ترمز بازار خودرو دیگر نمی گیرد

دنیای اقتصاد: این هفته در بازار خودروهای داخلی باز هم نوسان قیمت رخ داد و با وجود آنکه نمایشگاه‌داران از رکود بازار می‌گویند، اما قیمت‌ها یا ثابت ماندند یا دوباره صعود کردند.

فعالان بازار معتقدند نوسان نرخ ارز و طلا یکی از دلایل موثر بر روند فعلی بازار خودرو است، به نحوی که از یک طرف بازار را به سمت رکود برده و از طرف دیگر به صعود قیمت‌ها دامن زده است.

به اعتقاد آنها، مشتریان وقتی نوسان شدید ارز و سکه را می‌بینند، ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو صبر یا اینکه سرمایه‌شان صرف خرید ارز و سکه کنند.

حالا آن طور که از بازار خبر می‌رسد، این هفته برخی خودروهای داخلی با افزایش قیمت روبه‌رو شدند که در این بین سوزوکی گرندویتارا و تندر-۹۰ رکورددار به حساب می‌آیند.

تندر از ۲۳ میلیون هم گذشت

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش قیمتی که در هفته‌های اخیر داشته، ۲۲ میلیون تومان به فروش می رسد.

همچنین تیپ ۶ نیز که از افزایش قیمت‌ها در امان نبوده، هم اکنون ۳۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر مدل‌های ۲۰۶، صندوق دارها نیز رشد قیمت را تجربه کرده‌اند، به نحوی که ساده‌ترین مدل آنها به نام V20 قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد.

 ۲۰۶ مدل V8 هم از قیمتی معادل ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برخوردار است که این موضوع از رشد قیمت یک و نیم میلیونی آن حکایت می‌کند. مدل V9 نیز که خودرویی دنده اتومات به شمار می‌رود، در حال حاضر ۳۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت تنها یقه ۲۰۶‌ها را نگرفته و پژو ۲۰۷ نیز گرانی را تجربه کرده است. این محصول هم اکنون ۳۶ میلیون تومان در مدل اتومات قیمت دارد، حال آنکه روزگاری با قیمتی حدود ۲۰ میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسید. افت تولید و کاهش عرضه اصلی‌ترین دلایل صعود قیمت پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ به شمار می‌روند و سبب شده‌اند این دو خودرو در عرض چند ماه تا مرز ۱۰ میلیون تومان گران شوند.

اما در بین دیگر محصولات ایران خودرو، در حال حاضر پژو ۴۰۵ دوگانه سوز قیمتی برابر با ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان دارد و این موضوع نشان می‌دهد ۴۰۵ نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان گران شده است. این خودرو همچنین در مدل SLX قیمتی برابر با ۱۸ میلیون تومان دارد.

از بازار پارس نیز خبر می‌رسد قیمت مدل بنزینی آن به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و مدل دوگانه این خودرو نیز ۲۵۰ هزار تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های سمند نیز در حال حاضر سمند SE با افزایش قیمت روبه‌رو شده و هم اکنون ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و این نشان دهنده رشد قیمت نیم میلیون تومانی SE است.

اما به سراغ تک شاسی بلند ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا برویم، خودرویی که چیزی نمانده قله ۸۰ میلیون تومان را نیز فتح کند.به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، ویتارا در مدل کلاس ۸ و اتومات خود قیمتی برابر با ۷۹ میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد قیمت شش میلیونی آن حکایت می‌کند. این خودرو در مدل دنده‌ای نیز ۷۲ میلیون تومان به فروش می‌رود.

ویتارا نیز جزو خودروهایی است که با افت تولید روبه‌رو است و نوسان قیمت زیادی در سال جاری داشته است. از ویتارا که بگذریم، محصول مشترک ایران خودرو و پارس خودرو یعنی تندر-۹۰ باز هم افزایش قیمت را در این هفته تجربه کرد و از مرز ۲۳ میلیون تومان رد شد.

 در حال حاضر تندر ایران خودرو در مدل E2 قیمتی برابر با ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و همتای پارس خودرویی آن ۷۰۰ هزار تومان گران‌تر به فروش می‌رسد. تندر E1 نیز قیمتی برابر با ۲۰ میلیون تومان را داراست.

تینا ۹۰ را هم رد کرد

اما در بین دیگر خودروهای داخلی، این هفته مگان ترمز گرفت و در همان قیمت قبلی خود باقی ماند. مگان هم اکنون در مدل اتومات و ۲۰۰۰ سی‌سی خود قیمتی برابر با ۵۱ میلیون تومان دارد و این در حالی است که به عکس بسیاری از خودروهای داخلی با افزایش تولید در پنج ماه امسال مواجه شده است. مگان روزگاری ۳۳ میلیون تومان قیمت داشت؛ اما حالا از مرز ۵۰ میلیون تومان هم رد شده و باید دید آیا رکورد جدیدی از خود به جا خواهد گذاشت؟

اما در کنار مگان ماکسیما نیز قیمت خود را در هفته جاری حفظ کرد و بالا و پایین نشد. این خودرو هم اکنون ۷۲ میلیون تومان قیمت دارد. تثبیت قیمت مگان و ماکسیما در حالی است که نیسان تینا رکوردی جدید را از خود به جا گذاشته و دو میلیون تومان گران شده است.

 این محصول هم اکنون ۹۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و در حال حاضر گران‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. دیگر نیسانی مونتاژی پارس خودرو یعنی قشقایی، در حال حاضر عملا در بازار خودرو یافت نمی‌شود و با این حساب نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن اعلام کرد.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.