تقدیر دبیرکل سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بان کی مون در پیامی به نشست مشورتی ‘تهران پیرامون سوریه’ که ‘ کونسوئلو ویدال ‘ به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل آن را قرائت کرد، گفت که درگیری ها در سوریه بافت اجتماعی این کشور را به خطر انداخته است.

دبیرکل سازمان ملل در این پیام خواستار رسیدگی به خواسته های مردمی شد و افزود: با وجود پذیرش طرح ۶ماده ای ، دولت و مخالفان آن در سوریه ترجیح داده اند به جای دیپلماسی از درگیری برای حل اختلافاتشان استفاده کنند که بیم جنگ داخلی می رود و می تواند اثار زیانبارری برای تمام منطقه داشته باشد.

بان کی مون همچنین از همه طرف های درگیر در سوریه خواست تا در مراقبت از جان غیرنظامیان احساس مسوولیت کنند و افزود: برای پایان دادن به خشونتها و به رسمیت شناخته شدن حقوق تمام افراد در سوریه نیاز است تا قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی به مورد اجرا گذاشته شود.

وی بار دیگر بر پایان دادن به خشونت ها در سوریه تاکیدکرد و گفت: مردم سوریه نیازمند اقدام عملی هستند زیرا دردهای انها عمیق است و اقدامات نظامی فقط سبب بغرنج تر شدن وضعیت می شود.

نشست مشورتی تهران پیرامون سوریه- نفی خشونت و گفت و گوی ملی عصر پنج شنبه با حضور وزرای خارجه و نمایندگان ۲۸ کشور در تهران در حال برگزاری است.

در این نشست یک روزه، وزیران خارجه ایران، پاکستان، زیمبابوه، عراق و وزیر امنیت ملی عراق حضور دارند.

همچنین ۷ کشور در سطح معاون وزیر امور خارجه، ۲ کشور در سطح مدیر کل وزارت امور خارحه، ۱۵ کشور در سطح سفیر و نماینده دفتر سازمان ملل در تهران نیز از سوی بان کی مون در این نشست شرکت کرده اند.

نمایندگان کشورهای بلاروس، موریتانی، اندونزی، قرقیزستان، گرجستان، ترکمنستان، بنین، سریلانکا، اکوادور، افغانستان، پاکستان، الجزایر، عراق، زیمبابوه، عمان، ونزوئلا، تاجیکستان، هند، روسیه، چین، قزاقستان، ارمنستان، نیکاراگوئه، کوبا، سودان،تونس و فلسطین از جمله شرکت کنندگان در این نشست مشورتی هستند.

سیام**۹۱۲۹**۲۰۲۳**۱۵۵۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۹۱۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.