تفاوت نگاه خاتمی و احمدی‌نژاد به اجرای قانون اساسی از منظر محمد‌علی ابطحی

·         راه‌اندازی هیأت پیگیری و نظارت بر قانون اساسی توسط آقای خاتمی با هدف جدی گرفتن قانون به صورت عام و قانون اساسی به صورت خاص شکل گرفت.

·         نکته مهم تشکیل هیات نظارت در دولت خاتمی، زود‌هنگامی راه‌اندازی این هیأت بود. به عبارت دیگر این هیأت در اوج قدر دولت آقای خاتمی بود و همه دستگاه‌ها سعی می‌کردند که در برابر دولت قرار نگیرند و حمایت‌های رهبری هم در اوج بود.

·         در ابتدا این هیأت با مخالفت روبه‌رو نبود. زیرا که کسی ادعا نداشت عملی بر خلاف قانون اساسی انجام می‌دهد. مواردی که هیأت تشخیص می​داد که خلاف قانون اساسی است -عمدتاً در حوزه قوه‌قضائیه بود- توسط رئیس‌جمهور به مرجع مورد نظر ارسال می‌شد تا توسط خود آن دستگاه جلوی این کار گرفته شود. مثل موضوع تعطیلی مطبوعات. اما متأسفانه بعد از داغ شدن اختلافات سیاسی با آنکه آقای خاتمی پرهیز از سیاسی شدن این موارد را داشت، پاسخ‌هایی لازم را از قوه‌قضائیه دریافت نمی‌کرد. در بسیاری از موارد نامه‌ها بی‌جواب می‌ماند و در مواردی اساساً این حق مورد تردید قرار می‌گرفت و در مواردی مکاتبات تاریخی و تلخی بین روسای دو قوه رد‌وبدل شد.

·         اخیراً که دوباره این هیأت تعطیل شده توسط آقای احمدی‌نژاد، دوباره احیا شد دو فرق اساسی با آن هیأت در دوران اصلاحات دارد؛ یکی اینکه در اواخر کار دولت ایشان مطرح شد و دیگر اینکه درست زمانی انجام شد که تنها بین قوای دیگر با اطرافیان رئیس‌جمهور اختلاف ایجاد شد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.