تعرفه تلفن ثابت واقعا چند ریال افزایش یافت؟

ماجرای افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت از آن جا شروع شد که اواخر سال گذشته شرکت مخابرات ایران از افزایش تعرفه‌ها خبر داد اما جزییات دقیقی از میزان افزایش تعرفه‌‌ها اعلام نشد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای سال ۹۱ شرکت مخابرات ایران از افزایش ۱۲ درصدی تعرفه مکالمات تلفن ثابت خبر داد و یادآور شد که این افزایش تعرفه‌ها از اسفند سال ۹۰ در قبوض مشترکان اعمال شده است.

تعرفه تلفن ثابت تاکنون برای هر پالس مکالمه مبلغ ۴۴٫۷ ریال بود اما در اوایل سال ۹۱ مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات اعلام کرد که افزایش تعرفه از اسفندماه مبلغ ۵۱٫۰۳ ریال در قبوض مشترکین محاسبه شده است که این تغییر قیمت براساس ابلاغیه شورای رقابت و هماهنگی با مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است.

پس از بررسی آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشخص شد افزایش تعرفه تلفن ثابت با کاهش میزان پالس هر تماس رابطه مستقیم دارد که در همین رابطه مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران برای رفع ابهام در تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت، به خبرنگار ایسنا گفت: همچنان مبلغ ۴۴٫۷ ریال برای مکالمات محاسبه می‌شود.

اما در همین رابطه معاون وزیر ارتباطات به ایسنا گفت که در این جریان هدف تنها تعدیل تعرفه بود و برروی ترافیک کار شده و برروی تعرفه کار نشده بود.

وی با اشاره به هم‌کد شدن استان‌های دیگری همچون تهران و البرز گفت: خارج ازهم کد شدن که به همه استان‌ها مربوط است تا مرز ۴٫۹ دهم ریال تعرفه اضافه شده که این رقم قابل چشم پوشی است.

کرم‌پور با اشاره به اینکه استان تهران و البرز بعد از مصوبه ۲۰ فروردین‌ماه هم کد شدند تصریح کرد: براساس محاسبه قبلی مشخص شد که بعد از هم‌کد شدن و بر اساس ترافیک سنجی متوجه شدیم که زیانشان قابل چشم پوشی است. در حال حاضر تعرفه‌ها عین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محاسبه می‌شود.

به گزارش ایسنا، موضوع قابل توجه این است که پس از تغییرات از افزایش تعرفه به کاهش پالس تماس‌ها و به ازای هر دقیقه مکالمه شاهد افزایش ۵ ریالی در کل کشوربودیم که این افزایش برای استان‌های هم‌کد شده ۶ ریال بوده است.

اما کرم‌پور این افزایش نرخ را دلیل تامین شدن هزینه‌های طرح یکسان‌سازی کدهای مخابراتی دانست و تاکید کرد: افزایش ۶ ریالی چندان تغییری در قبوض مشترکان حاصل نخواهد کرد و انجام این کار بیش‌تر برای ایجاد تعادل نرخ صورت گرفته است.

پیش از این، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در توضیح میزان تعرفه‌های تلفن ثابت در ساعات مختلف شبانه‌روز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تا پیش از این هر پالس تماس از تلفن ثابت به ثابت از ساعت ۶ تا ۱۳ میزان ۱۳۴ ثانیه و از ساعت ۱۳ تا ۲۱ میزان ۱۵۹ ثانیه و از ساعت ۲۱ تا ۶ میزان ۱۹۳ ثانیه بود که این میزان به ۱۲۰ ثانیه کاهش یافته است.

داوود زارعیان بیان کرد: این میزان برای استان‌های هم‌کد نشده، ۱۲۰ ثانیه و برای استان‌هایی که هم‌کد شده‌اند هر پالس ۱۰۵ ثانیه محاسبه می‌شود. در حال حاضر استان تهران، البرز و چند شهر از استان اصفهان هم‌کد شده‌اند و برای سایر استان‌ها هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.