ترکیه: فاروق الشرع جایگزین اسد شود

 وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد کرد معاون رئیس جمهور سوریه جایگزین بشار اسد شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت شبکه الجزیره، احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد کرد فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه ، جایگزین بشار اسد رئیس جمهور شود تا بتواند در راس دولت انتقالی، جنگ داخلی فعلی در سوریه را متوقف کند.

وی افزود: مخالفان به پذیرش الشرع برای رهبری سوریه در آینده ، نزدیک هستند.

اوغلو در مصاحبه تلویزیونی، الشرع را “مرد عاقل و با وجدان ” توصیف کرد که در کشتارهای سوریه مشارکت نداشته و هیچ کس به اندازه او حکومت سوریه را به خوبی نمی شناسد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت اطمینان دارد الشرع هنوز در سوریه است.

اتحادیه عرب قبل از این در ماه ژانویه گذشته در قالب طرحی برای حل بحران سوریه پیشنهاد کرده بود بشار اسد رئیس جمهور سوریه به سود معاونش از قدرت کناره گیری کند تا الشرع رهبری این کشور در مرحله انتقالی را برعهده بگیرد.

در آن مقطع اتحادیه عرب الشرع را شخصیتی توصیف کرده بود که توافق همه را به دنبال خواهد داشت.

قبل از این در ماه اگوست گذشته شایعه هایی درباره جدا شدن الشرع از حکومت سوریه و فرار او به اردن منتشر شد اما مقامات سوریه این موضوع را تکذیب کردند.

فاروق الشرع پس از آن با هیئت پارلمانی از ایران ملاقات کرد تا نادرستی این شایعه ها معلوم شود.

دفتر فاروق الشرع هم با صدور بیانیه ای و تکذیب جدا شدن وی از قدرت گفته بود:” الشرع از ابتدای بحران تلاش کرد با همه طرف ها ارتباط داشته باشد تا برای توقف خون ریزی با هدف ورود به روند سیاسی در چارچوب گفتگوی همه جانبه و موفقیت آشتی ملی فعالیت کند.

الشرع ، سنی مذهب و متولد منطقه درعا، سرچشمه اعتراضات ضدحکومتی سوریه است. 

وی در سال ۲۰۱۱ و پس از چهارماه از آغاز اعتراضات داخلی ، ریاست نشست مشورتی گفتگوی ملی با حضور ۲۰۰ نفر از شخصیت ها به نمایندگی از جریان های سیاسی ، حزبی، مستقل و دانشگاهی  را برعهده داشت . مخالفان در این نشست حضور نداشتند و اعلام کردند در سایه ادامه خشونت های حکومتی علیه معترضین، در جلسات گفتگو با دولت شرکت نمی کنند.

شماری از دیپلمات های غربی هم قبلا گفته بودند در ابتدای بحران در سوریه، الشرع به عنوان گزینه ای برای میانجیگری پیشنهاد شد اما چهره های قدرتمندی در حکومت سوریه او را به حاشیه راندند.

فاروق الشرع قبل از این به مدت ۱۵ سال به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت کرد و سپس در سال ۲۰۰۶ به عنوان معاون جدید رئیس جمهور منصوب شد.

او زمانی به این سمت تعیین شد که عبدالحلیم خدام معاون وقت رئیس جمهور سوریه، با جدا شدن از حکومت به فرانسه فرار کرد.

سوریه از ۱۸ ماه پیش تاکنون با موجی از مخالفت ها و ناآرامی های داخلی روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی میان ارتش و مخالفان مسلح تبدیل شده است.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.