تنظیم برنامه مراقبت شخصی برای بیماران قلبی در ۹ قدم

۰۷م آذر ،

در این مطلب به ۹ قدم پایه ای در ایجاد یک برنامه منظم برای مراقبت شخصی در بیماران قلبی می پردازیم.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران: شیوه زندگی سلامت به همراه یک برنامه مراقبت شخصی به بیماران قلبی در کاهش خطرات ناشی از حملات قلبی کمک می کند.

در ادامه به ذکر این ۹ قدم می پردازیم:

قدم اول: 

برخورداری از چک آپ دوره ای منظم، پزشک شما در این معاینات منظم با در نظر گرفتن مسابقه بیماری و شرایط حال حاضر، می تواند روند بیماری را ملاحظه و کنترل کند.این معاینه دوره ای حداقل یک بار در سال ضروری است.

قدم دوم: کنترل فشار خون:

کنترل دائمی فشار خون برای تمامی بیماران قلبی ضروری است.همزمان با کنترل وزن مناسب برای این بیماران کنترل رژیم غذایی و به طور اخص سدیم دریافتی در کاهش و کنترل فشار خون موثر است.انجام تمرینات ورزشی مناسب با وضعیت سن و بیمار در این میان نقش اساسی را ایفا می کند.

قدم سوم:باقی ماندن در وزن مناسب:

کاهش وزن اصولی و تحت مراقبت پزشک در بیماران قلبی ضروری است.افزایش وزن و وزن بالا سبب افزایش فشار خون و تری گلیسیرید، کلسترول بد بالا، کاهش کلسترول خوب و بروز دیابت می گردد.

در کنترل وکاهش وزن بیماران قلبی، رعایت یک رژیم غذایی مناسب شامل میوه و سبزیجات تاره و بیشتر و کاهش مصرف غذاهای آماده، چربی، قند و نمک تا حد امکان ضروری است.

قدم چهارم:رژیم غذایی دوستدار قلب 

این رژیم غذایی تنها منحصر به رژیم غذایی کاهش وزن نبوده و مبتنی بر چند اصل ابتدایی است.

سبزیجات و محصولات تازه و غلات سبوس دار به عنوان منابع غنی فیبر محلول باید در مرکز رژیم غذای شما قرار گیرند.ماهی، گوشت، گوشت بدون چربی، جبوبات از جمله لوبیا ونخود ومحصولات لبنی کم چرب نیز ارائه دهندگان بسیار خوب از پروتئین می باشند.

قدم پنجم: کنترل کلسترول:

مصرف بیش از حد کلسترول در رژیم غذایی، منجر به کلسترول بالای مزمن می گردد.رژیم غذایی مناسب به همراه انجام تمرینات ورزشی به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک می کند. این اعمال همچنین سبب افزایش کلسترول خوب خون یا HDL می گردد.

قدم ششم:کاهش مصرف سدیم یا نمک:

سدیم اولین عامل ایجاد فشار خون بالا و در نتیجه بیماری های قلبی محسوب می گردد.مصرف بالای نمک حتی تاثیر داورهای کاهش فشار خون را از بین می برد.به خاطر داشته باشید سدیم تنها از طریق نمک افزوده به غذا، به بدن وارد نمی شود.

قدم هفتم:سیگار نکشیدن

مصرف سیگار سبب افزایش کلسترول بد خون، افزایش فشار خون و تصلب شرایین می گردد.بیماران قلبی همچنین باید از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی خود داری کنند.

قدم هشتم: کنترل استرس:

استرس سبب افزایش فشار خون شده و سعی در کنترل استرس از طریق سیگار کشیدن، پرخوری و یا اعتیاد تنها خطر را افزایش می دهد.هم اکنون بسیاری از بیماران قلبی از استرس رنج می برند.شناخت عوامل استرس و یادگیری کاهش آن، انجام تمرینات ورزشی و ترک سیگار از جمله اقدامات در از بین بردن استرس می باشند

قدم آخر: ورزش کردن

انجام تمرینات ورزشی مناسب و منظم و به مقدار کافی می تواند عامل مرگ یا زندگی دربیماران قلبی باشد.حتی پیاده روی و یا استفاده از پله های به جای آسانسور هم می تواند جایگزینی برای تمرینات منظم ورزشی باشد.

گفتنی است، تمرینات ورزشی در بیماران قلبی باید با مشورت پزشک و پس از انجام تست های ورزشی آغاز شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.