تهدید کردن، کودکان را از دروغ گفتن بازنمی‌دارد

نوشته شده در تاریخ ۱۹/آذر/ – ۱۵:۵۸ و در حوزه های دانش‌و‌فناوری –

خبرگزاری : خیلی مواقع زمانی که والدین در بازداشتن فرزندشان از دروغ گفتن مستاصل می‌مانند، به تهدید کردن آنها متوسل می‌شوند. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد تهدید کردن نه تنها هیچ تاثیری روی آنها نخواهد داشت، بلکه نتیجه عکس خواهد داشت.

به گزارش ممتاز نیوز، اکثر بچه‌ها دوست دارند حقیقت را بگویند، زیرا آنها دوست دارند مورد تایید والدین یا بزرگترها قرار گیرند؛ نه به این دلیل که به بزرگترها قولی داده‌اند.

مطالعه جدید روی بچه‌های بین ۴ تا ۸ سال نشان می‌دهد که والدینی که نمی‌توانند با دروغ‌های فرزندشان کنار بیایند، اغلب شروع به تهدید آنها می‌کنند که مثلا دیگر برایشان اسباب‌بازی نمی‌خرند. اما این روش به هیچ عنوان روی بچه‌ها تاثیری ندارد.

محققان روی ۳۷۲ بچه ۴ تا ۸ سال مطالعه کردند. به این طریق که هر کدام از آنها را به مدت یک دقیقه در اتاقی تنها گذاشتند و یک اسباب‌بازی را پشت سر آنها روی میز قرار دادند. به این بچه‌ها گفته شد زمانی که تنها هستند به آن اسباب‌بازی دست نزنند. از زمانی که کودک در اتاق تنها ماند، از آنها فیلم گرفته شد.

بعد از یک دقیقه از بچه‌ها پرسیده شد: زمانی که من بیرون بودم، آیا به آن اسبا‌ب‌بازی دست زدی؟

جالب است بدانید که بیش از دو سوم بچه‌ها به این اسباب‌بازی دست زدند و زمانی که از آنها سوال پرسیده شد، باز هم دو سوم آنها دروغ گفتند.

جالب‌تر اینجاست که ماه‌ به ماه که بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، بیشتر دروغ می‌گویند و حتی بیشتر روی دروغ‌شان پافشاری می‌کنند.

محققان متوجه شدند بچه‌هایی که قبلا به خاطر دروغ گفتن تنبیه یا تهدید شده بودند، احتمال دروغ‌ گفتن‌شان بیشتر است. البته بچه‌های بزرگتر به دلیل درک بهتر از رفتارهای اجتماعی، کمتر دروغ می‌گویند، زیرا درک می‌کنند که باید حقیقت را بگویند، نه به این دلیل که از والدین‌شان می‌ترسند.

انتهای پیام/

مترجم: نسترن صائبی

خبرگزاری آنا
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.