تصمیم‌گیری در زمینه برچسب گذاری محصولات تراریخته

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا (COP-MOP 6) به همراه یازدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی (COP 11) از اول تا پنجم اکتبر (۱۰ الی ۱۴ مهر) سال جاری برگزار خواهد شد.

نشست پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا COP-MOP که تا کمتر از دو هفته دیگر ششمین اجلاس آن در حیدر آباد هندوستان برگزار خواهد شد، ادامه مذاکرات مربوط به مفاد پروتکل ایمنی زیستی مشهور به پروتکل کارتاهنا است.

پروتکل کارتاهنا آداب تبادل فرامرزی (صادرات و واردات) محصولات  تراریخته را تعیین می کند. این پروتکل در قوانین داخلی کشورها دخالتی ندارد و کشورها برای موجودات تراریخته در داخل استقلال عمل دارند.

مصوبات چنین اجلاس هایی از نظر حقوقی تعهدآور است و می تواند از نظر اقتصادی در سطح ملی تاثیرزیادی داشته باشد. در سال ۲۰۰۱ ایران این پروتکل را امضا کرده و از آن به بعد با پیوستن ایران به این پروتکل رعایت توافقات این پروتکل برای ایران الزامی شده است.

تا کنون بیش از ۱۵۰ کشور عضو این پروتکل شدند. ایران نیز در سال ۲۰۰۱ این پروتکل را امضا کرد و از آن به بعد با پیوستن ایران به این پروتکل رعایت توافقات این پروتکل برای ایران الزامی شده است.

مهمترین مصوبات پنجمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی شامل مواردی چون مسئولیت ها و حقوق کشورهای ترانزیت کننده محصولات تراریخته، برنامه استراتژیک پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا برای سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰، نحوه استفاده از متخصصین ایمنی زیستی، حمل و نقل فرامرزی، شناسایی و برچسب زنی موجودات زنده تراریخته و وضعیت فعالیت های مربوط با توانمندسازی می شود.

ملاحظات اجتماعی و اقتصادی استفاده از بیوتکنولوژی مدرن، حمل و نقل بین ‌المللی٬ بسته بندی و برچسب گذاری محصولات تراریخته، بررسی وضعیت توانمند سازی ایمنی زیستی و استفاده از فهرست نخبگان ایمنی زیستی جهان، انتقال فرامرزی غیرعمدی موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی و آنالیز احتمال خطر و مدیریت احتمال خطر از مهمترین موضوعاتی است که در دستور کار جلسه ششمین اجلاس متعاهدین پروتکل کارتاهنا ایمنی زیستی است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.