تلاش واشنگتن برای مهار تلاویو

علت تلاش‌های مفصل امریکایی‌ها در سفرهای مکرر خود به تلاویو منصرف کردن این رژیم از انجام حمله یک جانبه به ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، لئون پانه تا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در حالی روز سه شنبه وارد تلاویو می شود که ظرف روزهای گذشته شاهد سفرهای مکرر دیگر مقام های امریکایی به تلاویو بوده ایم. وی قرار است در این سفر با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع و شماری از مسئولان عالی رتبه دیگر در وزارت دفاع و سازمان امنیت اسرائیل دیدار و گفت وگو کند که انتظار می رود محور تمامی این گفت وگوها برنامه هسته ای ایران باشد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، سفر وی در حالی انجام می شود که روزنامه هاآرتص روز یکشنبه افشا کرده بود، تام دانیلون، مشاور امنیت ملی امریکا در سفر دو هفته پیش خود به اسرائیل به مقام های این رژیم طرح امریکا برای حمله نظامی به ایران در صورت شکست راه حل دیپلماتیک را ارائه کرده بود.

منابع امریکایی گفته اند، این یکی از اقدامات واشنگتن برای جلوگیری از انجام عمل یک جانبه اعلام نشده از سوی اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران است.

این در حالی است که دو تن از مقام های ارشد اسرائیلی ارائه چنین طرحی از سوی دولت امریکا را رد کردند.

اما روزنامه هاآرتص تاکید دارد که این طرح را تام دانیلون در جلسه سه ساعته خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ارائه داده و در بخشی از این جلسه ژنرال یعقوف عامی درور، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز حضور داشته است.  

به گفته این روزنامه عبری این بخشی از تلاش های مفصل مقام های ارشد امریکایی در سفرهای مکرر خود به اسرائیل در ماه جاری میلادی برای منصرف کردن این رژیم از انجام حمله یک جانبه به ایران است. سفر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا به تلاویو نیز در همین چارچوب بوده است.

اعلام این خبر با سفر رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امریکا، میت رامنی هم زمان شده است. وی روز یک شنبه با بنیامین نتانیاهو تشکیل جلسه داد و به وی گفت: «تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای یکی از بزرگترین اهداف امنیت ملی کشورمان است.»

ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا جنبه های صلح آمیز دارد و به هیچ عنوان به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست در حالی که غرب به ویژه امریکا با حمایت اسرائیل بدون ارائه هر گونه سندی مدعی شده اند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است.

هم زمان با مخابره این اخبار، ارتش امریکا اعلام کرد در حال آموزش خلبان های امریکایی برای رویارویی نظامی احتمالی با دشمن کاملا مجهز و پیشرفته است. ناظران بر این اعتقادند که منظور از این آموزش ها آماده ساختن نیروهای امریکایی برای حمله به ایران است.

این در حالی است که گفته می شود ایالات متحده امریکا خود را برای حمله احتمالی نظامی به تاسیسات هسته ای کره شمالی نیز آماده می کند و برای همین بمب های پیشرفته و سنگین وزن تازه ای را برای ویران کردن اهداف زیرزمینی مورد آزمایش قرار داده است. 

 از سوی دیگر گزارش های رسیده از اسرائیل حاکی از آن است که نیروی هوایی این رژیم در حال آزمایش دو سامانه موشکی جدید و پیشرفته برای انضمام آنها به سپر آهنین مستقر در سرزمین های اشغالی تا ابتدای سال آینده میلادی است. حرکتی که گفته می شود نوعی آمادگی برای حضور در جنگی تمام عیار در آینده است. در حال حاضر اسرائیل در چارچوب سپر آهنین چهار سامانه موشکی را آماده کرده که به انضمام این دو سامانه موشکی جدید شمار سامانه های موشکی اسرائیل به ۶ سامانه خواهد رسید. اسرائیل هدف از استقرار چهار سپر دفاع موشکی قبلی را که سال گذشته میلادی راه اندازی شده اند، استفاده از آنها در برابر حملات موشکی از سوی حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه اعلام کرده بود. ارتش اسرائیل اخیرا در پی انجام حملات موشکی از سوی صحرای سینا به جنوب سرزمین های اشغالی تعدادی از این سامانه ها را به آن منقطه انتقال داده است.

روزنامه جراژلم پست نوشته است که این سامانه های موشکی با مجموعه ای از برنامه های پیشرفته و سامانه های راداری جدید تجهیز خواهند شد تا بتوانند سطح گسترده تری از خاک اسرائیل را تحت کنترل داشته باشد. در حال حاضر سامانه های نصب شده می توانند مساحتی به بزرگی ۷۰ کیلومتر را پوشش دهند. ارتش اسرائیل اعلام نکرده است که سامانه هایی که به کار گرفته تا چه اندازه توانایی مهار حملات موشکی را دارد ولی اعلام کرده است که این سامانه ها توانایی مقابله با موشک های کوتاه برد در صورت شلیک از لبنان یا نوار غزه را دارند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.