تظاهرات مخالفان دولت در مسکو به خشونت کشیده شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، معترضان پس از مواجهه با مداخله نیروهای پلیس حاضر در محل، شعار ‘ فاشیست’ و ‘ شما قانون را نقض می کنید’ سر دادند.

درهمین حال منابع پلیس مسکو اعلام کردند که شماری از نیروهای پلیس بر اثر پرتاب سنگ و بطری از سوی معترضان مجروح شده اند، ضمن اینکه کلاهخود تعدادی از ماموران پلیس حاضر در محل در آب های رودخانه ‘مسکووا’ شناور بود.

بر پایه این گزارش، خشونت زمانی بالا گرفت که ‘سرگئی اودالتسوف’ از رهبران مخالف دولت تهدید به تحصن کرد و خواستار راهپیمایی معترضان به سمت کرملین در نزدیکی میدان بالوتنایا محل برگزاری تجمع شد.

پلیس همچنین شماری از چهره های سرشناس مخالف دولت متشکل از ‘سرگئی اودالتسوف’ رهبر جبهه چپ ، ‘آلکسی ناوالنی’ وبلاگ نویس و فعال مبارزه با ارتشا و ‘بوریس نمتسوف’ معاون نخست وزیر دوره یلتسین را دستگیر کرد.

ناوالنی پس از دستگیری از سوی پلیس در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر خطاب به معترضان نوشت: ‘ محل را ترک نکنید. تا هر وقت که طول بکشد بمانید.’

شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی بعد از ظهر امروز در میدان بالوتنایا سه چادر برپا کردند.

درهمین حال منابع پلیس مسکو اعلام کردند که شماری از خبرنگاران کانال تلویزیونی دولتی ‘ ان تی وی’ از سوی معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

کانال تلویزیونی ‘ان تی وی’ روسیه اوایل سال جاری میلادی برنامه ای در خصوص تجمع های اعتراضی پخش کرد که در آن معترضان مخالف دولت به پول گرفتن از غربی ها متهم شده بودند.

دهها هزار نفر از مخالفان دولت روسیه امروز یکشنبه با اجتماع در میدان بالوتنایا در قلب مسکو با سر دادن شعارهایی به آغاز سومین دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین رییس جمهوری منتخب این کشور اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی امروز پایتخت روسیه، شعار ‘پوتین را تحمل نمی کنیم’، ‘تغییر جای پوتین و مدودیف غیرقانونی است’، پوتین حیا کن’ و ‘مرگ بر سرمایه داری’ سر دادند.

در حالی که مقام های پلیس مسکو شمار شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی میدان بالوتنایا را هشت هزار نفر اعلام کرده اند، ‘سرگئی اودالتسوف’ از چهره های سیاسی مخالف دولت در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر آمار معترضین را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

دیگر رهبران گروه های مخالف دولت روسیه همچون ‘گری کاسپاروف’ شمار شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی امروز مسکو را که در فاصله چند صدمتری کرملین در حال برگزاری است، حدود ۲۰ هزار برآورد کرده اند.

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که پلیس مسکو برای تامین امنیت تجمع اعتراضی مخالفان دولت تدابیر امنیتی گسترده ای را اتخاذ کرده است، به طوری که معترضین مجبور شده اند برای حضور در تجمع از سه لایه امنیتی ویژه کشف مواد منفجره عبور کنند.

نیروهای پلیس ویژه مسکو و نیز یک فروند بالگرد وزارت کشور تحرکات شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی علیه دولت روسیه در بافت مرکزی و تاریخی مسکو را در کنترل دارند.

شرکت کنندگان در تجمع ضددولتی امروز پایتخت روسیه همچنین پارچه نوشته هایی با مضمون ‘پوتین حکومت بس است’ و ‘مرگ بر رژیم اشغالگر کرملین’ در دست دارند.

‘سرگئی میتروخین’ رهبر حزب ‘یابلوکا’ از احزاب مخالف دولت روسیه در جمع معترضین، دولت را به ایجاد دودستگی در میان گروه ها و جریان های سیاسی مخالف متهم کرد.

میتروخین گفت: ما امروز در حالی اینجا گرد آمده ایم که شمارمان در مقایسه با تظاهرات ماه فوریه اندک است.

وی با اشاره به سازماندهی تظاهرات اعتراضی امروز علیه دولت روسیه توسط حزب کمونیست روسیه اضافه کرد: پیش از این تمامی احزاب و گروه های سیاسی مخالف دولت با همدیگر اتحاد داشتند.

وی از اینکه سازماندهی تظاهرات اعتراضی مخالفان دولت به نفع پوتین تغییر یافته است، ابراز تاسف کرد.

تظاهرات هزاران نفری مخالفان پوتین موسوم به ‘راهپیمایی میلیونی’ بعد از ظهر امروز از میدان ‘اکتابرسکایا’ به سمت میدان بالوتنایا در بافت تاریخی مسکو در شرایطی آغاز شد که تنها یک روز به برگزاری آیین تحلیف ولادیمیر پوتین رییس جمهوری منتخب روس ها باقی مانده است،

تظاهرات مخالفان دولت روسیه در قلب مسکو امروز در شرایطی صورت می گیرد که طرفداران مردمی پوتین موسوم به ‘جبهه مردمی’ نیز که یک سال پیش به ابتکار رییس جمهوری منتخب روس ها تشکیل شد، قصد دارد عصر امروز در پارک ‘پابدی’ (پیروزی) جشن پیروزی پوتین را با حضور ۵۰ هزار نفر از حامیان وی برگزار کند.

در حالی که تنها یک روز به برگزاری آیین تحلیف پوتین برای سومین دوره ریاست جمهوری اش باقی مانده است، برگزاری تظاهرات مخالفان و جشن طرفداران وی در مناطق مختلف مسکو موجب شده است که پایتخت روسیه چهره امنیتی به خود بگیرد و ماموران پلیس برای تامین امنیت شهر در این روزهای حساس حضور دوچندانی داشته باشند.

از سوی دیگر تقارن زمانی مجموعه رویدادهای یاد شده با جشن بزرگ روز پیروزی ، سالروز پیروزی ارتش سرخ بر نیروهای آلمان نازی در جنگ دوم جهانی برابر با نهم ماه جاری میلادی ( سه شنبه این هفته) حال و هوای دیگری به مسکو بخشیده است.

اروپام۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۷۱۷۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.