تنها ۵۰ مرغداری، مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ‘محسن مشکات’ روز چهارشنبه در همایش بزرگ اهمیت مدیریت بر ایمنی و سلامت غذا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: باید مرغداریهایی که دارای شرایط مناسب هستند به واحدهای تولید کننده مرغ بدون آنتی بیوتیک بپیوندند.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تغذیه، مدیریت، بهداشت، علم و فناوری و ساختمان بر تولید تاثیرگذار است،افزود:در زمینه ایمنی و سلامت غذا تمام زنجیره غذایی از ابتدای تولید تا زمانی که در سفره ها مورد استفاده قرار می گیرند، مد نظر گرفته می شود.

قائم مقام سازمان دامپزشکی با بیان اینکه منشا ۷۰ درصد مسمومیت های غذایی، باکتریایی است، گفت: از آن جایی که کشور ما همجوار با کشورهایی قرار دارد که از نظر بهداشتی در وضعیت خوبی قرار ندارند، مخاطرات بهداشتی کشور ما را تهدید می کند.

مشکات اضافه کرد:علاوه بر بیماریها، آلاینده های محیطی از جمله باقیمانده های دارویی، هورمون ها، مواد ضد عفونی کننده صنعتی؛ آفت کش های صنعتی و فلزات سنگین نیز سلامت مواد غذایی را بسته به موقعیت جغرافیایی و نوع مواد غذایی تهدید می کنند.

وی با بیان اینکه آنتی بیوتیک ها نیز نقش مهمی در آلوده سازی دارند، گفت: آنتی بیوتیک ها ترکیبات شیمیایی هستند که به صورت قارچ یا شیمیایی خاصیت ضد باکتریایی پیدا می کنند.

این مقام مسوول در دامپزشکی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع انتی بیوتیک در جهان تولید می شود، گفت: از این مقدار دو درصد در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکات با اشاره با رد برخی مطالب عنوان شده در مورد استفاده از وایتکس در شیر و آلوده بودن گوشت ها به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، افزود:نباید مردم را نسبت به سلامت مواد غذایی که استفاده می کنند، بی اعتماد کرد .

وی افزود:تمام لبنیات کارخانه ها در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مورد خلافی یافت شود، خط تولید متوقف می شود .

قائم مقام سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در مورد شایعه گوشت های آلوده به تب کریمه کنگو نیز باید گفته شود که این نوع بیماری تنها برای افرادی که در ارتباط مستقیم با دام هستند، خطرناک است و خطری سایر افراد جامعه را که گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز خریداری می کنند، تهدید نمی کند.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۹۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.