تصمیمات یک شبه اقتصادی باز هم جیب مردم را خالی تر کرد

۳۱فروردین۱۳،

پس از حذف ارز مرجع گوشت و برنج در آخرین روزهای سال قبل، از امروز ارز مرجع روغن نیز حذف می‌شود. به این ترتیب روغن با افزایش قیمت ۴۰ درصدی روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،پس از حذف ارز مرجع گوشت و برنج در آخرین روزهای سال قبل، از  روز قبل ارز مرجع روغن نیز حذف شد و به این ترتیب روغن با افزایش قیمت ۴۰ درصدی روبه‌رو شد. افزایش قیمت نان، شیرهای طعم‌دار و کالاهایی چون سیمان نیز به گرانی‌ها دامن زده است

همزمان با سپری شدن اولین ماه از سال تازه و به تبع آن پایان یافتن و رها شدن سیاست تنظیم بازار، دولت نیز به حذف ارز مرجع روغن به عنوان آخرین کالای اساسی که ارز مرجع دریافت می‌کرد، اقدام کرد.

این در حالی است که میوه هم که از ابتدای سال گران بود، همچنان هم با قیمت‌گران عرضه می‌شود و خبری از کاهش قیمت آن نیست. معاون وزیر صنعت هم از گرانی قطعی نان خبر داده است.
به نظر می‌رسد در این میان گام بلند دولت برای حذف ارز مرجع، به افزایش قیمت کالاهای اساسی دامن زده و تصمیمات اخیر دولت حکایت از عزم جدی برای حذف ارز مرجع و جایگزینی ارز مبادلاتی به عنوان نرخ شناور مدیریت شده دارد.

این در حالی است که چندی پیش نیز غلامرضا مصباحی‌‌مقدم در اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در سال جدید اعلام کرده بود دولت به‌دنبال آن است تا ارز مرجع را حذف کرده و ارز مبادله‌ای را جایگزین آن کند و برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و مابه‌التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله‌ای یارانه‌ای برای کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته ‌شود.

با انتشار یافتن خبر افزایش قیمت روغن نباتی از اول اردیبهشت‌ماه، مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفته و تمام روغن‌های موجود را خریداری کرده‌اند و مسئولان فروشگاه هانیز به هر نفر بیش از ۶ عدد روغن ۱ لیتری نمی دادند، تا تقاضای بوجود آمده پاسخ داده شود و به طوری که مسیرهای منتهی به این فروشگاه‌ها با ترافیک سنگین مواجه بود.

در همین ارتباط مهدی غضنفری‌ گفت: بعضی کالاهای اساسی به وی‍ژه گندم و نهادهای دامی ارز مرجع دریافت می کنند و به سبب کنترل بعضی قیمت ها از جمله گوشت و مرغ ارز مرجع به نهادهای تولیدی تخصیص می یابد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت این توضیح را نیز داد که کالاهای دریافت کننده ارز مرجع محدود شده اند و زیر نظر دولت به دست مصرف کننده خواهد رسید.

حال پیشنهاد ای که به مسئولان در آستانه انتخابات داریم اینست که از تصمیماتی که بازار را دچار التهاب می کنند به شدت پرهیز نمایند تا با این کار هم بازار از ثبات لازم برخوردار باشد و هم مردم با اطمینان و آرامش به استقبال انتخابات بروند .

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.