تنها قاره ای که از بحران اقتصادی جان سالم بدر برد

امتولی انکوبه، اقتصاددان و نایب رییس بانک توسعه آفریقا در ژوهانسبورگ به خبرگزاری فرانس پرس گفته است: در حالیکه بخش وسیعی از کشورهای جهان در بحران اقتصادی فرو رفته اند، هیچ کشور آفریقایی رشد منفی اقتصادی نداشته و حتی همه کشورهای آفریقایی شاهد رشد بوده اند و هم اکنون هیچ کشوری در وضعیت قرمز قرار ندارد. این کارشناس اقتصادی می گوید حتی کشورهای ضعیف تر آفریقایی به لحاظ سیر رشد و تغییرات، اندکی بهتر از اروپا بوده اند. انکوبه می گوید: کشوری که پایین ترین سطح رشد اقتصادی را داشته، سوآزیلند با ۰٫۸% بوده و در مقابل کشورهای آفریقای شمالی یعنی تونس و مصر تا حدودی توانسته اند اقتصاد خود را احیا کنند. لیبی در این میان شاهد تغییرات مهمی در حوزۀ اقتصادی بوده است.
در بین کشورهای آفریقایی که قرار است در نیمۀ سال ۲۰۱۲ تا نیمۀ ۲۰۲۴ رشد بیشتری داشته باشند، لیبی با ۱۴٫۸% در صدر قرار دارد. گفته می شود سال گذشته در جریان جنگ داخلی در این کشور تولید ناخالص داخلی شاهد کاهش ۴۰ درصدی بود.  رشد اقتصادی برای بسیاری از کشورها بین ۷ تا ۸% پیش بینی شده و ساحل عاج، زامبیا، اتیوپی، رواندا، آنگولا، موزامبیک، غنا و لیبریا و نیجر نیز رشدی معادل ۸٫۶% را خواهند داشت. با این حال این کارشناس اقتصادی می گوید که نمی توان اطمینان داشت که این رشد اقتصادی افزایش اشتغال را به همراه داشته باشد.
از نظر این کارشناس اقتصادی، وضعیت اتیوپی و غنا بسیار جالب است. اتیوپی برای فروش و به جریان انداختن تولیدات کشاورزی، جذب سرمایه گذاری خارجی اقدام به ایجاد بورس کرده و حتی پروژه های زیربنایی زیادی را کلید زده است. غنا نیز با کشف نفت شاهد پیشرفت های زیادی بوده و گامهای مهمی در زمینۀ تقویت دمکراسی برداشته است.
و اما دربارۀ آفریقای جنوبی، اولین اقتصاد قارۀ آفریقا گفتنی است این کشور شاهد کاهش رشد اقتصادی بوده است. برای سال ۲۰۱۲ و ۲۰۲۴ برای آفریقای جنوبی رشد ۲٫۹% پیش بینی شده است. اقتصاد آفریقای جنوبی بیش از اندازه در اقتصاد جهانی فرو رفته و بالطبع در مقابل بحران اقتصادی شکننده تر شده است. بانک توسعه آفریقا برای سال جاری رشد متوسط ۴٫۵% را برای آفریقا پیش بینی کرده است، درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۱ عدد ۳٫۴% را نشان می داد( سالی که کشورهای آفریقای شمالی درگیر انقلاب های عربی بودند)
البته بحران اروپا تأثیرات قابل توجهی بر اقتصاد آفریقا داشته است. کاهش توریسم، کاهش خرید مواد اولیه و سرمایه گذاری خارجی و همچنین کاهش کمک های مالی همچنان بسیاری از کشورهای آفریقا را تهدید می کند. انکوبه در این باره افزود: کاهش ۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی اروپا کاهش ۰٫۵% در تولید ناخالص داخلی آفریقا را به همراه دارد.

لزاکو/ ۳۱ جولای ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.