تعادل توسعه و حفاظت لازمه حفظ تالابها

۰۴ تیرماه ۱۳،

برای حفظ تالابها باید بین توسعه فعالیت های انسانی و حفاظت از تالابها تعادل برقرار شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران زیستگاه های تالابی یکی از با اهمیت ترین اکوسیستم های طبیعی کره زمین می باشند که از دیرباز نقش بسزایی در توسعه جوامع خود ایفا کرده اند منافع متعدد تالابها آنها را در زمره مهمترین و ارزشمندترین زیست بوم های جهان برای حفظ تنوع زیستی و فرهنگی قرار می دهد.
گوناگونی اقلیم و شرایط ویژه توپوگرافیک و زمین شناسی در ایران سبب شکل گیری انواع مختلف تالابها، از جنگلهای مانگر و صخره های مرجانی تا دریاچه های وسیع نمک صفحه مرکزی و باتلاقهای پست خزر در کشور شده است.
سلیمانی مدیر طرح حفاظت از تالابهای ایران گفت: برای حفاظت از این زیست بوم های ارزشمند کنوانسیون رامسر، به عنوان قدیمی ترین معاهده بین المللی با موضوع حفاظت از طبیعت در جهان به امضا رسید، این کنوانسیون با تأکید بر رویکرد و نقشی که تالابها در تأمین نیازهای جوامع انسانی ایفا می کنند حفاظت از تنوع زیستی تالابی را به عنوان اصلی ترین هدف خود قرار داده است.
وی افزود: علیرغم تلاش های انجام شده برای حفاظت از تالاب ها عواملی چون محدودیت شدید منابع آب، رقابت تالاب ها با سایر کاربری های مختلف جهت بهره برداری از منابع آبی تغییرات کاربردی اراضی در سطح حوضه آبریز، حاشیه و داخل تالابها، تخلیه فاضلابهای شهری، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب بالا بودن میزان رسوبات جریانات آبهای سطحی، خشکسالی های پیاپی و عدم برنامه ریزی و مدیریت مناسب تالاب های این اکوسیستم ها در سطوح ملی و بین المللی، تالابها را تهدید می کند.
وی ادامه داد: اولین رویکردهای حفاظتی مبتنی بر حفظ طبیعت و حفظ محیط زیست بدون هرگونه تغییر یا بهره برداری بوده است این رویکرد در ابتدا سببات جلوگیری از تخریب محیط زیست را فراهم آورد ولی به سبب در نظر نگرفتن نقش انسان به عنوان یکی از اجزای زیست بوم و همچنین افزایش جمعیت و توسعه فعالیت های انسانی، به تدریج در عمل با مشکلات عدیده ای مواجه شد.
مدیر طرح حفاظت از تالابهای ایران خاطرنشان کرد: در این رویکرد حفظ محیط زیست صرفاً وظیفه یک سازمان مستقل نیست بلکه حفاظت عملیاتی است که طی یک فرآیند مشارکتی و با مرکزیت یک سازمان متولی و همکاری سایر سازمان های ذیربط و با حضور و ایفای نقش مردم و بویژه جوامع محلی محقق می گردد./ز

گزارش از هراتیان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.