ترکیه به جای اتحادیه اروپا به سازمان شانگهای روی آورد

۳۰م دیماه ،

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، آنکارا مساله عضویت در سازمان همکاری‌ شانگهای را به عنوان جایگزینی برای اتحادیه اروپا با جدیت بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای گفت: ترکیه با جدیت هرچه بیش‌تر در حال بررسی مساله عضویت در سازمان همکاری شانگهای به جای عضویت در اتحادیه اروپا است اما این مساله هنوز تا حدود بسیاری نامشخص است.

اردوغان در ادامه گفت: ترکیه در حال حاضر و در پی کم‌تر شدن امیدها نسبت به عضویت در اتحادیه اروپا و نیز مخالفت بعضی کشورهای اروپایی با عضویت آنکارا در این اتحادیه در حال بررسی گزینه‌های جایگزین است.

نخست وزیر ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: ترکیه در حال بررسی مساله عضویت در سازمان همکاری شانگهای است.

وی همچنین نسبت به همکاری ضعیف میان اتحادیه اروپا و ترکیه در مبارزه با مساله تروریسم ابراز تاسف کرد و گفت: حدود سه سال قبل نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه در نشست گروه ۲۰ به من اعلام کرد که کشورش به زودی یکی از رهبران برجسته سازمان تروریستی کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را به ترکیه تحویل می‌دهد اما سارکوزی از قدرت رفت و هنوز هم هیچ کس به ترکیه تحویل داده نشده است.

کشورهای عضو سازمان شانگهای در کنفرانسی که در چین برگزار شد، با مشارکت ترکیه در نشست‌های مشورتی این سازمان موافقت کرد.

سازمان شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد، شامل کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. علاوه بر این کشورهای مغولستان، ایران، افغانستان، پاکستان و هند نیز به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.