تماشای گذرتاریخی ناهیدازبرابرخورشیددرآینه ماه

ایسنا: از آنجایی که این تلسکوپ قادر به نزدیکی به خورشید یا تصویربرداری مستقیم از آن نیست، از این رو دانشمندان از ماه به عنوان یک آینه برای بازتاب این این گذر استفاده خواهند کرد.

هدف دانشمندان، تعیین امکان بررسی ترکیب جو سیاره ناهید از طریق نور خورشید عبوری از میان آن توسط هابل است.

ستاره‌شناسان تاکنون اطلاعات زیادی در مورد آب‌وهوای این سیاره بدست آورده‌اند، ازاین رو مشاهدات ماه آینده به منزله یک آزمایش برای امکان استفاده از این شیوه برای بررسی ترکیبات جوی سیارات دورتر است.

دانشمندان امیدوارند که این شیوه بتواند به آنها در شناسایی سیارات مشابه زمین در مدار اطراف ستاره‌های دور کمک کند. سیاره ناهید یک نمونه عالی برای این تحقیقات است چرا که اندازه آن تقریبا نزدیک به زمین است.

تلسکوپ هابل تمام دوره هفت ساعته عبور سیاره ناهید از برابر خورشید را بر روی یک نقطه از سطح ماه متمرکز بوده که در آن بازتاب عبور لکه مانند این سیاره از روی خورشید مشخص خواهد بود.

البته این نشانه‌های طیفی بسیار کمرنگ بوده و تنها ۰.۰۰۱ درصد از نور خورشید از میان جو متراکم ناهید تابیده شده و بر روی ماه منعکس خواهد شد.

این محققان از ابزارهای مختلف هابل مانند دوربین پیشرفته برای مطالعات، دوربین مدار گسترده سه و طیف سنج تصویربردار تلسکوپ فضایی برای مشاهده عبور در طیف گسترده‌ای از طول موجها از نور نزدیک به مادون قرمز گرفته تا فرابنفش استفاده خواهند کرد.

هابل در این دوره به ثبت تصاویر و طیف‌سنجی پرداخته و نور خورشید را به رنگهای تشکیل دهنده آن تقسیم خواهد کرد.

گذر ماه آینده سیاره ناهید یک رویداد ویژه محسوب شده که آخرین فرصت ستاره‌شناسان و علاقه‌مندان برای مشاهده عبور یک سیاره از روی صفحه خورشیدی خواهد بود. زمان بعدی این عبور برای سال ۲۱۱۷ تخمین زده شده است.

تلسکوپ فضایی هابل چندی پیش بیست و دومین سالگرد حضور خود در فضا را جشن گرفت. این تلسکوپ در آوریل ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شده و طی سالهای متمادی به ثبت بیش از یک میلیون رصد از جهان پرداخته است.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.