تشنج در مرزهای آبی قبرس

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه یونانی زبان ‘ پولیتس’ رزمایش نیروهای دریایی و هوایی ترکیه ، انگلیس و رژیم صهیونیستی درمرزهای آبی و در محورهای اقتصادی این کشور، تشنج آفرین است.

بر اساس گزارش همین روزنامه کشتی های جنگی ترکیه ، انگلیس و رژیم اسرائیل روز پنجشنبه درمرزهای آبی جنوب قبرس و در منطقه اقتصادی این کشور، وارد شده اند.

این روزنامه همچنین نوشت، انگلیس و رژیم اسرائیل از دولت قبرس ( بخش جنوبی و یونانی نشین)برای انجام رزمایش دراین منطقه مجوز دریافت کرده ولی ترکیه از این کار سر بازد زده و بدون مجوز دولت قبرس در آبهای جنوبی قبرس کشتی های جنگی خود را وارد کرده است.

‘ دیمتریس الیادیس’ وزیر دفاع قبرس در این رابطه گفته است: این اقدام ترکیه به خطر انداختن کشتیرانی آزاد و پرواز هواپیماهای مسافربری را در پی دارد .

وی در ادامه با انتقاد از ترکیه ، گفته است: دولت قبرس به این اقدام ترکیه اعتراض و شکایتی را برعلیه این کشور ارایه خواهد کرد

وزیر دفاع قبرس همچنین گفته است: نیرو های دریایی و هوایی ترکیه در مناطق ۳ ، ۸، ۹ و ۱۲ اقتصادی قبرس دست به رزمایش نظامی می زنند.

حوزه های اقتصادی منظور مناطقی در مرزهای آبی قبرس جنوبی می باشدکه قبرس با همکاری رژیم صهیونیستی به اکتشاف نفت و گاز اشتغال دارد.

این روزنامه همچنین می نویسد: حضور نیروهای رژیم اسرائیل در منطقه در واقع آرایش نظامی در مقابل نیروهای نظامی ترکیه می باشند.

این روزنامه در این رابطه نیز می نویسد: رژیم اسرائیل تعداد ۴ کشتی جنگی، تعدادی هواپیمای بدون سرنشین و صدها نیروی نظامی را برای حفاظت تاسیسات حفاری در مرزهای آبی قبرس را وارد این منطقه کرده است.

ترکیه نسبت به انجام حفاری در مرزهای آبی قبرس تا قبل از حل شدن اختلافات بخش جنوبی و یونانی نشین با بخش شمالی و ترک نشین این کشور را خلاف قوانین بین المللی می داند و بارها مخالفت خود را با تصمیم دولت قبرس جنوبی( یونانی نشین) برای انجام حفاری دراین مناطق را اعلام داشته است.

**۲۱۷۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۰۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.