تصاویری از داخل دستگاه سی تی اسکن

مشاهده دستگاه ها و ابزارهایی که در بیمارستانها از آنها استفاده می شود در نگاه اول بسیار کاربردی و موثر می رسند، اما نگاهی به داخل این تجهیزات به روز پزشکی، می تواند وحشت را به بیمار منتقل کند.

یکی از دستگاه های کابردی عرصه پزشکی که در بیمارستانها و برخی آزمایشگاه ها کابرد دارد، دستگاه های سی تی اسکن است که از بیرون ظاهر آرام و سفید رنگ آن چشم نواز و تحسین برانگیز است.

این درحالی است که داخل این قاب سفید می توان ساختاری را شبیه به فیلمهای علمی تخیلی با لوله ها و کابلها و جعبه های الکتریکی مشاهده کرد که به شکل غریبی به یکدیگر پیچیده شده اند.

وقتی این دستگاه شروع به چرخش می کند تا اسکن پزشکی صورت بگیرد حرکت آن به شدت سریع است.

دستگاه سی تی اسکن با استفاده از پرتوها تصویر سه بعدی از داخل بدن انسان تهیه می کند.

در این روش، کالبد انسان یا دیگر جانوران به صورت لایه‌به‌لایه برانداز (اسکن) می‌شود و بدین ترتیب بخش‌های درونی بدن نیز برای پزشکان قابل رؤیت می شود.

امروزه فناوری سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌ها و مراکز پژوهشی در سرتاسر دنیا کاربرد وسیع دارند.

سی تی اسکن متشکل از تعداد انبوهی آشکارساز کوچک از نوع شمارنده درخششی (Scintillator) است که بصورت چندین ردیف درون دستگاه قرار داده شده‌اند. این آشکارسازها پرتوهای ایکس عبوری از درون بدن بیمار را آشکارسازی می‌کنند. سپس سیگنالهای دریافت شده توسط الگوریتم ‌هایی از نوع بازتابی (backprojection) تصویر را بازسازی می‌ کنند.

از سی تی اسکنها برای کاربردهای غیر پزشکی نیز استفاده می ‌شود. برای مثال، در تحقیقات باستان شناسی و یا علم مواد، سی تی اسکنها نقش قابل توجهی را ایفا می ‌کنند.

حتی یک فسیل دایناسور مومیایی شده توسط بزرگ ‌ترین سی تی اسکن جهان متعلق به شرکت بویینگ آمریکا، اسکن شده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.