تشکیل دادگاه تخلفات زیست محیطی در کشور الزامی است

۱۵م آذر ،

تشکیل دادگاه ویژه تخلفات زیست محیطی به منظور برخورد با جرایم مربوط به آلودگی های محیط زیست (آب،هوا و خاک) الزامی است.

شاعری،قائم مقام محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو  با خبرنگار محیط زیستممتازنیوز،گفت: مهمترین سبب آلودگی هوا در سه بخش قابل بررسی است اول برنامه ریزی غیرصحیح در موضوع توسعه و مصرف بیش از حد سوخت و اعمال قانون و مقررات توسط مردم و مسئولین است.
وی افزود: تصمیم گیری های غیراصولی سبب شده تا بخش عظیمی از جمعیت کشور و مصرف انرژی در تهران و کلان شهرها متمرکز شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از۳۰ درصد وسایط نقلیه کشور در تهران و پیرامون، متمرکز شده اند، تصریح کرد: با توجه به بارگذاری جمعیتی صورت گرفته ظرفیت های طبیعی و توان محیطی مثل آب،خاک، هوا و نیاز مردم در شهر تهران وجود ندارد.
وی با بیان این که ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها و ۳۰ درصد مربوط به فعالیتهای صنعتی،معدنی و مصارف خانگی است،اظهار داشت: در بخش خودرو باید خودروسازها تولیدات خود را با استاندارد جهانی مطابقت دهند و در بخش سوخت وزارت نفت سوختی که در کلانشهرها توزیع می کند به استاندارد یورو ۴ و ۵  برسانند.
وی یکی از دلایل عقب ماندن طرح جامع آلودگی هوا را عملکرد وزارت صنایع در خصوص تعهدات خود دانست و گفت: کاهش صنایع آلاینده سهم مهمی در کاهش آلودگی هوای کلان شهرها دارد بطوریکه ۸۰ درصد آلاینده ها در کلان شهرها وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه افزایش سرانه فضای سبز سهم مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد و باید هر سال یک متر مربع برای هر نفر در نظر گرفته شود، خاطر نشان کرد: برخورد با تخلفات،قانون شکنی و جرایم زیست محیطی مربوط به آلودگی های محیط زیستی(آب،خاک،هوا و…) نیازمند تشکیل دادگاه ویژه تخلفات زیست محیطی است که هم اکنون در کشور وجود ندارد و برای حل مشکلات و مسائل زیست محیطی زمان طولانی طی می گردد./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.