفق است.

چون این گفتگو محصول اکران فیلم آینه های روبرو بود، لطفا در پایان بفرمایید که آیا در این فیلم، تصویری مطابق با واقع از ترانس سکشوالیست ها ترسیم شده بود یا نه؟

بله، به نظرم این فیلم بر پایه بررسی و تحقیق درستی شکل گرفته بود و به نحو رسایی، یک فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی را نشان می داد که زن به دنیا آمده اما رفتارها و احساسات و تمایلاتش مردانه است.

فیلم به شکل ظریفی رفتارهای مردانه او را نشان می داد. آدینه، شخصیت اصلی فیلم، که دوست داشت ادی صدایش کنند، علاقه بسیاری به پوشیدن لباس های مردانه و کوتاه کردن موهایش به طرز پسرانه داشت. و یا به طور مثالً دوست داشت که کارهای مکانیکی انجام دهد و ماشین را تعمیر کند. همچنین از شوهرکردن فراری بود چون اصلاً قادر به پذیرش نقش خودش به عنوان یک زن در رابطه زناشویی و عاطفی نبود.

به نظر من، با توجه به محدودیت های مرتبط با پرداختن به این موضوع چالش برانگیز، این فیلم در آگاه کردن جامعه نسبت به این مشکل، بسیار خوب عمل کرده بود و در مجموع، مصداقی از خدمت هنر سینما به جامعه بود.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱۴۶نظر ثبت شده
  1. bME:

    خاک بر سر بعضیا!
    کی میخواید یاد بگیرید به هم احترام بزارید؟
    کی میخواید بفهمید که با توهین کردن دردی دوا نمیشه؟
    بجای اینکه بیاید کمک کنید میاید مثه این احمقای عوضی (عذر میخوام!) شعارای بی ربط میدین!
    شعار “مرگ بر …” چه دردی دوا می کنه؟

    خیلی بی شعورن بعضی ها که نمی تونن این چیزارو درک کنن و خیلی بی شعورترن اونایی که علاوه بر این میاد واکنش منفی نشون میدن.

    واسه اینکه این بیماری یا هرچیزی رو درک کنید لازم نیست خودتون اونجوری باشین لازمش اینه که فقط یک ذره درک و شعور داشته باشین که البته این روزا خیلی خیلی خیلی کمه

    حالم بهم خورد از بعضی نظرا!

  2. armin:

    خیلی اسکولید به شما چه اخه کی همجنسبازه ! هرکی دوست داره هر کاری می کنه شما اینجا همو داغون کنید بیخودیه ! همتون بیکارید

  3. طاها ازروستا:

    سلام این tsای که میگید چی هست من نمیدونم

    • hadi:

      تازه میگه لیلی زن بوده یا مرد!

  4. رضا:

    سلام میخواستم از اونهای که نظر دادن بپرسم که آیا شما اول مطلبو میخونید و بعد نظر میدین یا فقط نظرهارو میخونید و بعد نظر میدین

    • hadi:

      ظاهراً بعضیا اول نظر میدن وبعد مطلبو میخونن وبعضیا هم که اصلاً مطلبو نمی خونن وبعضیا هم که نه مطلبو می خونن و نه نظرای دیگرنو وهی فرت و فرت اطلاعات مغز فسیل شدشونو (مثل رهام)می ریزند بیرون !
      چه بوی گندی هم گرفته اه اه

      • رضا:

        هادی جان ممنون واقعا روشنم کردی

  5. MahSa999:

    ب نام خدای مهربون
    خیلی وق بود میخاسم فیلم اینه های روبرو رو ببینم اصلن فراموشش کردم.
    واقعن “دانا” جان راس میگن.
    وقتی موقعیت اجتماعی بالا بره دیگ تی اس بون، لز بودن، گی بودنم مهم نی. “آدام لمبرت” گی هس ولی هیشکی ب ایرادهای کمی ک دربارش گرفته میشه اهمیت نمیده. حتا بین ایرونی ها ک پای بحث در همچی جایگاه هایی تو سایت میرسه موضع گیری میکنن و پای شیطان رو وسط میکشنو..
    بهرحال همه توی زندگی تجربه های عجیب داشتن. هرکی ۱جور، خود منم شاید تجربه هایی ا دید خیلیا اشتباه توی زندگیم داشتم.
    خود من ۱رفیق داشتم ک برام حتا پشت تل گریه میکردو نامه های عاشقونه میدادو بعدن بم گف همجنس گراس و داره درمان میشه و من دیگ سعی کردم ادامه ش ندم..

    الان هم “خاهشی که دارم اینه که اگ کسی هس که همچین شرایطی داره لطفن بم همینجا ۱خبری بده من ۱سری سوال و ۱کار واجب باهاشون دارم.” خیلی خیلی ممنون.

  6. اشکان:

    قبول دارم یه عده واقعا مریضن و نیاز به درمان دارن ولی اینایی که من تو کوچه خیابون میبینم یه مشت اوبی و گی و لزبین هستن که این چیزارو بهونه کردن که اره ما هم مریضیم!!!!! نکنید این کارو :)))))

  7. ensan:

    سلام من همه ی نظراتتون رو خوندم نمی خوام مث همه بگم متاسفم اما واقعاقلبم ناراحت شد میدونی بدترین کاری که ادم میتونه بکنه چیه؟؟؟؟قضاوت بیجا وعجولانه اقارهام سبحان سپهر ارشین وخیلی های دیگه که به این بیمارهای بیگناه بدوبیراه گفتین ایا واقعاحس افرادی مث اشکان رو داشتین ایادرداونا رو کشیدین نمی فهمین چقدر وحشتناکه که روح وجسمت متضادهم عمل کنه به اندازه ی کافی این موضوع واسه خودشون ترسناک هست شمانمک رو زخمشون نپاشین به امیداینکه همه ی انسان ها همدیگرو درک کنن

  8. منا:

    من از نزدیک بابیشتر بجه های تی اس در اهواز کار کردم وکاملآ درکتون میکنم امیدوارم بتونم ی روزی فکری که در سر دارم عملیش کنم.فقط صبر ایوب را از خدا براتون خواستارم

  9. منا:

    من از نزدیک بابیشتر بجه های تی اس در اهواز کار کردم وکاملآ درکتون میکنم امیدوارم بتونم ی روزی فکری که در سر دارم عملیش کنم.فقط صبر هیوب را از خدا براتون خواستارم

    • رضا:

      مجیدجان(منا) میگن صبرایوب!!

  10. maryam:

    سلام
    خیلی ممنون از این مطالب پر اهمیتی که در اختیار ما قرار دادید!
    شرمنده بی اجازه وارد بحثتون شدم…!
    نظر شخصی منه:
    این مسئله هم مثل باقی بیماریها و مشکلات روحی و روانی و حتی جسمی انسانها که یه زمانی از طرف همه طرد می شدند و مردم حامل اون بیماریها رو گناهکار می دونستند نه بیمار! با گذشت زمان کمرنگ میشه و برای همه عادی.(مثل hiv)
    خیلی سخت نگیرید.
    ولی واقعا آموزنده و پر محتوا بود.
    موفق باشید

  11. من:

    این ایرانی جماعت هم که همیشه متاسفن!!!

  12. مانی:

    سلام اگه از زنجان دوجنسه بود زنگ بزنه بگم چتور خلاس شه ۰۹۱۹۲۴۱۲۸۷۷

  13. divone:

    بنظرم …

  14. nilan:

    سلام بابت مطلبتون ممنون خیلی جالب بود به نظر من این مشکل ممکن به رابطه جنسی مربوط به سه ماه اول هم باشه چون نوع و شکل رابطه در سه ماه اول تاثیر داره

  15. shahrokh:

    سلام مریم جان کاملا با حرفی که زدی موووووافقم دمت گرم

  16. مریم:

    متاسفانه اکثر مردم کشور ما بی اطلاع هستند یه کم هم بی فرهنگ . به نظر ما کشور تایلند کشور کثیفیه اما دلم میخواد قسمت همتون بشه برید ببینید که چه قدر با تی اسی ها خوب برخورد میکنن . واسه خودمون واقعا متاسفام . امیدوارم روزی برسه که ما هم به تی اسی ها احترام بزاریم و درکشون کنیم.

    • محمدمهدي:

      like

    • mahsan:

      مریم جون شمام یه تی اسی

  17. SSS:

    افراد سست عنصر

    • امير علي12:

      ایرونی صحبت کن بفهمیم چی میگی!!!

  18. دانا:

    رهام یادم رفت. تو از هرچی ترنس مشکل دارتری
    تو مطلب بعدی آیا رهام با انسان های عادی فرق دارد؟ قرار نظر بدیم.
    من پیشاپیش نظرمو میدم.
    GO FUCK YOURSELF asshole

  19. دانا:

    فراموش نکنید در دنیای امروزی خیلی مهم نیست که شما از لحاظ جنسی تابع چه قوائدی هستید تا زمانیکه شما انسان موفقی باشید. شما در امور بصری بسیار موفق هستید پس بهتر از بجای گشتن به دنبال چراهای بسیار که در اخر بی جواب خواهند ماند و بجای بدنبال ترحم و توجح به دنبال یافتن استعداداشی نهفته خود باشید.بهترین ارایشگرهای دنیا ترنس هستند. سما هم بدنبال کاری باشید.
    مطمئن باشید وقتی در کار خود موفق باشید کسی اهمیت نخواهد داد که شما در زندگی خصوصی خود که هستید.

  20. تلما:

    امیدوارم یک روزی بشه که مردم ماهم درکوفهم بالاتری نسبت به این افراد جامعه پیدا کنند ویک لحظه خودشان را جای انها بگذارند انها را درک کنند نه نمک بر زخم شان بپاشندالبته به نظر من همه با کوچکترین حس و افعال غیر معمول نباید زود مارک دو جنسیتی را به خود بزنند ویا اصرار به تغییر جنسی بدهند ویا احیانا به خود مدام تلقین کنندکه به جنس مشابه علاقه دارند این علاقه صرفا می تواند یک حس بچه گانه ولذت انی ویا خدای ناکرده حس الوده به گناه به هم جنس به علت فقدان رابطه جنسی باجنس مخالف باشد لذا دوستان باید خیلی احتیاط کنند که اگر نشانه های زیادی یافتند به جای ناامیدی و افسردگی از خدا بخواهند کمکشان کند و حتما به نزد پزشک حاذق بروند تا معالجه شوند وکم کم خانواده شان را نسبت به موضوع اماده کنند به هرحال این زندگی میدان مبارزه است نباید ایستاد باید جلو رفت منتها از راه واصولش بقیه اش را به خدا باید سپرد برای همه شما عزیزان ارزوی بهروزی میکنم وبه خدا میسپارم امید راازدست ندهید اینده پیش رواست

    • محمدمهدي:

      احسنت!حرف دل همه ی ما رو زدی.حیف که افراد نفهم در جامعه زیادن و این افراد بیمارو گناهکار میدونن.

  21. امیر:

    نیخر همشو ازیک جادراومدن

  22. آریا:

    مگه میشه تودانشگاه کاری کرد!من که وقت نمیکنم…ولی زیاد هم زجرنمیکشم…روم نمیشه به آشنا حتی پدر مادر بگم…

    • ساحل:

      چرا روت نشه اون خانواده باید درکت کنه….. اینجوری خودتو تو اینده بیشتر ازیت میکنی رفیق.

      • آریا:

        نمیدونم والا…..

  23. ساحل:

    اریا اینک راهش نیس .شماها چرا از راهش پیش نمیرین….. ولی تورو خوب درک میکنم.

  24. ساحل:

    ببخشید چندسالته؟؟وازکی فهمیدی حاله خودتو؟؟اشکان

  25. اشکان:

    سلام ساحل خانم
    کاری که بایس انجام میدم.غریزه

    • elham:

      ینی به احساست پر و بال دادی و رابطه با همجنس داری؟
      ببخشید می پرسم. اگه دوست دارید جواب بدید. 🙂

      • اشکان:

        بله- راهی بهتر نبود

        • ساحل:

          سلااام اشکان جان.کاری ک بایس انجام بدی تغییرجنسیته. مگه شما شرایطشو نداری؟؟؟ اینجوری …

  26. ساحل:

    سلام اشکان خوب تو الان چکار میکنی چراهی پیش گرفتی؟

    • اشکان:

      سلام ساحل
      غریزه. بهترین راهکار

  27. اهههههههههههههههههههههههه:

    اهههههههه چه قدر ادم متفاوت اینجاست

  28. میلاد:

    سلام میتونم ایمیل شما رو داشته باشم؟

  29. هدیه:

    وای اشکان منم عین تو هستم. فقط تو پسری و من دختر

    • امیر:

      اینوبهت بگم که تویه چیزی داری که همه پسرا دنبالشن جیگر

    • نام شما...:

      تعغیر جنسیت بده بعد اشکانا بگیر

  30. اشکان:

    با سلام
    من یه تی اس هستم و چند سال پیش با سرچ تو اینترنت اینو فهمیدم.

  31. جاوید:

    بهتره آگاهی خودمون رو بالا ببریم.طبیعت همیشه به دلخواه ماعمل نمیکنه اسرار زیادی هست که اگر از اونها اگاه میشدیم میدونستیم که علاوه بر نظم دقیق این جهان بی نظمی هم لازمه وگر نه هیچ کدوم ما بوجود نمیومدیم (تناسخ ها)این چیزیه که خدا مقدر کرده اما اگر فعلا توانایی نداریم چشم دلمون رو باز کنیم بهتره با چشم عقل و منطق به قضایا نگاه کنیم هر چقدر آگاه تر بشیم اول از همه از خودمون و جهلی که داشتیم متنفر و ناراحت میشیم تا مسائل و اشخاص دیگه.به هر حال این دنیا ،دنیای دردو رنج و خوشی و اختلاط نظم و بی نظمی هاست.امیدوارم درک و منش والایی پیدا کنیم و مشکلات دیگران رو مشکلات خودمون بدونیم.

    • ساحل:

      جاویدجان فوق العادعاده زیبا وصحیح حرف زدی.چه خوبه که هنوز ادمایی شبیه تو هستن خداروشکر

  32. ساحل:

    احسان جان توحق نداری خودتو سرزنش کنی.چراتاسف میخوری .اگه دقیق این نوشته هارو خونده باشی میفهمی که راه برای تووزندگیت بازه.پس باتوکل به خدا زندگیتو بهترازقبل ادامه بده

  33. ساحل:

    sسلام…حالاباخوندن اینامیتونم فرقه این دورو بدونم. من یه دخترم امایه دخترالان۶ساله که عاشقمه .میگم عاشق ولی مجنونه.دیوانه وار دوسم داره زندگیشوبه پام ریخته. میگفتم میشه ی دختر…بعدفهمیدم اره من درکش کردم .احساس گناه میکردم که عاشقم شده ولی بعدعشقه پاکش دیوانم کرد ازش خواستم تغییرجنسیت بده اماخانوادش اصیلن ومیترسه بگه بهشون.همه هم میدونن که رفتاری مردونه داره.خاهش میکنم کمکم کنین که کمکش کنم.داره عذاب میکشه.اون هیچ حسی نسبت بهجنسه مخالفش نداره.روحش وروحم درعذابه.کاش میشد این مشکلو حل کرد۶سال اینقدغصه خوردیم جفتمون پیرشدیم.دوستان شما میگین چکارکنم…

    • امیر:

      بهترین راه حل اینه که با دکترصابری تماس بگیرید ۰۹۱۵۸۳۰۲۴۳۸

    • rsasm:

      سلام ساحل جونم آرومش کن و بیا باهم باشیم

  34. تارا:

    زهرمارببنداون گاله رو.ارشیاکیه؟

  35. قمیشی:

    خیلی زیبا بود مدیر باید ب این موردا اهمیت داد تا مشکلاتشون حل بشه ممنون

  36. قمیشی:

    ارشیا خخخخخخخ چته بابا بی خیال شو خوب عزیزم اینجا برای نظر دادن بود ن توهین .اقا شما هم کوتاه بیا دعواش نکن گناه داله

  37. تارا:

    هوی؟؟؟سبحان؟

  38. ارشین:

    ازادمایه بی جنبه بدم میادمثل تو.

    • sobhan sepehr:

      مهم نیس عزیزم….

      • ارشین:

        بی فرهنگ این همه ادم اینجاست توچراهمش میخوای حال منوبگیری؟

  39. sobhan sepehr:

    cheghad oghde ah ah.halam be ham khord.cheghad kambood.ghoflet …ke befahmi..man az ba adaba mazerat mikham.

  40. shab shab:

    ajab bache bazieiye inja!!! age mikhaid dava konid berid ye ja dg ! na inja joloye hame!
    mamnoon az matlabetoon.

  41. ارشین:

    معذرت خواهی کافی نیست بایدبگی غلط کردم

    • ارشين:

      میشه بگی بچه کجایی الهام خانوم؟هه خانوم!!

  42. sobhan sepehr:

    pas khodaro shokr kon ke salem hasty arshin khanoom.

  43. sobhan sepehr:

    khahesh mikonam .manam mazerat mikham bi adabi kardam.malaome dokhtar ba shour o ba adabi hastin arshin khnoom.bazam mazerat.sayte inja <momtaznews hast.

  44. ارشین:

    اقاسبحان من ازهمون اول دختربودم و تی اس نیستم.بازم عذرمیخوام که ناراحتت کردم.صاحب اینجاکیه.اسمش چیه.کی مطلب جدیدمیزنه اصلاادرس اینجاچیه

  45. ارشین:

    خب بدم میادخواهشاتوهین نکنین.فقط محض شوخی گفتم بی جنبه.اگرناراحت شدی ببخشید

  46. ارشین:

    نه توروروخدابیاخوشت هم بیاداقاسپهرشماپسراهمتون مشکل دارین

  47. سبحان سپهر:

    کلا ازدوجنسه ها خوشم نمیاد چندشم میشه.از سکسوالیست ها که حالم بهم میخوره….ولی مطالبتون خیلی عالی بود متشکرم

    • ملیسا:

      تو باید از ذات خودت چندشت بشه که اونقدر احمقی که به خودت اجازه میدی راجع به یک گروه انسان که هیچ بدی به تو نکردن همچین نظری داشته باشی.

      • sobhan.sepehr:

        nakone khodet ty es hasty ke enghad hers mikhori!!!!!!!!!bashe be khater shoma migam khosham miad.khobeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!arshin to khodet bala gofty az ty es ha badam miad!!!!adam do roo.kasif

  48. مهناز:

    من خاستم بدونم این تی اسی ها بعد ازعمل بطور صد درصد بهبود پیدا میکنن و به یک جنس با ویژگی های رفتاری و ظاهری کامل درمیان

    • امیر:

      اره عزیزم بطورکاملبهبود پیدامیکنن

  49. یلدا:

    آدم با دیدن و شنیدن بعضی چیزا هزار مرتبه خدارو شکر میکنه که سالمه خدایا من چقد احمقم که با این همه نعمتی که بهم دادی بازم ….

    • سبحان سپهر:

      بانظرشما موافقم یلداخانوم

  50. fatema:

    یا ابا الفضل…. به حق حرفای نشنیده

  51. armin:

    سلام من آرمینم من یه تی اسم الان ۳ماهه که عمل کردم و الان یک مرد کاملم اما متاسفانه به علت کم سوادی خانوادم منو تو خونه حبس کردند و مجبورم کردن با پوشش دخترونه رفت وآمد کنم.در صورتی که من یک مرد کاملم وحتی موهای بدن وصورتم از برادرم که یک پسر معمولی هست بیشتره.خیلی برام سخته شب وروز کارم غصه خوردنه
    فسردگی گرفتم.احساس میکنم دیگه کاری از دست کسی بر نمیاد.کاش یکی بود به داد جامعه درد کشیده ی تی اس ها میرسید
    ممنون از اینکه این اطلاعاتو در اختیار مردم قرار دادید
    برام دعا کنید.

    • ارشین:

      همین شماهاابروی ایرانی هارومی برین خاک برسرت

      • melisa:

        خیلی بی فرهنگی که به همچین انسان هایی توهین میکنی، واقعا برات متاسفم، اونی که باید خاک بر سرش بشه تویی نه این طفل معصوم ها.

        • emad:

          vaghan arshin adam kasifi hasty.oona hich mahdodiaty nadaran aslan.yekam adam bash

          • تارا:

            بی شخصیت اگرتوادم بودی نمی گفتی کثیف

            • t:

              خو راس میگه ینی چی این حرفایی که زده؟؟؟؟؟؟؟؟
              چرا خاک تو سرش؟
              چون بیماره؟!!!
              واقعا که!!

      • زهره:

        بی شخصیت- همچین میگی انگار خودش خواسته اینطوری باشه- خاک تو سر خودت کردن که درک متقابل رو کسی یادت نداده

      • کوروش:

        اقا ارشین چرا به این بده خدا توهین می کنی شما اگر مطالب قبلی رو خوانده باشید و من اطمینان دارم که سواد هم دارید می بینید این گروه کاملا با همجنسگرایان فرق دارن وداری مشکلی هستند که باید حل بشه من به عنوان یک مرد هیچ زمان از هم جنس بازی خوشم نیامده و نخواهد امد واز دیگاه من فقط جنس مخالف من یعنی زنه که به من ارامش می ده ولی این گروه فرق دارنند حتی امام خمینی هم به یکی از انها مجوز تغییر جنسیت داده بود دیگه چه مشکلی داره

      • محمد:

        کوچولو برو خودتو جمع کن .گمشو کثافت تو که نمیدونی اون تفلک چی میکشه؟؟؟؟؟نکبت اسارت و بدبینی این طوری اطرافیان عزیز خودت سخته برات هضمش!!!!انشالا ارمین جان برادر من درست میشه. من خودم اولین برادرت.به امید روزی که هیچ پسرو دختر شایسته ایرانی این هویته مجهولو از دست بدنو هویت اصلی خودشونو پیدا کنن. مرامو معرفتو وخاکی بودن پسرو دختر نداره!!!رهام توام به این موضوع فکر کن خدا بدترین بندشم دوست داره.تو نه معلم دیگرانی نه خدا!!!!پس کوچولو دهنتو گل بگیر

  52. سامیه:

    الان همه به خودشونو فکو فامیلشون شک کردن…عجب؟؟؟؟

  53. فريدون:

    سلام
    من دوستی داشتم در همسایگی در مسافرتی اتفاقی در شمال با خانواده هایمان تازه متوجه شدم که مدتها یک دوست دختر داشتم و رفتار او در آن مدت کاملا مانند همه پسرها بود

  54. جلال:

    سلام .
    من یک بی ال هستم .
    علاقه زیادی به یک پسر دارم که البته از خودم کوچیکتر باشه البته علاقه ی زیادی هم به یکی از دوستان هم سن خودم دارم .
    نمیدونم چرا . از بچگی اینجوری بودم .
    فقط تعداد کمی از دوستام میدونن .
    به اون دوستمم که دوستش دارم چیزی نگفتم .
    درد سخیت هست و گاهی با گریه آروم میشم . چاره ای ندارم .

    • rsasm:

      سلام من خیلی دوس دارم یه شخصیتی مثل شما رو ببینم شما تمایل داری با هم آشنا بشیم

  55. z:

    سلام
    من زینب هستم مدتی است بادختری دوست شده ام که میببنم دوستم علاقه زیادی به پوشیدن لباس پسرانه وکوتاه کردن موهاش مثل پسرهاداره ونمتونه به راحتی بااین مسءله کناربیاد که شبیه من باشه خیلی دوست دارم کمکش
    کنم خواهش میکنم راهنماییم کنید.باتشکر

    • امیر:

      بادکترصابری تماس بگیریدتا راهنماییهای لازموبگیرید ۰۹۱۵۸۳۰۲۴۳۸

  56. هیپی:

    سلام خیلی ناراحتم که نسبت بیمارو به این دوستان دادید ….بهتره بدونیم این بیماری نیست فقط یه انتخاب….نوع دید و افکارمونو بیمارن و نیاز ب درمان دارن نه دوستانی که اتخابشون مورد سلیقه ی دیگران نیس….قبل از عیب و ایراد گرفتن از راه رفتن کسی بهتره چند قدمیم با کفشهای اون راه بریم…. سپاس

    • mohammad:

      شیطان رو لعن کن و تسلیم تلقینات احمقانه ی شیطان صفتان نشو تو همون چیزی هستی که آفریده شده ای واین اصلا مسئله پیچیده ای نیست

  57. mehrnoush:

    ممنون جواب سوالامو پیدا کردم

  58. میثم:

    سلام.از صحبتهای دکتر فهمیدم کاملا این مسئله یک بیماری هست. مشکل مملکت ما اینه که همه چیز رو میخواهیم در چارچوب ارزش و ضد ارزش تعریف کنیم. متاسفم برای مملکتی که بخاطر به اصطلاح ارزش ها یک سری از افراد ملتش رو طرد میکنه. همه مالیات میدن همه شهروند این مملکت هستیم همه هم از هر نوعمون حق حیات و داشتن امکانات برای بروز دادن استعدادهامون و لذت بردن از زندگیمون رو داریم. حالا یکی قدش بلنده یکی کوتاه یکی مشکل جنسی داره یکی نداره. همش رو خداوند داده بخاطر این مسئله طرد کردن این افراد واقعا کار نادرستیه. کاش فرهنگ این بحث در کشورمون جا بی افته تا کسانی که هیچ اختیاری در داشتن همچین وضعی دارند بتونن راحت زندگی کنن.

  59. علیرضا:

    سلام خیلی خوب بود اما یه مشکل هست اینم و همه زمینه ها هست اونم اینه که این چینی دکترهایی گم نام هست چرا تلفن یا ادرسی نمیذارین

    • علیرضا:

      خواهش میکنم شماره تماسی برام بذارین منم چنین ممشکلی دارم دارم داغون میشم لازم بذکر هست که من ازدواج کردم اما بازم همون مشکل دارم باید چکار کنم لطفا از پاشیدگی یه خانواده جلو گیری کنید ممنون میشم

  60. maryam20:

    من واقعاناراحت شدمامیدوام همه ی اونایی که همچین مشکلی دارن مشکلشون حل بشه

  61. بهنام:

    دردی کهنه!که متاسفانه بعد از انقلاب مغفول مانده است .و این دید غلط که اگر بخت برگردد عروس در حجله…..گردد

  62. مریم:

    سلام اگه ایمیلی از دکتر صابری دارین ممنون میشم به ایمیلم ارسال کنید این بدترین درده که یه ادم میتونه داشته باشه دردی که نتونی به کسی بگی دردی که درمانشم درمان کامل نیست برای ترانس سکسوالها متاسفم.

  63. ن:

    سلام
    از مطالب خوبتون ممنونم
    من یه تی اس هستم که از همون بچگی متوجه شدم که مثل بقیه نیستم و کارای جنس مخالف رو انجام میدادم
    پیش چند روانشناس رفتم و همشون گفتن که باید تغییرجنسیت بدم
    حالام دارم کارای قانونیشو انجام میدم که مجوز عملمو بگیرم
    وجالب اینجاست که خانوادم از این موضوع بیخبر هستن میدونن که کارا و احساساتم برعکس جسممه ولی نمیدونن که این بیماریه و باید عمل کنم
    به امید روزی که همه تی اس ها بتونن به آرزوشون برسن و مردم اونارو اذیت و منحرف و هم جنس گرا خطاب نکنند

    • امیر:

      واسه مشاوره تماس بگیرید ۰۹۱۵۸۳۰۲۴۳۸

  64. Roxana:

    خیلی خیلی دلم میخواست که یکی بیادودراین مورد حرف بزنه.من خیلی ازاین ادما دیدم وهمیشه هم میدونستم که اوناگناهی ندارن وبایدکمکشون کردولی کسی اهمیت نمیداد.من دانشجوی روانشناسیم,واسه کمک به افرادی که مشکلات مشابهی دارن اومدم تواین رشته.امیدوارم که بتونم کمکی کنم.ازاین احساس مسولیت شماهم متشکرم.

    • امیر:

      سلام … من علاقه مندم یه ارتباط با دو جنسه ها داشته باشم .. بیشتر در مورد تحقیقات … اگه مقدوره یکی از این دوستان عزیز بهم ایمیل بزنه ..

      • جلال:

        سلام

      • نام شما...:

        • الی:

          واقعا بی ادبی اهههههههههههههههه به تو کاش میشد نباشی

          • زیبا:

            خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  65. ساحل:

    سلام ممنون از مصاحبه عالیتان اگه ممکنه ایمیل یا شماره تماس آقای دکتر صابری رو برام بفرستین.مچکرم.

  66. نام شما...:

    با تشکر از مطالب خوبتون
    خواهش میکنم که خوانندگان این مطالب کتابهای میشل فکو را مطالعه کنند…از کتاب اراده به دانستن -جسم و بدن-نقش قدرت در بدن و…
    خیلی مفید هست و وسعت دید انسان را بالا میبرد!
    تو یکی از کتابهاش میگه:ما همه دنبال این هستیم که بدونیم سکس چیه؟در صورتیکه سکس به ما میگه ما کی هستیم!!!

    • khadijh:

      Man Hess khobi be do jenseha nadashtam BA khondane in mataleb fahmidam ina gonahi nadaran merchant.

  67. ehsan:

    من این حال را از روزی که خودم رو میشناسم داشته و دارم اما هیچوقت نمیدونستم یه بیماریه!!!همیشه فکر کردم منحرف جنسی هستم خودم رو گناهکار میدونستم.البته تا الآن هرگز رابطه جنسی با همنوع خودم نداشته ام ولی بشدت به همنوع خودم علاقه دارم و تا کنون که ۳۰سال از عمرم میگذره هرگز به هیچ دختری هیچ حس خاصی نداشته ام و همیشه از طرف خانواده و جامعه ترد و سرزنش شده ام و چندین بار دست به خودکشی زدم که دیگران نجاتم دادند.برای خودم متاسفم.

    • نام شما...:

      تفکر خودکشی در این مورد ها بسیار ناپسند هستش نباید زندگی خودت رو برای وجود این مشکل بخطر بندازی بلکه خیلی راحت میتونی کنار بیای و زندگی عادی خودتو سپری کنی خوشحال میشم کمکت کنم

      • رهام:

        نه والله مرگ بهتر از این زندگیه
        خودتون بکشید راحت شید

        • t:

          خیلی بی شعوری رهام

          • فاطمه:

            نمیدونم چرا آقا رهام اینطوری حرف میزنند؟؟؟؟؟
            خب مگه کسایی که این مکشکلو دارن حق زندگی ندارن؟؟؟؟؟؟
            میخوام بدونم اگه آقا رهام این مشکلو داستن بازم ایو میگفتن؟؟؟؟؟؟؟

          • دکتر:

            شما ۲ تا چقدر هم و دوست دارید رهام راست میگه خب داری آبروی بسیجیا رو میبریا

        • ایول :-):

          کسشر نگو!

        • ق ش:

          سلام واقعا ناراحت شدم.رها خانم شمام خدایی نکرده اینجوری بودی خودتو میکشتی؟؟؟انشاالله که همه ی مریضا شفا پیدا کنن.یا راه حلی پیدا کنن.منم دعاشون میکنم.اینجاس که آدما باید قدرسلامتیمونو بدونیم.خدارو شکر

    • جلال:

      دوست عزیز چرا تاسف .
      اتفاقی بوده که مربوط به این زمانه و تغیرات و خواست اون بوده .
      تقصیری از سمت شما نیست .
      خوشحالم که در این حس با شما مشترکم .
      من هم علاقه ی شدیدی به پسر ها دارم اما فقط دوستانم میدونن .
      من هم تاحالا با کسی رابطه جنسی نداشتم .
      شاد باشید

      • رهام:

        من ادم و فرزندانش را گمراه و ذلیل میکنم بر رویه زمین
        ( شیطان رجیم )

        • hadi:

          خوشوقتم …من هم هادی هستم!

        • نام شما...:

          نفهم………..بفهم
          احمق

  68. مهناز شیرزاد:

    سلام من مشکلی ندارم فقط می خواستم از اطلاعاتی که توسط پزشک دادید تشکر کنم من برای این افرادی که چنین بیماری دارند خیلی ناراحت می شوم و بر خلاف عده زیادی از مردم که این گونه افراد را منحرف می دانند متاسفم. بدون اطلاع پزشکی نیز میدانستم که حالات ذکر شده یک بیماری می باشد .این افراد باید مانند دیگران زندگی عادی را بگذرانند و نباید آنان رااز خانواده و جامعه طرد کرد بلکه باید و باید به آنان کمک و حمایتشان کرد .خواهشم از شما این است که توسط رسانه ها و دیگر بخشهای اطلاع رسانی, مورد مذکور را به مردم به خصوص خانواده هایی که چنین افرادی در بینشان است تفهیم شود که با نظر غیر معمول به این افراد نگاه نکنند . این هموطنان نیز حق زندگی مانند بقیه افراد سالم را دارند و نگذاریم آنهارنج بکشند .با تشکر فراوان از شما : شیرزاد

  69. farinaz:

    سلام خیلی ممنون از توضیحاتتون
    من دقیقا همون مشکل آدینه رو دارم اما به خاطر خونوادم عوض شدم ظاهرا اما همون احساسا تو درونم منو عذاب میدن
    من باید چیکار کنم اگه میشه یه ایملی شماره تماسی از آقای دکتر مهدی صابری رو در اختیارم بگذارید ممنون میشم.

    • امیر:

      شماره دکترصابری۰۹۱۵۸۳۰۲۴۳۸

  70. حمید:

    خیلی ممنون از توضیحات بسیار خوبتون.با توضیحات شما من تازه فهمیدم چه مشکلی دارم و برای حل اون به چه پزشکی مراجعه کنم.من از کودکی با این مشکل مواجه هستم.با اینکه تمایلات و رفتار هام بر خلاف هویت اصلی ام هست اما باز هم دوست دارم مرد باقی بمونم..این شدنی هست؟؟؟
    آیا یعنی من عقیم هستم؟؟؟ خیلی نگران شدم…
    لطفاکمکم کنید
    با تشکر فراوان از شما

    • ع:

      سلام من۱۶ سالمه وباجنسیتم هم مشکلی ندارم.دخترم.یک سال پیش متاسفانه یکی ازدوستام که اونم به ظاهرمشکلی نداشت به من یه حس عجیبی پیداکردکه الانم که هنوزباهم دوستیم گاهی هم من یااون اون حس بهمون برمیگرده.ولی یک سال پیش رابطمون خیلی نزدیک شدکه خوشبختانه رفتارمونوکنترل کردیم.الان مشکلی نداریم.

      • ع:

        نه!!!ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه!!!!!!!!!

  71. بی نام:

    سلام!ممنون از اطلاعات کافی و خوبتون!!من خودم یه همجین مشکلی داشتم که خداروشکر رفع شد و فهمیدم که وجود من چه ارزشی داره!!!

  72. بهرام:

    به عنوان یک طبیب خیلی خوب نوشته بودید ایکاش کمی ساده تر که برای مردم عادی فابل فهم ترباشد نوشته بودید

  73. نیکی:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون.
    امکانش هست که ایمیل یا شماره تماسی از اقای دکتر مهدی صابری را در اختیارم بگذارید؟لطفا

    • امیر:

      ۰۹۱۵۸۳۰۲۴۳۸سماره دکترصابری

    • رهام:

      دوستان عزیز
      لعنت خدا بر دل سیاهه همجنس باز
      اقای مدیر سایت چرا نظر نمو پاک میکنی
      مگه چی میگم
      میگم برید اب توبه بریزید سرتون
      هم جنس بازی نکنید به اسم این که اوه من بیمارم …من یک ترنسم
      من بیماری ترنس دارم اوه وای
      من هم جنی بازم
      استغفرالله

      • رهام:

        ای خدا اخر زمون شده زن مرد شده مرد زن شده مردا مرد نما شدن

        کجایید ای شهیدان خدایی کجایید ای مردای واقعی

        برلیه سلامتی اق امام زمان و سلامتی رهبرمون صلوات بلند بفرستید

    • رهام:

      ای کاش میمردم نمی دیدم این روزا رو
      اقام ( رهبرمو میگم ) قربونش برم
      عجب امتی داره . فساد نکنید
      هم جنس بازی نکنید
      بلایه قوم لوط سرتون میاد
      دل اقا از دست شما کوفیان خونه

    • رهام:

      من افتخار میکنم که یک بسیجیم
      ( حضرت امام ره ال.. علیه قدس سره روح خدا خمینی )
      مرگ بر ضد ولایت فقیه
      مرگ بر امریکا مرگ بر اسراعیل
      مرگ بر کومونیسم
      مرگ بر شاه عربستان
      مرگ بر کافر کور دل

      • t:

        چی میگیییییییییی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
        چه خبره مگه؟؟؟؟؟؟؟
        شما بسبجی ها هم که از دنیا فقط همینو یاد گرفتید
        آخه اصلا چه ربطی داره؟
        خودتم حرف خودتو میفهمی بی سواد؟؟؟؟؟؟؟

        • ایول :-):

          ایول 🙂

          • دکتر:

            هه هه هه هه ههههه منم بسیجیم ولی راست میگه دیگه چه ربطی داره جو گیر میشی

      • t:

        ینی آخر …. هستی رهام!
        متحجر بی فرهنگ!!!!

      • محمد:

        مرگ بر خودت

      • حق:

        به جای این حرفا بنویسی زنده باد ایران کافیه مرگ دست خداست مغزت به کلی شست و شو داده شده …

    • رهام:

      ما هل کوفه نیستیم علی تنها بماند

      • زهره:

        اخه چه ربطی داره رهام مگه این عزیزان خوشحالن از وضعیت فعلیشون که تو این طوری میحرفی ……… من از خدا میخوام چنین بلایی رو سر تو و امثال تو بیاره که اون موقع همین حرفهارو ما به تو بزنیم .. بی فرهنگ تو بسیج این چیزا رو یادتون میدن

        • دکتر:

          ااااا خانم همه رو به ی چوب نرونید لطفا منم با افتخار میگم بسیجیم ولی این دوستمون براش سوء تفاهم شده

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.