تعطیلی ناگهانی جامع‌ترین مرکز اسناد تخصصی معماری و شهرسازی ایران/ عکس

نفیسه حاجاتی: جمعی از اعضای کتابخانه مرکز اسناد تخصصی، فنی و مهندسی مرحوم مهندس حبیبی طی نامه‌ای خطاب به شهردار تهران، تقاضای عدم تعطیلی و جابه‌جایی این مرکز را مطرح کرده‌اند.

صبح روز هشتم مرداد ماه، وقتی اعضای مرکز اسناد تخصصی فنی و مهندسی مهندس محمود حبیبی طبق معمول به این مرکز مراجعه کردند، با خبر غیرمنتظره‌ای مواجه شدند. مسئولان این مرکز اعلام کردند که به ایشان خبر داده شده که می‌بایست حداکثر ظرف مدت یک هفته، تمام کتاب‌ها و اسناد این مرکز جمع‌آوری و به محل دیگری منتقل شوند.

مرکز اسناد تخصصی فنی و مهندسی محمود حبیبی، وابسته به شهرداری تهران، بزرگترین و مهمترین منبع تخصصی کتابخانه‌ای برای دانشجویان و فعالان رشته‌های شهرسازی، عمران و معماری است. این مرکز در ابتدا فقط برای استفاده کارشناسان شهرداری تهران تاسیس شد اما پس از آن، منابع ارزشمند این مرکز علاوه بر مشاورین و فعالان شهرداری تهران، در اختیار دانشجویان لیسانس به بالا نیز قرار گرفت. اما اکنون زمزمه‌هایی نیز مبنی بر اختصاصی کردن منابع این کتابخانه برای کارمندان شهرداری تهران، شنیده می‌شود.

این مرکز بیش از ۸هزار عضو دارد که ۱۲۰۰ نفر از این اعضا به عنوان عضو فعال شناخته می‌شوند و از منابع فارسی و لاتین این مرکز که بیش از ۶هزار جلد کتاب، ۷۰ هزار جلد نقشه و مقالات دانشگاهی هستند، استفاده می‌کنند. گفتنی است مجلات تخصصی معماری و شهرسازی این مرکز منبع ارزشمندی برای تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویان و فعالان این عرصه است.

شنیده‌ها حاکی از این است که از حدود یک سال پیش زمزمه‌هایی مبنی بر جابه جایی این مرکز مطرح بوده است و بحث‌ها و جلساتی نیز با این موضوع برگزار شده‌اند اما هشتم مرداد ماه به صورت ناگهانی مسئله جابه‌جایی سریع مرکز به مسئولان آن خبر داده شده‌است و اعضای مرکز نیز از مراحل مختلف این جابه‌جایی غیرمنتطره بی‌خبر هستند.

مرکز اسناد تخصصی فنی و مهندسی شهرداری تهران از سال ۱۳۷۶ آغاز به فعالیت کرد و سپس در مرداد ماه ۱۳۸۳ طی مراسمی رسمی، به نام مرحوم مهندس محمود حبیبی مدیر کل سابق شهرسازی و معماری نامگذاری شد. محمود حبیبی فارغ التحصیل رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی بود و از سال ۱۳۵۲ در شهرداری تهران استخدام و مشغول فعالیت شد. جمع آوری و تدوین ضوابط و مقررات شهرسازی، از جمله فعالیت‌های مهم او بود که برای اولین بار در تاریخ شهرسازی کشور، به صورت کتابی در چهار جلد با عنوان “ضوابط ملاک عمل” چاپ و منتشر شد. مهندس حبیبی در سال ۷۹ در محل شورای اسلامی شهر تهران، بر اثر ایست قلبی درگذشت.

نامه جمعی از اعضای کتابخانه مرکز اسناد تخصصی، فنی و مهندسی مرحوم مهندس حبیبی خطاب به شهردار تهران در ادامه، آورده شده‌است.

 
شهردار محترم شهر تهران، جناب آقای دکتر قالیباف
با عرض سلام،
متاسفانه در تاریخ هشتم مردادماه ما (اعضای کتابخانه مرکز اسناد تخصصی، فنی و مهندسی مرحوم مهندس حبیبی- وابسته به شهرداری تهران، که برای دو سال آینده نیز عضو می‌باشیم) مطلع شدیم که این مرکز در کمال تعجب از فردا به علت نامعلوم تعطیل خواهد شد و اعضای کتابخانه که شامل، دانشجویان معماری و شهرسازی و عمران، محققین، فارغ التحصیلان، مهندسین مشاوری هستند که تا امروز از این مرکز استفاده‌ای مفید در جهت اعتلای فرهنگ و علم کشور می‌کرده‌اند بی‌خانمان شده و فضایی مناسب برای مطالعه و تحقیقات نخواهند داشت.
به این سبب ذکر نکات زیر حائز اهمیت می‌باشد:
– این مرکز تخصصی‌ترین مرکز اطلاعات معماری و شهرسازی و عمران کل کشور می‌باشد.
– این مرکز تنها کتابخانه تخصصی اسناد و اطلاعات فنی در ایران بوده (که از لحاظ منابع داخلی و خارجی، کامل‌ترین و جامع‌ترین مرکز- بعضاً در مواردی جامع‌تر از کتابخانه ملی کشور و کتابخانه‌های تخصصی دانشگاه‌ها – می‌باشد) و برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده‌های فنی و مهندسی تهران و کشور حکم حیاتی دارد.
– سابقه قریب به شانزده سال فعالیت پیوسته و عضویت بالغ بر ۸۴۰۰ نفر تحصیل کرده رشته‌های معماری و شهرسازی و عمران و ۱۲۰۰ نفرعضو فعال و نیز داشتن هویت کتابخانه تخصصی در اذهان تمامی مهندسین و اساتید دانشگاه‌ها از ویژگی‌های این مجموعه می‌باشد.
– طبقه‌بندی و جمع آوری اصولی منابع در این مکان از دیگر مزایای این مرکز می‌باشد.
– مکان مرکز از لحاظ دسترسی محلی آسان در پایتخت و فضای مناسب و آرام برای مطالعه اعضا از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است.
با توجه به توضیحات بالا تقاضای ما اعضای کتابخانه از شما مسئولین خصوصاً در این ایام مبارک، تعطیل نشدن و عدم تغییر این محل و حداقل تامین فضایی مناسب جهت جایگزینی با امکانات معادل، و تعطیل نشدن این مرکز می‌باشد.

و من ا…ه توفیق

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.