تریاک، عامل ابتلا به دیابت، فشار خون و ۵ نوع سرطان

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: بعضی بر این باور غلط می باشند که مصرف تریاک قند خون را پایین می‌آورد در حالی که مطالعات نشان می‌دهد مصرف تریاک خود عامل ایجاد دیابت، فشار خون و ۵ نوع سرطان است.

رضا ملک‌زاده در گفت‌‌وگو با فارس اظهار داشت: ابتلا به دیابت، چربی‌ خون، چاقی، مصرف نمک بسیار همگی عوامل خطری برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: هر سال یک میلیون سال عمر بر باد رفته داریم که مهمترین سببش چاقی است. در حالی که ۸۰ درصد سکته‌ها قابل پیشگیری است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: متأسفانه تابه حال آن طور که باید برای پیشگیری کاری نکردیم و بیشتر مطالعاتمان را روی معالجه اشخاص گذاشته‌ایم کاش حداقل ۲۰ درصد بودجه سلامت را صرف پیشگیری می‌کردیم.

وی گفت: با اصلاح شیوه زندگی، افزایش تحرک و فعالیت بدنی، کاهش مصرف نمک و استفاده نکردن از چربی‌های ترانس می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته‌های قلبی جلوگیری کنیم.

ملک‌ زاده مصرف سیگار را عامل خطری برای ابتلا به انواع بیماری‌ها دانست و افزود: همچنین باور غلطی در بین بعضی اشخاص وجود دارد که مصرف تریاک قند خون را کاهش می‌دهد در صورتی که تریاک خود یکی از عوامل ایجاد قند خون و فشار خون است.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد تریاک عامل ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی و ۵ نوع سرطان از جمله سرطان حفره دهان، مری، معده و مثانه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت پیشنهاد کرد تا در کنار مطالعات دیگر تحقیقاتی برای کشف ژن‌های ایجاد کننده سکته مغزی و قلبی انجام شود تا از طرف دیگر بتوان داروهایی را برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی تولید کرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.