تنزل شدید جایگاه ایران در تجارت غیر نفتی دبی

این مطلب در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

طبق این آمار کشورهای هند، چین، ترکیه، سوئیس و آمریکا به ترتیب پنج شریک اصلی بازار تجارت غیرنفتی دبی به میزان ۹۹ میلیارد درهم در ماه ژوئیه بوده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری “سی‌ان‌بی‌سی” عربی بر اساس آمار ارائه شده از سوی روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داده است که دبی در ماه ژوئیه تجارت غیرنفتی‌ای با ایران نداشته است.

به گزارش سرویس بین الملل “انتخاب” ، این شبکه تأکید می‌کند سبب خروج نام ایران از مجموعه شرکای اصلی تجاری دبی ، تحریم‌های غرب علیه ایران بوده است.

طبق این آمار کشورهای هند، چین، ترکیه، سوئیس و آمریکا به ترتیب پنج شریک اصلی بازار تجارت غیرنفتی دبی به میزان ۹۹ میلیارد درهم در ماه ژوئیه بوده‌اند.

عدم وجود نام ایران در میان شرکای تجارت غیر نفتی دبی در حالی گزارش شده که اخیرا اظهاراتی مبنی بر قاچاق طلا از دبی به ایران مطرح شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز اوایل آبان‌ماه از انتقال ده‌ها تن طلای ترکیه به طور مستقیم یا از طریق دبی به ایران خبر داد. آمار رسمی تجاری ترکیه تخمین می‌زند که در ماه اوت، نزدیک به ۲ میلیارد دلار شمش طلا از طرف خریداران ایرانی به دبی حمل شده است.

شماری  از تجار، زرگرها و تحلیل‌گران دبی به این خبرگزاری گفته‌اند که در ماه اوت، به رغم اوج گرفتن واردات طلا به امارات، هیچ نشانه‌ای از تزریق طلا به بازار دبی ندیده‌اند و به گمان آنها ده‌ها تن طلای وارداتی از ترکیه به طور مستقیم از دبی به ایران حمل شده است.

در این میان «سی‌ان‌بی‌سی» نیز ۱۲ آبان‌ماه به نقل از فروشندگان طلا و جواهر در دبی از حجم بالای تقاضا برای شمش طلا و سکه از سوی خریداران ایرانی ساکن امارات و ایران خبر داده‌ بود. این فروشندگان با این‌ حال معتقدند که سبب این سطح از تقاضا، سقوط ارزش ریال است.

گفته می  شود امارات متحده عربی یکی از پنج کشور بزرگ جهان در تجارت شمش طلا به شمار می‌رود. طبق آمار وزارت بازرگانی این کشور، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ تجارت شمش طلا در امارات ۹ برابر شده و به «بیش از ۱۰۶ میلیارد دلار» (۵۲.۴ میلیارد دلار صادرات و ۵۲.۶ میلیارد دلار واردات) رسیده است.


خبرگزاری انتخاب |

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.