تردید نسبت به اصالت اثر هنری بازار فروش هنرمند را از بین می‌برد

۲۷فروردین۱۳،

آغداشلو در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین مطرح کرد:

چهره ماندگار نقاشی کشور معتقد است، تردید نسبت به اصالت اثر هنری بازار فروش هنرمند را از بین می‌برد.

آیدین آغداشلو چهره ماندگار نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین دربارهٔ شبهه ای که یکی از بستگان مرحوم پیل‌ارام دربارهٔ اثر او که به حراج کریستیز معرفی شده بود مطرح کرد و سبب شد این اثر از حراج کنار گذاشته شود گفت: این یک امر سابقه‌دار در حراج‌ها و حتی فروش‌های عادی است و حراج‌ها معمولا موظفند یا به خریداران شرکت کننده در آن حراج توضیح دهند که اثر در جایی مورد ادعا و شک است یا اگر ادعا محکم باشد آن‌را پیش از آغاز حراج خارج بکشند.

او در این بار ادامه داد: ولی این موارد یک امر رایج است و حراج‌ها به طور معمول وقتی اثری را در حراج به نمایش می‌گذارند یا به فروش می‌رسانند قبلا آن اثر به طور حتم کارشناسی شده است. وقتی تعدادی کار پیکاسو را در حراج عرضه می‌کنند مبنا این است که این آثار اصیل است چرا که وقتی حراج در کاتالوگش این آثار را چاپ می‌کند این کار به این مفهوم است که این آثار کارشناسی شده‌اند و از نظر آن حراج کارشناسی‌ها قابل تکیه است.

وی گفت: در همان حال هم ممکن است کسی ادعایی طرح کند. به محض اینکه کسی این ادعا را طرح می‌کند نظر کارشناسی کسی که این ادعا را طرح می‌کند در مقابل نظر کارشناسان حراج قرار می‌گیرد. این اتفاق قبلا هم افتاد است دربارهٔ یکی دیگر از کارهای مرحوم پیل‌ارام که فروخته شده بود و خریدار اعلام کرد که به نظرش این کار مشکوک است. در نتیجه کارشناس حکمی‌ دعوت کردند و آن کارشناس نظرش را داد. دربارهٔ چند کار سهراب سپهری هم چند بار چنین ادعایی شده بنابراین یا کار را از حراج خارج کردند یا کارشناسان ثابت کردند کار اصل است. یکی از این موارد هم به یک دعوای حقوقی تبدیل شد و خریداری که اثر سهراب سپهری را به مبلع ۱۴۰ هزار پوند خریده بود پس از آن ادعا کرد که به نظر می‌رسد کار اصل نیست و کار را پس داد. بنابراین این اتفاقات بارها افتاده است.

این هنرمند و کارشناس اظهار کرد: اما اینکه در این مورد خاص چه اتفاقی افتاده است من به شخصه این اثر را ندیدیم و تا اثر را از نزدیک نبینم و معاینه نکنم و رنگ، بوم، چهارچوب و … را نبینم اظهار نظر نمی‌کنم.

آغداشلو از نمونه‌ای در حراج کریستیز یاد کرد و گفت: چند سال پیش ظرف شیشه‌ای در بخش فروش آثار اسلامی‌کریستیز عرضه شده بود وقتی اعلام شد که مشکوک است از حراج خارج کردند و وقتی دوباره مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت معلوم شد که اثر اصل است و در حراج بعدی به فروش رساندند.

این هنرمند مطرح با بیان اینکه چنین اتفاقاتی بازار خرید آثار هنرمند را از بین می‌برد گفت: چنین اتفاقاتی برای حراجی‌ها صورت بسیار خوشی ندارد و همین که آن هنرمند اثرش مورد شک قرار گیرد ‌هاله ای دور این هنرمند به وجود می‌آورد به طوری که هر کسی که بخواهد اثری از این هنرمند بخرد یک تردیدی با او همراه است.

آغداشلو در پایان با تاکید بر اهمیت “حقیقت”گفت: همیشه در کنار تمام این ملاحظات که حتما بازار هنرمندی که اثرش مورد تردید قرار گرفته است تقریبا از بین می‌رود یک ملاحظه اصلی وجود دارد و آن حقیقت است و حقیقت باید بازگو شود و این کار با کارشناسی ممکن است. موزه متروپولیتن کتاب قطوری منتشر کرده از مجموعه آثار جعلی که در این موزه سال‌ها به نمایش گذاشته شده بود ولی الان خود موزه اعلام می‌کند که این نمونه‌ها اصلی نیستند و به خاطر حقیقت که مهم ترین عامل است اثر را از ویترین خارج می‌کنند و در انبار می‌گذارند.

انتهای پیام/۳۱/۳۴


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.