تهیه مقدمات اجرای انتخابات ریاست جمهوری از ۵ ماه قبل

۲۶م دیماه ،


به گزارش  واحد مرکزی  خبر ،همچنین براساس این اصلاحیه  وزارت کشور با رعایت اصل ۱۱۹ قانون اساسی مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ آغاز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.

پیش از این در طرح نمایندگان  وزارت کشور موظف بود چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مقدمات اجرای آن را فراهم کند.



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه مواد و تبصره های  طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان به تصویب رساندند.

ماده ۴ این طرح بدین ترتیب اصلاح شد که بر این اساس وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و زیر نظر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل یعنی: ۱- وزیر کشور به عنوان رئیس هیئت ۲- یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس با انتخاب مجلس اما بدون حق رأی ۳- دادستان کل کشور ۴- وزیر اطلاعات  ۵- تعداد هفت نفر از شخصیت های دینی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی خواهد بود.

همچنین تبصره ۹ ماده ۳۱ قانون نیز که در آن «هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وظایف ستاد انتخابات کشور را در چارچوب قوانین و مقررات مشخص می کند» نیز حذف شد.

همچنین در ماده ۳۴ که در آن قوه قضائیه یکی از شعب دادسراها و دادگاه های موجود در هر حوزه قضایی را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات و جرائم انتخاباتی اختصاص می داد عبارت «دادسراها و دادگاه های» حذف شد.

همچنین در این طرح نمایندگان با حذف ماده ۱۲ ، ۱۷ و ۱۸  طرح اصلاح قانون انتخابات نیز موافقت کردند.

در ماده ۱۹ نیز مقرر شد مجازات تخلف از ماده ۷۴ مشخص شده در انتخابات  تعطیلی نشریه یا پایگاه اینترنتی خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی از یک تا سه ماه است و مدیر نشریه یا پایگاه اینترنتی خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه های مجازی به شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می گردد و در صورت مشخص بودن نویسنده مقاله این مجازات شامل نویسنده نیز می گردد.



IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.