تست ساده چشم برای تشخیص خطر سکته مغزی

سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون رسانی به قسمتی از بافت مغز است که از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده بافت مغز ناشی می‌شود.

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه زوریخ اعلام کردند به زودی با کمک یک تست ساده چشم می‌توانند خطر احتمالی سکته مغزی را در افراد مستعد شناسایی کرده و جان آنها را نجات دهند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان نشان دادند که تست جدید موسوم به “ocular pulse amplitude” می تواند روش قابل اطمینانی برای تشخیص نوعی عارضه عروقی تحت عنوان انسداد حاد شریان کاروتید یا CAS باشد.

عارضه انسداد حاد شریان کاروتید به حالتی گفته می‌شود که عروق منتهی شونده به بخش جلویی مغز بسته می‌شوند. این انسداد یکی از فاکتورهای خطرزا در وقوع سکته مغزی است.

به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس این تست چشمی ساده را متخصصان چشم پزشکی که بیماری‌های چشمی را درمان می‌کنند می‌توانند در کنار معاینات معمول خود انجام دهند.

این مطالعه تایید می‌کند افرادی که نمره آنها در این تست پایین است بیشتر در معرض خطر انسداد سرخرگ های تغذیه کننده مغز هستند.

بنا براین گزارش، سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون رسانی به قسمتی از بافت مغز است که از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده بافت مغز ناشی می‌شود.

به بیان دیگر اگر روند خون رسانی به قسمتی از مغز، دچار اختلال شده و متوقف شود این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را در اصطلاح سکته مغزی می‌نامند. سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون رسان مغز ایجاد شود. معمولا قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد و یا اینکه علائم بسیاز جزئی هستند. بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید بلافاصله به بیمارستان منتقل تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود. عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌شود به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شده مغز بستگی دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده دائمی و یا حتی مرگ را شامل می‌شوند.

متخصصان می‌گویند به جز عارضه انسداد حاد شریان کاروتید تعداد بسیار اندکی از بیمارهای دیگر هستند که ممکن است بتوانند موجب پایین آمدن نمره تست چشمی مزبور شوند بنابراین با این روش می توان در بیشتر موارد احتمال سکته را درست تشخیص داد.

این یافته به تفصیل در مجله آکادمی چشم پزشکی آمریکا منتشر شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.