تصویر منتشر نشده شهید دکتر چمران

همزمان با ۳۱ خردادماه سالگرد شهادت « دکتر مصطفی چمران»،‌ سازمان هنری – رسانه‌ای «اوج تصویر» منتشر نشده‌ای از این قهرمان دفاع مقدس را در قالب پوستر رونمایی کرد.

ایسنا به نقل از روابط عمومی این سازمان‌، این عکس متعلق به «بهرام محمدی‌فرد» عکاس پیشکسوت دفاع مقدس است که در سال‌های اولیه جنگ گرفته شده و تاکنون در میان نگاتیوهای وی پنهان بوده است. این عکس در مسیر تحقیق و پژوهش ساخت مستندی درباره عکس‌های ماندگار دفاع مقدس‌، یافت شد و سازمان‌ هنری رسانه‌ای اوج پس از خرید حق رایت عکس‌،آن را در قالب پوستر منتشر کرد.

*** از حیاط استانداری اهواز تا روستای ده خرما

«بهرام محمدی فرد» از عکاسان قدیمی دفاع مقدس در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌گوید: در طول سال‌های دفاع مقدس سفرهای متعددی را به مناطق جنگی داشتم و در سفرهای مختلفی با مقام معظم رهبری همراه بودم و مدت دو سال هم در کنار شهید مصطفی چمران حضور داشتم.

وی در ادامه افزود: تقریبا هفت ماه از آغاز جنگ گذشته بود. عراقی‌ها تا ۱۶ کیلومتری اهواز آمده بودند و شهید چمران با عملیات‌های چریکی –پارتیزانی خود ضربه‌های سنگینی به عراقی‌ها وارد می‌کرد. روزی در سفری که همراه آیت الله خامنه‌ای به اهواز داشتم،‌ در حیاط کاخ استانداری اهواز شهید چمران را دیدم که با همسرش قدم می‌زد. بعد از سالم و احوالپرسی به ایشان گفتم:«می خواهم از عملیات نظامی شما عکاسی کنم».

گفت: «می‌دونی شیوه کار ماچه جوریه»؟ گفتم:«بله». ایشان هم موافقت کرد و گفت:«امشب قرار است عملیاتی داشته باشیم. اگی نمی‌ترسی بیا».

محمدی‌فرد با اشاره به اینکه حضور در این عملیات نظامی اولین تجربه وی بود و به همین دلیل از شرکت در این عملیات ترس داشته گفت:‌«من با اتوموبیلی عازم خط مقدم شدم که شهید چمران خودش آن را می‌راند به شدت نسبت به من احساس مسئولیت می‌کرد و در تمام طول مسیر مواظب من بود تا اتفاقی برای من نیفتد. همیشه هم خودش در جلو نیروها حرکت می‌کرد. در طول راه به من گفت که عازم حمیدیه هستیم. پس از مدتی رانندگی به حمیدیه رسیدیم و از کنار یک نهر آب به راه افتادیم و بعد از ساعت‌ها پیاده روی طولانی‌، ساعت صبح به روستای «ده خرما» رسیدیم».

محمد فرد در ادامه افزود: «در این منطقه فاصله ما با عراقی‌ها آنقدر کم بود که صدای صحبت کردن آنها را می‌شنیدم شهید چمران به تپه‌ای اشاره کرد و گفت:«با من می آیی»؟ من با ایشان رفتم و مخفیانه از بالای تپه،‌ عراقی‌ها را نگاه کردم که در فاصله بسیار نزدیکی از ما بودند این صحنه آنقدر خوف‌آور بود که عرق سردی بر بدنم نشست. پس از آن شهید چمران از تپه فاصله گرفت و با بیسیم به «سروان شهید رستمی» از نیروهای ارتش که در صحنه حضور داشت خبر داد و این شهید و نیروهایش با آر. پی. جی و «موشک تاو» به محل استقرار عراقی‌ها حمله کردند و ضربات سختی به عراقی‌ها وارد کردند.»

محمدی فرد در خصوص لحظه ثبت این عکس نیز گفت: «عکس فوق در روستای «ده خرما» گرفته شد و به خاطر دارم که در آن محل شهید «کاظم اخوان» هم حضور داشت. قبل از آغاز عملیاتی چریکی‌، شهید چمران و گروهش لب نهر آبی نشسته بودند و در حال استراحت بودند. زمانی که این عکس را گرفتم به من نگاه می‌کردند و حس زیبایی داشتند. شاید هم کمی نگران من بودند که برای اولین بار عملیاتی نظامی را از نزدیک تجربه می‌کردم و می‌ترسیدند اتفاقی برای من رخ دهد».

گفتنی است بهرام محمدی فرد در بیش از ۸۰ درصد عملیات‌های دفاع مقدس به عنوان عکاس حضور داشته و در چندین عملیات‌ دچار ضایعات شیمیایی و مجروحیت شده است. او در واقعه طبس اولین عکاسی بود که در سرصحنه واقعه حضور داشت محمد فرد در «جنگ سی و سه روزه» لبنان هم به عنوان عکاس حاضر بوده است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.