تعرفه آزمایش های پزشکی و انتظارات مردم و شاغلان آزمایشگاهی

۲۹فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : تعرفه های آزمایش های پزشکی برای بسیاری از مردم گران است و میزان بسیاری از هزینه های درمانی آنان را به خود اختصاص می دهد با این وجود صاحبان آزمایشگاه ها خواستار واقعی شدن تعرفه های آزمایشگاهی می باشند که به معنای گران تر شدن این آزمایش ها است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا ؛ گرانی آزمایش های تشخیص پزشکی بعضی از مردم و خانواده ها را ناگزیر کرده است تا انجام آن را به تعویق انداخته و دیرتر از بیماری خود مطلع شوند. هرچند در نهایت ناگزیر به پرداخت هزینه های آن می باشند.

با این وجود گاهی گران بودن آزمایش های پزشکی سبب می گردد تا حتی بعضی از بیماران چکاپ های سالانه خود را به موقع انجام ندهند. این در حالی است که متخصصان پیشنهاد می کنند بسیاری از سالمندان و بیماران چکاپ های سالانه برای بیماری هایی مانند سرطان پروستات، سینه و بیماری های کلیوی را داشته باشند.

هرچند بسیاری از مسوولان نظام سلامت انجام بسیاری از آزمایش ها را به سبب نبود راهنماهای بالینی، اشتباه می دانند اما به هرحال انجام مجموعه ای از این آزمایش ها برای مردم، جنبه حیاتی دارد.

به گفته بعضی متخصصان بسیاری از موارد مردم انجام این آزمایش ها را در شرایط اضطراری و مقاطعی که بیماری پیشرفت کرده است، موکول می کنند.

یکی از بیمارانی که برای انجام آزمایش خون به یک آزمایشگاه مراجعه کرده است به خبرنگار ایرنا می گوید: هزینه آزمایش خون من بالغ بر ۱۱۴ هزار تومان شد که سهم من در پرداخت آن ۹۱ هزار تومان بود.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که هر ماه مبلغی به عنوان حق بیمه می پردازم اما هنگام نیاز، بیمه فقط درصد کمی از هزینه آزمایش من را برعهده می گیرد.

**فاصله بسیار تعرفه های آزمایشگاهی با قیمت واقعی خدمات ارایه شده

هرچند مردم از هزینه های گران خدمات آزمایشگاهی گلایه مند می باشند اما از سوی دیگر دست اندرکاران نظام آزمایشگاهی کشور به ویژه در بخش خصوصی اخذ این هزینه ها را برای ادامه کار خود کافی نمی دانند.

مدیر یکی از این آزمایشگاه ها به خبرنگار ایرنا می گوید که آزمایشگاه ها از تعرفه های دولتی برخوردار نیستند و آزمایشگاه های تشخیصی، هزینه های خرید کیت -نوعی دستگاه تشخیص بیماری – و تجهیزات خود را ناگزیرند از مردم تامین کنند.

تعرفه های آزمایشگاهی مردادماه سال قبل اعلام شد و براساس آن ، تعرفه پذیرش بیمار برای انجام تست های آزمایشگاهی شامل ثبت نمونه اخذ شده و یا آورده شده خونگیری و یا جمع آوری نمونه مانند ادرار و سایر مایعات بدن در دو بخش دولتی و خصوصی به ترتیب هفت هزار و ۱۰۰ و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، تعیین شد.

**تعرفه های آزمایشگاهی گران، گران تر می گردد

درحالی که تعرفه های آزمایشگاهی برای بسیاری از مردم گران است اما شنیده ها حاکی از آن است که این تعرفه ها امسال با رشد قابل توجهی روبرو می گردد.

تعرفه های امسال در ۲۲ اسفند ماه سال قبل با ۲۹ درصد افزایش در بخش خصوصی و ۱۸ درصد افزایش در بخش دولتی به تصویب شورای عالی بیمه رسید و هرچند تصویب شده اما هنوز ابلاغ نشده است.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: در پیش نویس اولیه پیشنهاد شده که تعرفه های آزمایشگاهی در بخش دولتی ۲۵ درصد و در بخش خصوصی ۳۲ درصد افزایش یابد که امیدواریم محقق شود.

دکتر ˈسعید مهدویˈ می افزاید: مشکل هزینه بالای آزمایش های پزشکی با اجرای برنامه پزشک خانواده حل خواهد شد چراکه ارایه خدمات در اجرای این برنامه در سطح یک، رایگان است.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.