تنگه هرمز قفل دنیاست و کلید آن در دست ایران است

تنگه هرمز قفل دنیاست و کلید آن در دست ایران است

طراح طرح بستن تنگه هرمز در مجلس شورای اسلامی گفت: همه تحریم‌ها باید لغو شوند تا تنگه هرمز کاملا آزاد شود.

به گزارش دریچه خبر،کریمی قدوسی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، اظهار کرد: تعداد امضاهای طرح بستن تنگه هرمز به ۱۵۰ امضاء رسیده است و بنا داریم در این طرح اجماع باشد؛ چراکه از جمله طرح‌های انقلابی است و مردم و نمایندگان آنان با داشتن روحیه‌ای انقلابی در برابر دشمن خیلی قاطع می‌ایستند و جواب‌شان در عرصه سیاسی روشن، شجاعانه و مقتدرانه است.

وی افزود: ملت ایران تحقیر در برابر غرب را از روز اول نپذیرفتند؛ چراکه تمدن و فرهنگ غنی ایران اسلامی از کشورهای غربی خیلی بالاتر است؛ لذا نمایندگان مردم در مجلس نیز مصلحت‌اندیشانه حرف نمی‌زنند و حرف مجلس باید همان حرف مردم باشد.

وی با اشاره به موقعیت تنگه هرمز گفت: خداوند پنج تنگه را در دنیا خلق کرده است که مهمترین آن تنگه هرمز است و خود غربی‌ها از ۳۰ سال پیش اذعان می‌کنند که تنگه هرمز قفل دنیاست و کلید آن در دست ایران است.

طراح طرح بستن تنگه هرمز در مجلس افزود: حال که غرب قبول دارد که کلید تنگه هرمز به دست ایران است و حکومت ایران، اسلامی و دینی و بر پایه صلح‌طلبی و امنیت متقابل است؛ بنابراین تشخیص عبور بی‌ضرر کشتی‌های تجاری از آن، بر عهده ایران است.

وی خطاب به کشورهای غربی گفت: کشورهایی که به تحریم‌های ایران پافشاری می‌کنند بدانند که ملت ایران از طریق مجلس به دولت پیشنهاد می‌کند تا حقوق ملت را در تنگه هرمز اعمال کند؛ لذا اگر تشخیص دهیم این عبور و مرور برای ما ضرر داشته باشد جلوی آن را می‌گیریم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای تحریم کننده حق ندارند در صورت ادامه تحریم‌ها، بی‌ضرر از تنگه هرمز عبور کنند و براساس ضربه متقابل و دفاع جلوی نفتکش‌هایی که نفت ما را به سمت کشورهای تحریم کننده نفتی می‌برند و حقوق مسلم ما را در دنیا نفی می‌کنند خواهیم گرفت.

کریمی قدوسی با تاکید بر این‌که «همه تحریم‌ها باید لغو شود تا امنیت تنگه هرمز برقرار شود» گفت: از نظر نظامی، قدرت بستن تنگه هرمز صددرصد فراهم است و با تمام احتمالاتی که داده شده است اگر تنگه هرمز را ببندیم هیچ کشوری نمی‌تواند آن را باز کند مگر این که با اراده جمهوری اسلامی ایران باشد. ایران در این زمینه عاقلانه و هوشمندانه عمل خواهد کرد و این تنگه نقطه‌ای است که می‌توانیم تعیین تکلیف کنیم.

وی گفت: بنا داریم در طرح تنگه هرمز، براساس عرف بین‌الملل به ازای هر شبکه نفت سه درصد از بهای نفت خام آن روز عوارض به خزانه جمهوری اسلامی واریز شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشتی‌ها از طرف عمان می‌توانند از تنگه هرمز عبور کنند خاطرنشان کرد:همسایه‌ ما در تنگه هرمز کشور عمان می‌باشد که دارای سواحل صخره‌ای است و هیچ شناوری مگر شناورهای سبک نمی‌توانند از آن‌جا عبور کنند و منطقه امن و بی‌خطر برای عبور و مرور فقط آب‌های داخلی ما به خصوص در ۲۱ مایلی جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک است.

طراح طرح بستن تنگه هرمز با اشاره به طرح عربستان برای انتقال نفت با خط لوله گفت: اکثر مخازن نفتی در خلیج فارس در فاصله نزدیک هستند و کم‌هزینه‌ترین راه انتقال آن حمل و نقل دریایی است، اگر این نفت بخواهد از طریق لوله پمپاژ شود و به دریای سرخ برسد اولا امنیت لوله‌ها تامین نمی‌شود و ثانیا پمپاژ نفت بسیار هزینه‌بر خواهد بود. انتقال نفت از طریق خط لوله توجیح اقتصادی ندارد و موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.