تهدید اپوزیسیون اوکراین به استیضاح یانوکوویچ و آزادی تیموشنکو

۲۳ آبان ،

مخالفان دولت اوکراین، رئیس جمهوری این کشور را به استیضاح تهدید کرده و متعهد شدند تا یولیا تیموشنکو، اول وزیر سابق اوکراین را از زندان آزاد کنند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سه حزب مخالف دولت اوکراین شامل حزب “سرزمین پدری”، متعلق به یولیا تیموشنکو، ملی‌گرایان راست افراطی و یک حزب لیبرال به رهبری ویتالی کلیچکو، بوکسور سابق جهان درخواست خود را در یک بیانیه مشترک درخصوص استیضاح ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین و تلاش برای آزادی تیموشنکو از زندان اعلام کردند.

این اقدام آشکار مخالفان دولت یانوکوویچ ۶۲ ساله که متعهد به مقابله با رژیم وی است، سبب به وجود آمدن یک جو سیاسی پیش از آغاز دوباره احتمالی دومین جلسه محاکمه نخست وزیر سابق اوکراین در خارکوف واقع در شرق این کشور شده است.

این در حالی است که انتخابات پارلمانی ۲۸ اکتبر سال جاری میلادی که ناظران بین‌المللی آن را به شدت مورد انتقاد قرار دادند، با پیروزی حزب “مناطق”، متعلق به رئیس جمهوری اوکراین خاتمه یافت؛ به طوری که حزب مناطق یانوکوویچ با کسب اکثریت آرا موفق شد بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان اوکراین که ۴۵۰ کرسی دارد، کسب کند.

سه حزب مخالف دولت اوکراین در بیانیه مشترک خود همچنین متعهد شدند تا برای استیضاح یانوکوویچ، استعفای دولت، روسای پلیس و دادگستری تلاش کنند.

آرسنی یاتسنیوک که در غیاب تیموشنکو رهبری حزب سرزمین پدری را برعهده دارد، گفت: استعفای دولت، رییس جمهوری و دادستان عمومی سه خواسته اصلی ما است.

یولیا تیموشنکو، اول وزیر سابق اوکراین وقتی که در سال ۲۰۰۹ میلادی در این سمت بود با سوءاستفاده از قدرت با دولت روسیه یک قرارداد گازی به امضا رساند. دولت یانوکوویچ وی را در سال ۲۰۱۱ متهم و به هفت سال حبس محکوم کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.