ترکیب و اختیارات هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد ابلاغ شد

۲۰ آبان ،

139-20.jpg

مصوبه «ترکیب و وظایف و اختیارات هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

به گزارش تفسیری سرویس دانشگاهی ایسنا، بر اساس ماده ۱ این مصوبه ترکیب اعضای هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد عبارتند از رئیس دانشگاه آزاد یا نماینده تام‌الاختیار وی به‌ عنوان رئیس هیأت امنای استانی، رئیس بزرگترین واحد مرکز استان به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد استان و دبیر هیأت امنای استانی، امام جمعه مرکز استان، استاندار، نماینده وزیر علوم، نماینده وزیر بهداشت، نماینده رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی با معرفی دبیرخانه شورا، چهار نفر از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی استان به انتخاب رئیس دانشگاه آزاد، -دو نفر از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی استان به انتخاب هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد و دو نفر از رؤسای واحدهای استانی به انتخاب رؤسای واحدهای استان.

بر این اساس، جلسات هیأت امنای استانی با حضور حداقل ۱۰ نفر از اعضای فوق رسمیت دارد و تصمیم‌ها با رأی حداقل ۷ نفر از اعضای حاضر به تصویب می‌رسد. درصورت حضور بیش از ۱۰ نفر از اعضاء، ملاک اعتبار مصوبات، رأی اکثریت اعضای حاضر خواهد بود.

در هنگام تصمیم‌گیری برای هر کدام از واحدهای استانی رئیس آن واحد می‌تواند با حق رأی در جلسه هیأت امنای استانی شرکت کند، همچنین عضویت در هیأت امنای استانی قائم به شخص است و قابل واگذاری به غیر نیست.

بر اساس این مصوبه احکام اعضای هیأت امنای استانی برای یک دوره چهارساله توسط رئیس هیأت امنای استانی صادر خواهد شد. انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

وظایف و اختیارات هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد

بر اساس این مصوبه وظایف و اختیارات هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد به این شرح است: تهیه و تدوین برنامه و طرح جامع میان مدت و بلندمدت واحدهای دانشگاهی مستقر در استان، تهیه و تصویب ساختار تشکیلاتی و آیین‌نامه‌های مالی و اداری هر واحد دانشگاهی مستقر در استان، تعیین خزانه‌دار برای هر واحد دانشگاهی مستقر در استان و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش و برداشت ازحساب‌های بانکی به‌نام آن واحدهای دانشگاهی را دارند با رعایت مقررات و دستورالعمل‌های مربوطه، تعیین حسابرس برای هر واحد دانشگاهی مستقر در استان، بررسی و تصویب حساب‌ها و ترازنامه سالیانه هر واحد دانشگاهی مستقر در استان باتوجه به گزارش تفسیری حسابرسی، جذب کمک‌های مالی و امکانات برای واحدهای دانشگاهی مستقر در استان، نظارت بر اجرای صحیح و کامل آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و مقررات مربوط به اعضاء هیأت علمی و کارکنان اداری و تعرفه حقوق و دستمزد و نظارت بر اجرای صحیح برنامه سالیانه و میان مدت و بلندمدت هر واحد دانشگاهی.

همچنین تصویب تأسیس، توسعه یا انحلال واحدها و مراکز دانشگاهی در استان در چارچوب ضوابط شورای گسترش آموزش عالی وزارتین علوم و بهداشت، تصویب ظرفیت پذیرش دانشجو و نیز پیشنهاد ایجاد رشته‌های تازه در چارچوب ضوابط شورای گسترش آموزش عالی، تصویب تغییر میزان و چگونگی دریافت شهریه دانشجویان واحدهای دانشگاهی استان در چارچوب ضوابط وزارتین مزبور، تنظیم و تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت استانی، تصویب اخذ وام و تسهیلات با رعایت کامل آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه و تعیین نحوه اداره واحدهای اقتصادی (تولیدی، خدماتی، فرهنگی و غیره) در استان از دیگر وظایف تعیین شده است.

بر این اساس، هیأت امنای استانی در انجام وظایف خود موظف به رعایت کلیه قوانین و مقررات مرتبط ازجمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستورالعمل‌های وزارتین علوم و بهداشت است.

به گزارش تفسیری ایسنا، کلیه مصوبات هیأت امناء استانی با تأیید رئیس دانشگاه آزاد ابلاغ می‌شود.

همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اصلاح بند (ی) ماده ۱۲ و ماده ۲۱ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی» را به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ کرد.

«بند (ی) ماده ۱۲- انتخاب رئیس بزرگ‌ترین واحد مرکز استان به پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و انتخاب رئیس واحدهای دیگر استان به پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تأیید هیأت امنای استان می‌باشد.

عضویت در هیأت مؤسس و هیأت امناء دانشگاه قائم به شخص است و قابل واگذاری به غیر نیست».

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.