تصاویر کمتر دیده شده از برهان‌الدین ربانی

فروردین ۱۴۰۳

استاد ربانی از رهبران بزرگ جهادی افغانستان بود که در دوران مقاومت علیه اشغال «ارتش سرخ» خدمات بسیاری را به کشور و مردم افغانستان ارائه کرد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛به نقل از فارس، برهان‌الدین ربانی رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان و رئیس پیشین شورای عالی صلح از شخصیت‌های فرهیخته و پرتلاش کشور افغانستان به شمار می‌آمد.

استاد برهان الدین ربانی در سال ۱۳۱۹ در شهر «فیض‌آباد» مرکز ولایت «بدخشان» دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در همان شهر سپری کرد.

وی در سال ۱۳۴۱ از دانشکده الهیات دانشگاه کابل فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۴۵ برای ادامه تحصیل به دانشگاه «الازهر» مصر رفت و در رشته فلسفه اسلامی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. پس از آن به افغانستان بازگشت و در دانشگاه الهیات کابل مشغول تدریس شد.

استاد ربانی در سال ۱۳۵۲ به عنوان رهبر «جمعیت اسلامی» افغانستان برگزیده شد.

پس از کودتای «داوودخان» با تحت فشار قرار گرفتن اعضای جمعیت توسط دولت داوودخان، استاد ربانی به پاکستان فرار کرد و از آنجا به عربستان مهاجرت نمود.

وی با وجود مهاجرت از افغانستان و دور بودن از کشور خود، مدت‌ها تلاش کرد تا بتواند از راه مبارزات سیاسی در قدرت سیاسی افغانستان سهیم شود، با کودتای ۲۷ ثور (اردیبهشت) ۱۳۵۷ این مجال از دست رفت و استاد ربانی جهاد مسلحانه خود را آغاز کرد.

استاد ربانی با تدبیر خاص خود توانست نیروهای انسانی افغانستان را که متشکل از شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی با تفکرات مختلف بودند، از تمام نقاط افغانستان در محور جمعیت اسلامی جذب کند.

فضای باز سیاسی – فرهنگی و محورهای روشن مبارزه علیه اشغالگری و بی‌عدالتی سبب شد تا بیشترین فرماندهان نام‌آور افغانستان مانند «احمدشاه مسعود» قهرمان ملی افغانستان تحت زعامت استاد شهید محورهای اساسی و مهم در جهاد و مبارزه آزادی‌خواهانه مردم افغانستان باشند.

تصاویر زیر از دوران جهاد و مبارزه شهید ربانی و تنی چند از رهبران جهادی افغانستان حکایت دارد.

.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.