ترکیه خواستار اقدام شورای امنیت علیه سوریه شد

جهان > خاورمیانه– آنکارا در پی حمله خمپاره‌ای مشکوک دیروز به یک منطقه مرزی ترکیه، با مسئول دانستن دمشق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا وارد عمل شود.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»، ترکیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای توقف آنچه که تجاوز سوریه به حاکمیت ترکیه می‌خواند، وارد عمل شود.

«ارتوجرول آباکان» سفیر ترکیه در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، حمله خمپاره‌ای دیروز به یک شهر مرزی ترکیه را اقدام خصمانه سوریه علیه ترکیه دانست.

در این نامه آمده است که این حمله خمپاره‌ای، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و ایجاد اخلال در صلح و امنیت بین‌المللی است.

آنکارا نوع اقدامی که انتظار دارد شورای امنیت انجام دهد را مشخص نکرد.

عصر روز گذشته یکی از شهرهای مرزی ترکیه هدف حملات خمپاره‌ای قرار گرفت و آنکارا این اقدام مشکوک را برگردن دمشق انداخت و به پیام سوریه مبنی بر خویشتن‌داری تا مشخص شدن عوامل پشت پرده این اقدام مشکوک، توجهی نکرد و اقدام به بمباران مناطق مختلف سوریه کرد.

حمله خمپاره‌ای به یکی از شهرهای مرزی ترکیه، در شرایطی انجام شد که سیاست‌های دولت آنکارا در مسلح کردن افراد شبه‌نظامی مخالف دولت سوریه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری از ناظران این رفتار را عامل ناامنی در جنوب ترکیه دانسته‌اند.

منابع آگاه دیپلماتیک در سازمان ملل نیز اعلام کردند که پیش‌بینی می‌شود، شورای امنیت یک بیانیه غیرالزام آور را امروز علیه سوریه صادر و حمله خمپاره‌ای به ترکیه را محکوم کند و خواستار توقف حمله به حاکمیت ترکیه شود.

این منابع اعلام کردند که اعضای این شورا می‌خواستند دیشب این بیانیه را صادر کنند اما روسیه موجب به تاخیر افتادن آن شد.

در پیش‌نویس این بیانیه که از سوی آذربایجان تدوین شده، آمده است: اعضای شورای امنیت این حمله خمپاره‌ای به ترکیه را بیانگر توسعه دامنه بحران سوریه و کشیده شدن آن تا کشورهای همسایه و به صدا در آمدن زنگ خطر می‌دانند. چنین تجاوزهای‌هایی به قانون بین‌الملل یک خطر و تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌آید.

پیش‌بینی می‌شود که روسیه خواستار تعدیل و اصلاح این بیانیه شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.