تقاضای پناهندگی اسنودن از ایسلند

۲۹خردادماه،

فضای سایبر > روندها– ممتازنیوز:
ایسلند درخواستی غیررسمی از واسطه‌ای دریافت کرده‌است که می‌گوید ادوارد اسنودن درخواست پناهندگی از این کشور را دارد.

براساس گزارش میل‌آنلاین، اسنودن پیش از انتشار یافتن اطلاعات محرمانه برنامه جاسوسی الکترونیک آمریکا خانه خود در هاوایی را ترک کرده و به هنگ‌کنگ رفت. وی در حال حاضر در مکانی در هنگ‌کنگ پنهان شده‌است.

روزنامه Frettabladid در ستونی به نقل از کریستین رافسون سخنگوی وب‌سایت ویکی‌لیکس نوشته‌است که فردی به عنوان واسطه از سوی اسنودن با وی تماس برقرار کرده‌است.

به گفته وی در تاریخ ۱۲ ژوئن پیامی از اسنودن دریافت کرده که در این پیام از وی خواسته شده به دولت ایسلند خبر دهد وی متقاضی دریافت پناهندگی از این کشور است.

رافسون همچنان در انتظار دریافت پاسخ از مقامات ایسلند است اما معتقد است مقامات ایسلندی نسبت به پاسخگوی به درخواست اسنودن تعهد اخلاقی دارند.

دولت ایسلند که دربارهٔ موافقت یا مخالفت خود برای اهدای پناهندگی به اسنودن اظهار نظری نکرده است،‌ تنها تایید کرده که پیام رافسون حاوی درخواست اسنودن را دریافت کرده است. وی با دو وزارت‌خانه در ایسلند تماس گرفته اما مستقیما با وزرا صحبت نکرده‌است.

ایسلند به خاطر تلاشش برای آزاد نگه‌داشتن اینترنت شهرت بسیاری دارد و از این رو از قبل گزینه‌ مورد نظر اسنودن برای پناهندگی بوده است. اسنودن به عنوان یک شهروند آمریکایی نیازی به دریافت ویزا برای ورود به ایسلند را نخواهد داشت و می‌تواند پس از ورود بلافاصله درخواست پناهندگی کند. با این‌همه این احتمال وجود دارد که پلیس بین‌الملل وی را در فرودگاه بازداشت کند.

همچنین دولت تازه ایسلند روابط نزدیک‌تری نسبت به دولت قبلی با واشنگتن برقرار کرده و مشخص نیست اقامت اسنودن در این کشور برای وی امنیت در پی داشته باشد.

به کفته متخصصان علوم سیاسی در ایسلند، احتمال اینکه ایسلند بخواهد با آمریکا وارد اختلافی بین‌المللی شود بسیار کم است از این رو احتمالا به اسنودن پناهندگی نخواهد داد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.