ترک‌ها آماده جنگ باشند

جام جم آنلاین: در حالی که مردم ترکیه با برپایی تظاهرات گسترده مخالفت خود را با جنگ علیه سوریه اعلام کرده‌اند،رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از مردم این کشور خواسته است در صورت نیاز برای جنگی احتمالی با سوریه آماده باشند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرس تی وی اردوغان در یک سخنرانی در روز یکشنبه گفت: “شما باید هر لحظه آماده جنگ باشید چناچه وقوع جنگ لازم باشد. اگر آماده نباشید شما دیگر یک کشور نیستید، اگر آماده نباشید شما دیگر یک ملت نیستید.”

وی در ادامه تاکید کرد ترکیه خواستار جنگ نیست لیکن به سوریه هشدار داد که اراده این کشور را محک نزند. 

نخست وزیر ترکیه که کشورش با این اتهام روبروست که عضوی اصلی در ائتلافی بین المللی برای بی ثبات کردن سوریه است همچنین گفت :”هیچکس نباید سعی کند تا قاطعیت و حساسیت ترکیه را محک بزند”.

تنش ها بین سوریه و ترکیه در حالی بالا گرفته است که دولت سوریه، آنکارا و همچنین  عربستان سعودی، قطر، فرانسه و ایالات متحده را به حمایت از شورشی مرگبار متهم می کند که بسیاری از سوری ها، از جمله نیروهای امنیتی و ارتش، را کشته است.  

وی افزود: “هیچکس نباید بپرسد چه اتفاقی خواهد افتاد چنانچه قرار باشد جنگی در بگیرد و ما را به آن مرحله برساند. شما باید برای آن آماده باشید آنچه که لازم است انجام خواهد شد چنانچه ضرورت ایجاد کند.

اظهارات اردوغان در حالی مطرح می شود که چند روزی است حمله های نظامی بین دو کشور (همسایه) جریان دارد.

پس از شلیک خمپاره ای از سوریه و اصابت آن به شهر مرزی آکاکل در جنوب شرقی ترکیه، ارتش این کشور در روز یکشنبه چندین گلوله توپخانه بداخل خاک سوریه پرتاب کرد. 

پس از آنکه حملات خمپاره‌ای به استان مرزی هاتای در جنوب اصابت کرد نظامیان ترک در روز شنبه برای چهارمین روز متوالی خمپاره هایی بسوی سوریه پرتاب کردند. 

تبادل آتش در روز شنبه سه روز پس از آن اتفاق افتاد که شلیک خمپاره از بخش سوری مرز، پنج کشته غیر نظامی در شهر آکاکل بر جای گذاشت. این شهر در استان سنلیورفا در جنوب شرق ترکیه واقع شده است.  

در پنجم اکتبر، اردوغان گفته بود که بعلت حملات مرزی، ترکیه از جنگ با سوریه فاصله ای ندارد.

او به گروهی از مردم در استانبول گفت: ” ما علاقه ای به جنگ نداریم اما از آن هم فاصله ای نداریم.”

پارلمان ترکیه در چهارم اکتبر اقدام نظامی در آن طرف مرز این کشور علیه سوریه را چنانچه اقدامی بجا فرض شود تصویب کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.