تشکیل منطقه خودمختار کردها در شمال سوریه

برخی منابع خبری از توافق اعلام نشده دولت سوریه با کردهای این منطقه برای تشکیل منطقه خودگردان در شمال سوریه خبر می‌دهند. [بازگشت بومرنگ؛ ترکیه نگران است]

به گزارش روزنامه اماراتی الاتحاد، کردهای سوریه در شمال این کشور منطقه‌ای شبیه به آنچه که در شمال عراق تشکیل شده، ایجاد کرده‌اند و با ایجاد ایست‌های بازرسی در جاده‌های منتهی به مناطق کردنشین، این مناطق را به طور کامل از دیگر مناطق سوریه جدا کرده‌اند.

بنا به نوشته این روزنامه، کردهای سوریه کنترل کامل مناطق کردنشین را به دست آورده‌اند و ارتش سوریه نیز در توافقی اعلام نشده به طور کامل از این مناطق عقب‌نشینی کرده است.

این در حالی است که ارتش مخالفان سوریه موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز مناطق کردنشین را ترک کرده و هم‌اکنون اداره این مناطق به دست شبه نظامیان کرد است که گرچه خود را تابع دولت سوریه نمی‌دانند اما از ارتش آزاد سوریه نیز تبعیت نمی‌کنند.

هم‌اکنون در ساختمان‌های اداری و دولتی سوریه در این مناطق عکس‌های بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بر خلاف دیگر مناطق که به دست مخالفان افتاده همچنان بر سر در ساختمان‌ها و درون اتاق‌ها آویزان است، بدون اینکه کسی برای شکستن و یا انداختن این عکس‌ها و نشان‌های دولت سوریه اقدام کند.

به نوشته این روزنامه نیروهای امنیتی و ارتش سوریه نیز که مدت‌ها است این مناطق را ترک کرده‌اند در صورتی که مساله اضطراری پیش بیاید با هماهنگی با شبه نظامیان کرد از آن‌ها می‌خواهند تا خواسته‌هایشان را انجام دهند.

در ایست‌های بازرسی که شبه نظامیان کرد در شمال سوریه ایجاد کرده‌اند افراد مسلح که برخی از آن‌ها عکس‌هایی از عبدالله اوجالان، رهبر کردهای ترکیه را بر لباس‌های خود آویزان کرده‌اند کنترل را به طور کامل در دست دارند و عبور و مرور خودروها را کنترل می‌کنند.

بنا به گفته یکی از شبه نظامیان کرد در شهر “عفرین” برخی از نیروهای امنیتی و نظامی سوریه که در این شهر باقی مانده‌اند در پایگاه‌های خود مستقر هستند و از این پایگاه‌ها خارج نمی‌شوند و در صورتی که نیاز به خوراک و یا مایحتاج دیگری داشته باشند در تماس با شبه نظامیان کرد از آن‌ها می‌خواهند تا خواسته‌هایشان را برآورده کنند و آن‌ها نیز این خواسته نظامیان سوری را انجام می‌دهند.

به گفته شاهدان عینی در حالی که در دیگر مناطق سوریه درگیری و ناامنی در جریان است مناطق کردنشین شمال این کشور که توسط شبه نظامیان کرد اداره می‌شود از آرامش نسبی برخودار است و زندگی به شکلی تقریبا آرام جریان دارد.

به نوشته روزنامه الاتحاد، حزب “وحدت دموکراتیک کُرد” هم‌اکنون ارگان رسمی در این منطقه که کردها آن را “کردستان غربی” می‌نامند، محسوب می‌شود و شبه نظامیان این حزب هر نوع ورود و خروج اسلحه و تجهیزات به این منطقه را تحت کنترل دارند.

حزب وحدت دموکراتیک کرد سوریه از سوی دولت ترکیه متهم است که با حزب کارگران کردستان ترکیه که علیه دولت آنکارا دست به اسلحه برده است، همکاری دارد و آنکارا بارها خواستار پایان همکاری‌های این حزب با شبه نظامیان پ ک ک وابسته به کارگران کردستان ترکیه شده است.

هر چند مقامات شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه ارتباط خود را با پ ک ک رد می‌کنند اما برخی از شبه نظامیان تاکید کردند که بخشی از سلاح‌های خود را از حزب کارگران کردستان ترکیه تحویل می‌گیرند و تسلیحات نظامی خود را از پ ک ک تحویل می‌گیرند.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۷نظر ثبت شده
  1. ئيلام:

    کوردهای سوریه از زمان حافظ اسد و در ادامه توسط پسر گردن درازش بشار همواره تحت ستم بوده اند. قتل و عام کوردها در ورزشگاه فوتبال قامیشلو توسط این رژیم در حافظه تاریخی کوردها وجود دارد. کوردها انسانهای متمدن و صلح طلب و با فرهنگی هستند که تنها و تنها در مقابل اشغالگران سرزمین مادری خود میجنگند و چشم به خاک هیچ کسی دیگر ندوخته اند.
    بژی کورد
    بژی کوردستان

  2. بوکان:

    با سلام خب لگه از دیدگاه سیاسی و تاریخ نگاه کنیم کردهای سوریه حق بشریت و بین الملی خودسانن چون تا اوایل جنگ اینطور نبوده بگیم که مثل کرد هدی ایران باهاشون رفتار شده که بگیم نه حقشون نبوده ولی بحث ظلمیست که دولت بسار اسد در حق انسانیت و کوردها بوده ک حتی شناسنامه نداستند با این حال کردها هیچ دل خوشایندی نصبت ب بشار اسد ندارند و حق خودشون بوده ک دولتی ناسیونالیسم تشکیل بدهند برای حفظ بقا خود

  3. hiwa:

    حق ما کوردهاس واقعا ایشالله هر چ زودتر شاهد پیشرفت کورد و کوردستان باشیم در همه زمینه ها

  4. منوچهر:

    زنده باد کردهای سوریه که به بشار اسد پشت نکردن و همیشه حامی کشور سوریه بودند… و با اینکه بشار اسد سالها به اونها شناسنامه نمیداد ولی بازهم در رکاب بشار اسد میجنگن و عکس اونو از ادارات جمع نمیکنن… درود به شرف و حیثیت و ناموس کورد… بیژی کورد

  5. مسعود:

    سلام بر کردستان صلح طلب ونیست باد هر چه دشمن کرد است.

  6. محمد:

    آقای مهدی ترکه مهم نیست که ترکها چقدر زیادن.مهم اینه که کردها از همه قویتر و شجاعتر هستند.و این را در جنگ با داعش ثابت کردند.هم به شما و هم به تمام دنیا.

  7. ناشناس:

    اگر بشار اسد قدرت و پول در اختیار کردها قرار دهد این باعث حل مشکلات منطقه میشه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.