تعداد خودروهای فرسوده نسبت به سال های قبل کاهش یافته است – اخبار اجتماعی

 
رجبی معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: روند نوسازی خودروهای فرسوده همچنان ادامه خواهد داشت و تا زمانی که خودرو تولید می شود خودروی فرسوده هم وجود دارد و به طور کامل از بین نمی رود.
وی افزود: با گذشت ۱۵ سال هنوز با خودروهای فرسوده سال های پیش مواجه هستیم و با روند خروج خودروهای فرسوده که به صورت دائمی و همیشگی اجرا می شود هر ساله با خودروهای فرسوده زیادی مواجه می شویم چرا که از سال ۱۳۸۵ اقدامات موثری در این زمینه صورت نگرفته و به طور جدی در زمان دولت نهم و دهم پروژه خودروی فرسوده را کلید زدیم که این امر موجب شد با انباشتی از خودروهای فرسوده سال های قبل مواجه شویم. تلاش ما این است که تا حد امکان تا سال آینده روند نوسازی خودروهای فرسوده را به روز کنیم و تا کنون تقریبا اکثر خودروهای فرسوده سال ۹۰ را نوسازی کرده ایم و در سال ۹۱ فقط با تاکسی های فرسوده مواجه هستیم.
رجبی اذعان داشت: در شهر تهران حدود ۱۰۰۰ تا هزار و ۲۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده وجود داشت که با عملی شدن پروژه نوسازی مینی بوس ها با همکاری سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، خودروسازان و بانک عامل صادرات بلاعوض را برای آن در نظر گرفتیم که ۱۰ میلیون از شهرداری، ۱۰ میلیون سازمان محیط زیست، ۳ میلیون کمک بلاعوض ارزش گواهی اسقاط و ۲۰ میلیون تومان وام به آن اختصاص یافت که با همکاری دارندگان مینی بوس های فرسوده، نوسازی ۱۰۰ دستگاه انجام شد.و ۲۰ دستگاه دیگر به این تأمین اعتبار اضافه شد که مجموعا ۱۱۰ دستگاه در قالب پروژه سال ۹۰ جایگزین شد.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در خصوص نتایج نوسازی خودروهای فرسوده سال ۹۰ و ۹۱ خاطر نشان کرد: خودروها به دو دسته شخصی و عمومی تقسیم می شوند که تمام تلاش در حمل و نقل عمومی انجام شده است که شامل تاکسی، کامیون و مینی بوس می شود که در نوسازی تاکسی عقب نبوده و به روز پیش می رویم. این در حالیست که دارندگان خودروهای شخصی را به اسقاط و نوسازی ترغیب کرده و با اجرای طرح نقدی و جایگزین برای آنها به خصوص طرح ویژه ۴۰ هزار خودروی شخصی که اخیرا در حال انجام است شهروندان را به شرکت در این طرح دعوت می کنیم. 
که با ثبت نام می توانند در تسهیلات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص نوسازی خودروی فرسوده شخصی استفاده کنند. 
وی عنوان کرد: نسبت به ۳ و ۴ سال پیش میزان خودروهای فرسوده در شهر تهران کاهش یافته و آمار ۲۷۰ هزاری خودروهای فرسوده شخصی در کل کشور نشان آن است ناگفته نماند از ۳۴۰ هزار دستگاه تاکسی ۳۲ تا ۳۳ هزار دستگاه فرسوده اند و نسبت به این آمار تعداد تاکسی ها فرسوده ۱۰درصد می رسد. 
رجبی در خصوص همکاری سایر ارگان ها در طرح نوسازی خودروهای فرسوده گفت: ارگان های زیادی در بحث خروج خودروهای فرسوده با ما همکاری داشته اند که مهمترین آنها نیروی انتظامی بوده که با حضور پلیس راهبر ناجا در مراکز اسقاطی که دارای مجوز ستاد سوخت اند، بر احراز اصالت خودروها تاییدیه اسقاط نظارت می کنند همچنین گمرک همکاری لازم در جهت تخفیف به شرکت هایی که درآمد خودروهای فرسوده مشارکت دارند، به عمل می آورد و لازم به ذکر است سازمان تاکسیرانی، شهرداری، محیط زیست در خروج خودروهای عمومی همکاری داشته است. 
گفتنی است، سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای در پروژه خروج مینی بوس های بین شهری، مراکز اسقاط کل کشور و استانداری در این امر همکاری لازم را داشته اند. 
لذا با اعمال اینگونه طرح های بین بخشی، همه ارگان ها باید همکاری و همیاری به سزایی داشته باشند. 
وی ادامه داد: از خرداد سال ۹۰ که جشن خروج یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده برگزار شد تا کنون بیش از ۲۷۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است که با نهادینه شدن فرهنگ آن هر روز با استقبال بیشتری روبرو می شویم.
که در سال آینده نیز با برنامه ریزی دقیق تر مشاهده خروج خودروهای فرسوده بیشتری خواهیم بود./ف


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.