تشخیص جراحات مغزی

جام جم آنلاین: همه ساله صدها هزار نفر در سراسر جهان بی‌آن‌که حتی خود متوجه شوند به اشکال گوناگون دچار جراحات پنهان مغزی می‌شوند. اغلب این افراد تا مدت‌ها و به دلایل گوناگون متوجه این وضعیت نمی‌شوند و حتی در بسیاری از موارد استفاده از سی‌تی اسکن نیز چیز خاصی را نشان نمی‌دهد. با گذشت زمان بسیاری از این افراد به کما می‌روند و حتی ممکن است برخی آنها جان خود را از دست بدهند.

بتازگی گروهی از محققان روش جدید و کم‌هزینه‌ای برای شناسایی دقیق جراحات مغزی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان در عرض چند ساعت اطلاعات دقیقی در این خصوص به دست آورد.

این روش بر پایه آزمایش خون استوار است. درحقیقت با استفاده از این آزمایش خون جدید، تشخیص هرگونه جراحات مغزی در مدت تنها چند ساعت امکان‌پذیر می‌شود.

مکانیسم تشخیصی این روش نیز در نوع خود جالب توجه است. زمانی که آسیبی به مغز وارد می‌شود، پروتئین‌هایی که معمولا در نقاط مختلف مغز دیده می‌شوند به جریان خون وارد می‌شوند.

این آزمایش خون جدید که از سوی گروهی از محققان در فلوریدا ابداع شده است قابلیت تشخیص دو نوع از این پروتئین‌ها را دارد: UCH-L1 و GFAP.

به عقیده محققان این دو نوع پروتئین و نشت آنها به جریان خون مغز ارتباط مستقیمی با جراحات مغزی دارد. به نظر می‌رسد این روش نوین کارایی قابل‌توجهی داشته باشد.

به همین دلیل، قرار است در سال جاری از این روش برای بررسی احتمال وجود جراحات مغزی در ۱۶۵۰ داوطلب استفاده شود.

در صورتی که این آزمایشات با موفقیت انجام شوند دور از ذهن نخواهد بود که از سال آینده از این روش برای تشخیص دقیق شدت جراحات وارد شده به مغز استفاده کرد.

به عقیده محققان استفاده از این روش نوین در مناطقی از جهان که امکانات تشخیصی چندانی برای کمک به بیماران آسیب‌دیده مغزی وجود ندارد تا حد زیادی به نجات جان افراد کمک می‌کند.

popsci – مترجم : مهدی پیرگزی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.