تفاهم نامه دو وزیر برای تکمیل هوشمندسازی مدارس

مهر- با پیاده سازی فاز نخست طرح ملی یادگیری الکترونیکی و اتصال ۴۴ هزار مدرسه، وزارت آموزش و پرورش به شبکه ملی اطلاعات پیوست.

با امضای تفاهم نامه وزرای دو وزارتخانه ارتباطات و آموزش و پرورش تکمیل هوشمندسازی مدارس تا پایان برنامه پنجم توسعه، تولید محتوای الکترونیکی ، تجهیز کلاسهای هوشمند و ایجاد ۱۴ میلیون پست ایمیل الکترونیکی در دستور کار این دو وزارتخانه قرار گرفت.

تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای این تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش را اولین عضو شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد و گفت: یکی از اهداف این شبکه ارائه سرویسی حفاظت شده و مستقل از اینترنت و با پهنای باند مناسب و منطقی است که امیدواریم با توانایی های شرکت های دانش بنیان بومی بحث امنیت در این شبکه به صورت کامل توسعه یابد.

وی با بیان اینکه کشور ما از جمله مناطقی است که هدف بیشترین حملات و آسیب های اینترنتی است تصریح کرد: در حوزه سخت افزار، نرم افزار، زیر ساخت و امنیت شبکه ملی در حال حاضر مشکلی وجود ندارد اما در حوزه محتوا در این شبکه خلاهایی موجود است که باید در این زمینه وزارت آموزش و پرورش برای توسعه این بخش اقدام کند.

وی امکانات موجود را در حوزه بازیهای رایانه ای و صنعت پویانمایی یکی از نشانه های پتانسیل موجود در کشور عنوان کرد و گفت: در راستای اتصال شبکه آموزش و پرورش به شبکه ملی اطلاعات تاکنون ۴۴ هزار مدرسه به این شبکه متصل شده اند که در بعضی از این نقاط پهنای باند ۲ مگابیت بر ثانیه در اختیار مدارس قرار گرفته است.

به گفته وزیر ارتباطات با راه اندازی حامل شبکه ملی اطلاعات در ارائه پهنای باند محدودیتی نخواهیم داشت و این می توانند ارتقای هوشمندسازی مدارس را در پی داشته باشد.

تقی پور به تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هوشمند در مدارس اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵۸۰ آزمایشگاه در مدارس راه اندازی شده است تا محیط مناسبی برای تولید نرم افزار توسط دانش آموزان باشد.

در این نشست همچنین حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم عزم عمومی برای توسعه فناوری اطلاعات در مدارس به عنوان یکی از نیازهای واقعی دانش آموزان و اولیاء مدارس تصریح کرد: شبکه ملی مدارس می تواند شبکه عظیم تولید محتوا مطابق با نیاز آموزش و پرورش باشد.

وی خواستار تشکیل کمیته ای برای تولید محتوا با حضور کارشناسان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات شد و گفت: برای آنکه فناوری های نوین در مدارس راه اندازی شود نیاز به ۱۰۰ هزار متخصص آی تی در آموزش و پرورش وجود دارد.

حاجی بابایی گفت: در سال جدید برای جذب ۶۰ هزار کارشناس رشته آی تی از طریق دانشگاه ویژه فرهنگیان و آزمونهای آزاد برنامه داریم چرا که برای ۵۴ هزار مدرسه و مجتمع نیاز به این نیروی انسانی احساس می شود.

وی با اشاره به نقشه راه سند فناوری اطلاعات در وزارت آموزش و پرورش از تجهیز ۵۸۷ کلاس هوشمند رایانه ای ، اجرای شبکه ملی رشد، پورتال آموزشی کشور، اولین مرکز داده آموزش و پرورش، تولید ۵۰ عنوان لوح فشرده محتوای آموزشی و ساماندهی و تولید اجرای آموزشی خبر داد و گفت: اتصال مدارس خارج از کشور با تکنولوژی تلویزیون اینترنتی و اجرای سند تحول بنیادین آموزشی کشور از جمله برنامه های انجام شده در اجرای این طرح بالادستی است.

وزیر آموزش و پرورش رشد شاخص رایانه را به ازای هر صد دانش آموز ، ۵ رایانه عنوان کرد و گفت: انتشار۱۲ هزار محتوای چند رسانه ای تحت وب ، برگزاری دوره های آموزشی هوشمندسازی و تجهیز ۱۷۸۷ کارگاه رایانه و ۲۴ درصد مدارس هوشمند از جمله اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این بخش است.

در این مراسم و بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته مقرر شد تا پایان برنامه پنجم توسعه هوشمندسازی مدارس در کشور که هم اکنون ۲۴ درصد آن محقق شده است به طور کامل اجرایی شود.

اعتبار در نظر گرفته شده برای سال ۹۱ در این طرح مبلغ ۷۸ میلیارد تومان عنوان شد.

IT Iran

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.