تعزیه در آب، اشک و خون خلاصه می‌شود

۲۳م دیماه ،

اردشیر صالح پور: تعزیه به طور کلی هنری نمادین است که می‌توان کلیه نمادهای این هنر را در سه واژه آب ، اشک و خون خلاصه کرد.

به گزارش هنرآنلاین، همایش و نمایش آیین تعزیه با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، موسسه فرهنگی هنری ملت ، کمیسیون ملی یونسکو و فرهنگسرای نیاوران تهران به مدت سه روز در این فرهنگسرا برگزار می گردد.

عصر روز جمعه ۲۲ دی ماه در دومین روز از برگزاری این برنامه فرهنگی هنری که به مناسبت ایام عزاداری دهه سوم ماه صفر برگزارشد اردشیر صالح پور از اساتید برجسته هنرهای نمایش با تاکید بر ضرورت توجه به تعزیه در کشور خواستار تلاش و همکاری همه جانبه نهادهای مسئول در معرفی این آیین اصیل بومی به جهان شد.

صالح پور با ارائه مقاله ای در خصوص نمادها و نشانه شناسی تعزیه در این نشست علمی اظهار داشت: تعزیه به طور کلی هنری نمادین است که می توان کلیه نمادهای این هنر را در سه واژه آب ، اشک و خون خلاصه کرد. نمادهای تعزیه با باورها و اعتقادات شیعی همچنین با نشانه ها ،سنت ها و فرهنگ ایرانی در ارتباط نزدیکی قرار دارد و بیشتر نمادهای به کار رفته در این هنر ریشه ایرانی دارد.

مدرس هنرهای نمایشی در تقسیم بندی نمادها و نشانه های تعزیه گفت: نمادها و نشانه های تعزیه را به می توان به هفت بخش تقسیم کرد: نمادهای اسطوره ای ، نماد رنگ، نماد کرداری ، نمادهای تمثیلی ، نماد تخیلی ، نمادهای نمایشی و اشیاء نمادین. در بررسی ریشه های این نمادها می توان دید که ارتباط عمیقی با باورهای جامعه داشته و به همین منظور نمادهای ارزشمندی محسوب می گردد. به طور مثال رنگ سبز در تعزیه نشانه باروری است در حالی که رنگ سرخ نشانه اشقیاء و خشکسالی است. تعزیه همچون منشوری است که از تشعشعات آن می توان نورهای رنگین زیبایی را ملاحظه کرد و از هر شعاع آن رنگ متفاوتی دیده می گردد. با این وجود به این هنر عمیق توجه لازم صورت نمی گیرد و این مایه تاسف است. همه ما باید نسبت به تعزیه احساس دین و احساس وظیفه کنیم خصوصا حالا که این هنر به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

صالح پور افزود: امروز که تعزیه از سوی سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده همه ما باید در خصوص این هنر اصیل احساس مسئولیت کنیم. همه مسئولین و متولیان تعزیه باید برای معرفی تعزیه به جهان تلاش کنند. حقیقت این است که هیچ هنری مقل تعزیه نیست اما مایه تاسف است که امروز در دانشگاه های ما و در رشته تئاتر تنها ۲ واحد تدریس تعزیه داریم در حالی که در مورد هنر کشورهای جهان واحدهای بسیاری را در نظر گرفته اند.

پس از سخنرانی اردشیر صالح پور ، مجلس تعزیه امام حسن مجتبی (ع) با حضور هنرمندان گروه تعزیه برگزیده استان تهران به سرپرستی علاء الدین قاسمی در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا شد.

انتهای پیام/۵۳

 

 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.