تصویب قطعنامه ضد سوری در مجمع‌ عمومی سازمان ملل

در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء قطعنامه ضد سوری جدیدی را تصویب کرد، نماینده سوریه در سازمان ملل عنوان داشت که این قطعنامه تنها در راستای منافع رژیم صهیونیستی تصویب شده است.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت النشره، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء قطعنامه کشورهای عربی علیه سوریه را تصویب کرد.در جلسه رای گیری ۱۳۳ کشور از جمله عراق حمایت خود را از این قطعنامه غیر الزام آور اعلام کرده و ۱۲ کشور از جمله روسیه و چین مخالفت کرده و ۳۱ کشور از جمله لبنان و الجزایر رای ممتنع دادند.در پیش نویس اصلاح نشده این قطعنامه که از سوی عربستان تدوین شده، آمده بود که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کرده و روند انتقالی مسالمت آمیز قدرت هرچه سریعتر آغاز شود.در قطعنامه تصویب شده عبارت برکناری بشار اسد از قدرت و اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه حذف شده است.در این قطعنامه تمام اقدامات خشونت آمیز بدون در نظر گرفتن عاملان این اقدامات محکوم شده است. دمشق نیز در این قطعنامه به دلیل “خارج نکردن سلاح‌های سنگینش از شهرهای مختلف و نقض حقوق بشر” محکوم شده است.در قطعنامه مذکور از تمام طرف‌های درگیر به ویژه نیروهای دولتی خواسته شده تا قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت را اجرا کرده و هرچه سریعتر تمام اقدامات خشونت‌آمیز در این کشور متوقف شود.مجمع عمومی سازمان ملل همچنین از مسئولان سوری خواست تا به تمام تعهدات خود درخصوص سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و عدم استفاده از این سلاح‌ها و یا انتقال آنها به گروه‌های غیر دولتی، پایبند باشد.
این مجمع نسبت به افزایش خشونت‌ها در سوریه به ویژه در حلب و دمشق ابراز نگرانی کرد.در آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل بان کی مون، دبیرکل این سازمان از کشورهای عضو خواست اختلافات خود را کنار گذاشته و به توافقی برای حل و فصل مساله سوریه دست یابند.وی در ادامه افزود: باید منافع مردم سوریه را بر اختلافات برتری دهیم.

بان کی مون همچنین عنوان داشت: حلب به مرکز درگیری‌ها میان دولت سوریه و مخالفان این کشور تبدیل شده است.عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل نیز عنوان داشت: زمان برای آغاز روند انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه فرا رسیده است.این در حالی است که بشار الجعفری، نماینده سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور در صورت تصویب پیش نویس این قطعنامه ابراز نگرانی کرد.
پیشتر روسیه اعلام کرده بود که در برابر این قطعنامه می‌ایستد و با آن موافقت نخواهد کرد.بشار الجعفری همچنین عنوان داشت: رسانه‌های جمعی عربستان و قطر تنها کشور من را مورد هدف قرار نداده‌اند بلکه من و افراد خانواده‌ام نیز تهدید به قتل شده‌ایم.
وی در ادامه افزود: برنامه‌های تلویزیونی عربستان و قطر سعی دارد تا وجهه افراد خانواده من را خدشه‌دار کنند. ما این مساله را به مسئولان آمریکایی نیز منتقل کرده‌ایم.
الجعفری همچنین تاکید کرد: این قطعنامه تنها در راستای تحقق منافع اسرائیل عمل می‌کند. کشورهایی که خواهان برگزاری نشست‌هایی از سوی هیات‌های بین‌المللی هستند تنها می‌خواهند بر روی اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه سرپوش بگذارند.
وی در ادامه افزود: عربستان و قطر همان کشورهایی هستند که از گروه‌‌های تروریستی حمایت می‌کنند. گروه‌های تروریستی که آوارگان فلسطینی در سوریه را هدف قرار داده‌اند. آیا سفیر عربستان می‌تواند از اقدامات نیروهای عربستانی در بحرین چیزی بگوید؟در مقابل حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر عنوان داشت: این قطعنامه سازمان ملل نشان داد که جامعه بین الملل خواهان حل و فصل مساله سوریه است.
 

وی در ادامه افزود: طرح کوفی عنان به پایان رسیده و هر فردی باید برای آغاز روند انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه تلاش کند.
نخست وزیر قطر همچنین تاکید کرد: هر کسی که به جای کوفی عنان فعالیت خواهد کرد باید استراتژی جدیدی را دنبال کند چرا که طرح کوفی عنان شکست خورده است و این طرح باید اصلاح شود.این در حالی است که ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با استقبال از قطعنامه جدید ضد سوری از شورای امنیت خواست هرچه سریعتر برای اجرای آن وارد عمل شود.وی در ادامه افزود: ما به تلاش‌های خود طی هفته‌های آینده برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه ادامه می‌دهیم.سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با استقبال از این قطعنامه عنوان داشت: اکثریت اعضای سازمان ملل از مردم سوریه برای تحقق درخواست‌هایشان حمایت می‌کنند.نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز عنوان داشت: شورای امنیت نمی‌تواند مانند مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص سوریه اقدامی انجام دهد.ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از این قطعنامه عنوان داشت: این قطعنامه به صورت آشکاری از مخالفان مسلح سوری حمایت می‌کند.از سوی دیگر عبدالباسط سیدا، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه عنوان داشت: ما می‌خواهیم روابط بهتری با ملت روسیه داشته باشیم و از عربستان به دلیل تدوین پیش نویس این قطعنامه قدردانی می‌کنیم.در همین حال وزارت دفاع روسیه اخبار منتشر شده درخصوص اعزام کشتی‌های جنگی روسی به سمت بندر طرطوس سوریه برای انجام آموزش در دریای مدیترانه را رد کرد.سخنگوی این وزارتخانه عنوان داشت: ما هیچ قصدی برای اعزام کشتی‌های جنگی خود به بندر سوریه نداریم.پیشتر اخباری درخصوص اینکه مسکو سه کشتی حامل نیروهای دریایی به بندر طرطوس سوریه ارسال کرده، منتشر شده بود.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.