تسهیلات رایگان دولت هلند برای دانشجویان متوقف می‌شود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

28-201.jpg

دولت تازه ائتلافی هلند با قطع بودجه آموزش، دانشجویان این کشور را در تنگنا قرار داده است. از سپتامبر ۲۰۲۴ بورسیه تحصیلی دانشجویان تازه مقطع کارشناسی به وام قرض الحسنه تبدیل خواهد شد که این امر به شدت دانشجویان را خشمگین نموده است.

به گزارش تفسیری سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این میزان کاهش تنها بخشی از ۱۶ میلیارد یورو معادل ۲۰٫۶ میلیارد دلار آمریکا کاهش بودجه‌هایی است که توسط دولت ائتلافی تازه متشکل از حزب لیبرال و حزب کارگری تصویب شده است.

بنابر این گزارش تفسیری و به نقل از پایگاه اینترنتی “یونیورسیتی ورلد نیوز”، دانشجویان ضمن ابراز نارضایتی از این قطع بودجه تصریح نمودند که از این نابسامانی شدیدا ضربه خواهند خورد. “یان فان وستنده” – رییس سازمان پوشش دانشجویان می‌گوید: در حال حاضر ۶۰۰٫۰۰۰ دانشجو در هلند در حال تحصیل می باشند که با یک میلیارد یورو قطعی بودجه مواجه خواهند شد.

انجمن آموزش عالی هلند پیش‌بینی می‌کند در پی این قطع بودجه، جذب دانشجو به میزان ۱۵ هزار نفر کاهش یابد.

گفتنی است دانشجویان هلندی در پی این تصمیمات شدیدا متعجب شده‌اند چرا که با وجود پیش‌بینی تبدیل بورسیه تحصیلی دانشجویی به وام دانشجویی در عین حال این قطع بودجه با یک سرمایه‌گذاری در تحصیلات تکمیلی ادغام شده‌ است.

در حال حاضر، دانشجویان مقطع لیسانس که به تنهایی زندگی می‌کنند ماهانه ۲۴۶ یورو به عنوان بورسیه دریافت می‌کنند ولی از سال ۲۰۲۴ دانشجویان تازه باید از دولت وام دریافت نمایند که این مسئله آنها را با بدهی ۳۰۰۰ یورویی در سال مواجه می‌کند.

گفتنی است پرداخت بورسیه به دانشجویان بی‌بضاعت کماکان ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است انجمن‌های دانشجویی نسبت به مقروض شدن بسیاری از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی ابراز نگرانی نموده‌اند، چرا که در حال حاضر میزان بدهی دانشجویان لیسانس حدودا ۱۵۰۰۰ یورو می‌باشد.

کابینه تازه همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ نسبت به قطع بودجه حمل و نقل رایگان دانشجویان اقدام کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.