تسلیت انجمن موسیقی ایران درپی درگذشت جلیل شهناز

۲۷خردادماه،

انجمن موسیقی ایران درگذشت استاد جلیل شهناز موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت تار را تسلیت گفت.

به گزارش هنرآنلاین، در پی درگذشت جلیل شهناز استاد برجسته تار، انجمن موسیقی ایران طی پیامی این ضایعه دردناک را به جامعه موسیقی ایران تسلیت گفت.

جلیل شهناز چهره ماندگار موسیقی ایران صبح امروز پس از گذراندن یک دوره بیماری، در سن ۹۲ سالگی و در بیمارستان آراد تهران دارفانی را وداع گفت.

جلیل شهناز، در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. پدرش «شعبان خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور نیز می‌نواخت.

شهناز تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز آغاز کرد و در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد. او نوازندگی در رادیو اصفهان از سال ١٣٢٨ آغاز کرد و در سال ١٣٣۶ به دعوت سازمان رادیو به تهران آمد و در برنامه های گوناگونی مانند برنامه گلها، ارکستر حسین یاحقی و … به عنوان تکنواز و همنواز به فعالیت پرداخت.

وی همچنین در گروه«یاران ثلاث»(همراه با تاج اصفهانی و حسن کسایی) و گروه “اساتید موسیقی ایران” کنسرت های بسیاری را در داخل و حارج از ایران اجرا نمود. شهناز در برنامه های جشن هنر شیراز نیز حضوری فعال داشت.

شهناز با هنرمندانی چون فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسائی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری و محمد رضا شجریان نیز در ادامه فعالیت های هنری خود همکاری کرد.
جلیل شهناز در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مجید عابسی:

    از بام هنر یک دو ستاره بدر افتاد
    امروز فزون از دو ستاره قمر افتاد
    بیت فوق از استاد علی اصغر شاهزیدی(خواننده ترانه باغ مست) بمناسبت فقدان استاد بزرگوار جلیل شهناز خداوندگار ملودی تقدیم به مردم هنردوست ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.