تشکیل دبیرخانه کمیته زیرمنطقه ای حافظه جهانی یونسکو در ایران

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

دبیرخانه کمیته زیر منطقه ای برنامه حافظه جهانی یونسکو میراث مستند در ایران تشکیل شد.

محمدرضا سعیدآبادی؛ دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: دبیرخانه کمیته زیر منطقه ای برنامه حافظه جهانی یونسکو برای فعالیت های چهار کشور ایران، پاکستان، ترکمنستان،‌افغانستان در حوزه میراث مستند در تهران تشکیل شد.
وی افزود: دبیرخانه این کمیته با هدف شناخت، معرفی ظرفیت های کشورها و اشتراکات فرهنگی آنها فعالیت خودش را آغاز می کند.
سعید آبادی تصریح کرد: کمیته زیر منطقه ای برنامه حافظه جهانی یونسکو از مهمترین اهدافش شناسایی تبادل اطلاعات و تجربه های در قالب میراث مستند مشترک بوده که در ابتدا میان چهار کشور ایران، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان این تبادلات صورت می گیرد.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: کشورهای عضو قرار است لیست پیشنهادی زیر منطقه ای در حوزه ثبت جهانی میراث مستند مشترک تهیه کنند.
وی اظهار داشت: هر کشور به صورت جداگانه خدمتی از آثار مستند کشورش ارائه می کنند و پس از جمع آوری این فهرست ها یک لیست مشترک برای ثبت جهانی آماده می کنند.
سعید آبادی افزود: میراث مستند بسیاری در حوزه تمدن ایران بزرگ وجود داشته و شناسایی شده که باید حفاظت و ثبت جهانی شود اما متاسفانه هم اکنون هیچ کس از آنها اطلاعاتی ندارد.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو خاطر نشان کرد: مردم به ویژه جوانان را باید با حافظه جهانی میراث مستند آشنا کنیم تا آنها بتوانند به خوبی از این میراث گران قدر حفاظت کنند همچنین دسترسی تمام ملت های جهان به آن آسان باشد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.