تعطیلی جلسات گفت وگوی ملی آغاز جنگ های داخلی را به دنبال خواهد داشت

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از بیروت، در حالی که بسیاری از مقامات لبنان از انتقال بحران سوریه به کشورشان نگران هستند، جریان ۱۴ مارس برای دامن زدن به بحران، اعلام کرد که دیگر حاضر به شرکت در جلسات گفت و گوهای ملی لبنان نیست؛ تصمیمی که بنابه گفته منابع خبری، با پشتیبانی مقامات عربستان سعودی اتخاذ شده است.

چریان ۱۴ مارس طی جلسه ای به ریاست ‘فواد سنیوره’ رییس فراکسیون ‘ المستقبل’ در مجلس لبنان اعلام کرد که این جریان حضور در جلسات گفتگوهای ملی را به تعلیق در آورده و شروطی تکراری به منظور از سرگیری حضور خود مطرح کرده که از جمله آنها تسلیم تمام خطوط ارتباطی به دستگاه های امنیتی و منحصر بودن سلاح در اختیار نیروهای ارتش و پلیس عنوان شده است.

در همین راستا، ‘طلال سلمان’ سردبیر روزنامه لبنانی السفیر در سرمقاله این روزنامه تحت عنوان ‘جنگ بر سر سوریه در لبنان’ با انتقاد از کسانی که مقاومت را مورد حمله قرار می دهند، افزود: مقاومت پدیده درخشان تاریخ لبنان است و برخی ها با این بهانه که مقاومت در راستای اعمال نفود ایران و سوریه در لبنان فعالیت می کند، تلاش های مذبوحانه ای را برای از بین بردن اثر پیروزی های درخشان آن در سال ۲۰۰۰ و جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی به عمل آوردند.

وی در بخشی دیگر از این مقاله با اشاره به انتقاد برخی از عملکرد ارتش و حمله آنها علیه ارتش تأکید کرد: ارتش لبنان از آن جهت که به وظایف ملی خود در چارچوب مؤسسه نظامی پرداخته و به سوی گرایش های طایفی و مذهبی جذب نشده است؛ همچنان در معرض هجوم قرار گرفته و تلاش هایی در کار است که مراکز و پایگاه های آن نیز مورد حمله قرار گیرد.

سردبیر روزنامه السفیر با اشاره به ضرورت ایجاد گفتگو میان گروههای لبنانی و اینکه برخی گروهها علی رغم مشاهده اوضاع سوریه، دعوت به ایجاد گفتگو را نیز رد می کنند، افزود: سیاستمداران باید بدانند سرانجام خون ریزی در سوریه پیروز نخواهد داشت و در صورت وقوع جنگ داخلی در سوریه، مطمئن باشند که خسارت و شکست گریبان همه را خواهد گرفت؛ در آن صورت چه کسی لبنان بدون دولت را حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر دولت سوریه سقوط کند و خون سوری ها به خون لبنانی ها آغشته شود؛ بدون شک تمام سیاست مداران لبنان دچار شکست خواهند شد.

سلمان در پایان نوشت: آیا برای لبنان کافی نیست که بخشی از جوانان آن به خارج مهاجرت کرده اند و بخشی نیز در آستانه مهاجرت قرار دارند و اکثر مردم آن همچنان از پیامدهای جنگ های داخلی طولانی رنج برده و همچنان تا به امروز از بیماری سرطان طایفی رنج می کشد.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۴۱۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.